Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#1 Bericht door PA3DJS »

Er zijn veel ferrietstaven verkrijgbaar met relatief hoge (of onbekende) ur. Wie weet waar staven te krijgen zijn van grofweg 6...10 mm diameter met lage ur (dus < 100)? De grootgrutters zoals Farnell, digikey, RS, etc hebben ze niet.

Fair-rite heeft onder andere 8*45 mm staafjes in mat 61 (ur = 125) dat vergelijkbaar is met 4C65 van Ferroxcube. Helaas hebben ze dat niet in materiaal 67 (ur = 40).

Een mogelijke optie is kleine toroides op elkaar plakken, of van die balun (tweegats) kernen, maar als het kan, heb ik liever een kern uit één stuk, zonder doorlopend gat erin.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#2 Bericht door pe1cmo »

Wat wil je gaan maken ? Iets met een VHF antennetje van ferriet ?
Ik weet dat er 20 jaar geleden ontvangertjes waren met een ferriet antenne, zoals de brandweer pagers.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#3 Bericht door PA3DJS »

Toepassing is hoge Q spoel op midden HF. De frequentie is te hoog om nog lekker met gangbare (vermogenselektronica-) Litze wat te kunnen doen (individuele draadjes zijn te dik van spul wat ik heb of kan kopen). Maar de frequentie is te laag om een kleine luchtspoel te maken met gewoon draad, zonder dat het groot wordt.

Over de VHF ferrietantenne. Die heb ik <20 jaar terug ook gezien. Er zat gewoon een strip om het ferriet (dus wikkeling van één winding). Ik was behoorlijk verbaasd toen ik dat voor het eerst zag. Dit moet wel een kern zijn met hele lage ur (omdat je anders geen Q-factor kunt halen...)

Met poederijzer ringkernen (Carbonyl en zo) ga ik het niet redden als ik kijk naar de curves van bijv Amidon. Bij veel windingen (dus grote zelfinductie) in combinatie met midden HF gaat de Q behoorlijk naar beneden.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#4 Bericht door pa3a »

Hoe hoog wil je zitten qua zelfinductie, 15uH of zo?

Arie PA3A
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#5 Bericht door pa3a »

Ik heb een klein staafje liggen met MUr is ongeveer 6. Maar of dat de Q gaat halen die jij wil kan ik hier niet meten.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#6 Bericht door PA3DJS »

Ik proef zorg in jouw bijdrage, en ik denk dat die zorg terecht is. Met inducties in orde van 15 uH, had ik met Carbonylkerntjes nog wat kunnen doen, maar als je in orde van 200 uH wilt hebben, gaat de Q zakken.

Voor de belangstellenden:
http://www.amidoncorp.com/specs/
klik document 1-18 aan voor poederijzerkernen. Je krijgt dan Q curven voor diverse kernen in combinatie met zeker aantal windingen.

Weet jij wat dat voor materiaal is (van jouw kern) en wat zijn de afmetingen? Is het nog te koop, of komt het (zoals bij amateurs gebruikelijk) uit een doosje wat toevallig ergens al heel lang staat?

voor een 80 m band tuner/aanpassing (JOTA) heb ik een keer een grote kern gemaakt op basis van 8*45 mm kernen, mat 61 (Fair-rite). Samenstellen uit kleine kerntjes kan dus ook.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#7 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#8 Bericht door pe1cmo »

EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#9 Bericht door PA3DJS »

@PA0FRI:
Als je zelf jouw links bezoekt, zie je dat het materiaal onbekend is, of dat de permeabiliteit hoger is. De laagste ur die ik tegenkom is die van mat 61 (fair-rite).

Wat ik hopelijk maandag of dinsdag binnenkrijg zijn tweegats kernen (varkensneuzen) uit materiaal K1 van Epcos/TDK (ur-80). die geometrie van de die kerntjes is niet echt optimaal.

Over rs-online.
Ik tikte een nummer in van een fair-rite ringkerntje uit mat 67 (ur= 40 ), wordt dat ongemerkt (dus zonder vermelding) even vertaald naar dezelfde kernmaat, maar dan in mat 61 (ur=125). Dat was dus even een "dode mus" ervaring. Ik zag het pas vlak voor het bevestigen van de bestelling. Het materiaalnummer staat namelijk rechtstreeks in het fabrikantnummer (gelukkig maar).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#10 Bericht door PA3DJS »

Dat is een kern uit materiaal 61 (ur = 125). Op deze kernen heb ik de eerste experimenten gedaan, er waren er een paar over uit een ander project.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#11 Bericht door pa3a »

@pa3djs

Geen flauw idee waar het vandaan komt.
Rechthoekig staafje, 11x13x69 mm
Denk niet dat je er iets aan hebt.

MUr geschat door spoeltje eromheen te wikkelen, zeer dun draad, stuk of 20 wikkelingen.
Met kern ongeveer 21 uH, zonder kern ongeveer 3,6 uH, gemeten op freq 15 MHz.

Voor zover ik het kan zien op de nanoVNA op dezelfde freq met de kern: R+jX (uit S11) : 100 + j 2000.
Heb het nog niet via S21 gemeten vanwege de hoge meetwaarden. Daar moet ik dan weer een 'testjig' maken maar dat komt er nu niet van.
Was gewoon een quick & very dirty meting.



Arie PA3A
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#12 Bericht door PA3DJS »

Ik durf niet zo te zeggen dat het onbruikbaar is. Dun draad, rechtstreeks op de kern, en dan bij 15 MHz een Q van rond de 20. Na optimalisatie en bij een wat lagere frequentie kan daar best een aardige Q uit komen.

Wil je er van af? Zo ja, tegen welke prijs?

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#13 Bericht door ON7RA »

@PA3DJS,
Misschien kan je hier wat mee? Deze zijn niet heel groot, maar misschien hebben ze grotere.
https://www.mainline-group.com/products ... id-devices
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#14 Bericht door PA3DJS »

@ON7RA:
Dat materiaal (67 van Fair-rite) zou prima moeten zijn (ur = 40). Ik gok dat het een fair rite rod is (nr. 3067990871, kern van 3*25 mm).

Mocht het niet lukken om een grotere kern te krijgen, dan ga ik een kern samenstellen uit kleine staafjes en dan wordt het vermoedelijk dit staafje. Ik zou er dan zo'n 8 nodig hebben. De prijs van de leverancier uit jouw link is wel stevig, maar een grootgrutter biedt dan uitkomst.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Ferrietstaaf met lage permeabiliteit (ur < 100)

#15 Bericht door ON7RA »

PA3DJS schreef:@ON7RA:
Dat materiaal (67 van Fair-rite) zou prima moeten zijn (ur = 40). Ik gok dat het een fair rite rod is (nr. 3067990871, kern van 3*25 mm).

Mocht het niet lukken om een grotere kern te krijgen, dan ga ik een kern samenstellen uit kleine staafjes en dan wordt het vermoedelijk dit staafje. Ik zou er dan zo'n 8 nodig hebben. De prijs van de leverancier uit jouw link is wel stevig, maar een grootgrutter biedt dan uitkomst.
Inderdaad Fair Rite (nr. 3067990871, kern van 3*25 mm) deze hebben ze bij mouser ook 0.26€ en 18,9€ per 100
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie