PCR1000 probleempje - RS232 kabel

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
dennisvd
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:43

PCR1000 probleempje - RS232 kabel

#1 Bericht door dennisvd »

Goedendag forumlezers,

Ik heb een probleem met mijn ICOM IC-PCR1000 reciever.
Ik heb deze ontvanger na een tijdje weer eens aangesloten om mijn windows XP machine en de laatste XP PCR1000 software gedownload!

Maar ik krijg de ontvanger niet aan de praat - de software komt steeds met een "communcation failed" error!

Ik heb echt van alles al geprobeerd van modem instellingen tot BIOS instellingen software updates maar niks helpt!!

Nu vermoed ik dat ik niet de orginele RS232 kabel (OPC743) gebruik dus heb met Google compleet internet afgezocht voor de pin-setting van de deze kabel maar heb niks gevonden.

De vraag is nu! Wie heeft een orginele ICOM RS232 kabel en zou hij zo vriendelijk willen zin om de pinsetting door te geven! (mogelijk even doorpiepen met een mulitmeter) diegene zou ik zeer erkentelijk zijn!

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom misschien zie ik iets over het hoofd!

Dank,

Dennis van Dijk

PD4MB
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2005, 20:22
Locatie: Laarbeek
Contacteer:

kabel

#2 Bericht door PD4MB »

Dennis,

Ik heb hier in het schema (pdf-file) gekeken van de ontvanger. Zo te zien heb je een normale 9 polige kabel nodig. Wel een waarin de tx-data en rx-data gekruist zijn. Of te wel een 0-modem kabel. Ik ben zelf niet in het bezit van zo'n ontvanger en kan dus ook niet de kabel door meten voor je.

Groeten,

Martien - PD4MB
Bijlagen
compoort aansluitingen op de ic-pcr1000
compoort aansluitingen op de ic-pcr1000
Klembord01.jpg (12.36 KiB) 18186 keer bekeken

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Ik hoop dat het de kabel is, die kun je nog makkelijk zelf bouwen als je der al niet 10 hebt liggen voor allerlei modems. Niet dat het een of andere achtergrond tool is (bijv pda/gsm synch) die de compoort bezet.

dennisvd
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:43

Nul modem kabel PCR-1000 ontvanger

#4 Bericht door dennisvd »

angelo schreef:Ik hoop dat het de kabel is, die kun je nog makkelijk zelf bouwen als je der al niet 10 hebt liggen voor allerlei modems. Niet dat het een of andere achtergrond tool is (bijv pda/gsm synch) die de compoort bezet.
Beste Martien!

Bedankt voor je bericht

Ik ben tegelijk met de soldeerbout aan de slag gegaan maar het mocht niet baten!
Pin 2 en 3 getwist!

De ontvanger kwam gelijk weer met de melding "communication failed"

Mijn compoort 1 instellingen zijn als volgt: 9600 Bd, N, 1, Xon/Off
PCR-1000 software versie 2.2 voor XP

Prik mij maar lek ik weet het niet meer - misschien heb je nog andere ideeen!

Dennis

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

Misschien kun je proberen om XON/XOFF te vervangen door 'none'... Heel soms maakt dat nog wat uit.

In de handleiding op internet zag ik het volgende staan trouwens:

Serial speed: 300..38400 bauds, 8N1....
Dus mogelijk staat ie helemaal niet op 9k6 maar op misschien wel 38k4 of 19k2
No good deed goes unpunished.

dennisvd
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:43

#6 Bericht door dennisvd »

angelo schreef:Misschien kun je proberen om XON/XOFF te vervangen door 'none'... Heel soms maakt dat nog wat uit.

In de handleiding op internet zag ik het volgende staan trouwens:

Serial speed: 300..38400 bauds, 8N1....
Dus mogelijk staat ie helemaal niet op 9k6 maar op misschien wel 38k4 of 19k2
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat je gelijk hebt dat de com poort instelling op "none" moet staan maar helaas dit mocht ook niet baten.

Ook verschillende snelheden geprobeerd maar dit hielp ook niet!
Blijft met de melding komen "communicatio failed": com poort trouble.

Mischien moet ik gewoon de vraag stellen wie heeft er ook een PCR-1000 ontvanger en zou zijn instellingen en settings door willen geven!

Alvast bedankt!


Dennis van Dijk

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Of andersom, een andere computer...
Soms komt het voor (voornamelijk Dell en Packard-Hell computers) dat de COM poort niet volledig RS232 compliant is.
No good deed goes unpunished.

dennisvd
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:43

Oproep: Wie heeft eem orginele RS232 kabel v/e PCR1000.

#8 Bericht door dennisvd »

angelo schreef:Of andersom, een andere computer...
Soms komt het voor (voornamelijk Dell en Packard-Hell computers) dat de COM poort niet volledig RS232 compliant is.
Bedankt Angelo,

Nog bedankt voor je reactie maar bovenstaande is ook niet het geval het heeft namelijk wel altijd gedraaid op mijn Dell PC.
Ik vrees eerder dat ik mijn orginele PCR1000 RS232 kabel kwijt ben en dat ik daarom de ontvanger niet aan de praat kijg!

Dus nogmaals de oproep wie heeft er een werkende PCR1000? En zou hij mij de pin-setting kunnen door geven zodat ik wat uitsluitingen kan doen.

Bedankt alvast!

Dennis

PD4MB
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2005, 20:22
Locatie: Laarbeek
Contacteer:

opnieuw aan het zoeken geweest.

#9 Bericht door PD4MB »

Dennis,

Toch nog maareens een keer de GOOGLE-doos open getrokken om wat info te vinden.
op de onderstaande link wat gevonden:


http://www.computer-int.com/rc-isac-adapter.htm

Beetje wazig tekst, misschien dat je er wijzer uit wordt.

verder nog wat info links

in http://www.icomcanada.com/products/rece ... cr1000.htm hebben ze het over een 'RS-232C 6-pin serial port cable' en ook over 'new 3rd party Bonito or Scan*Star(TM) software. verder ook nog wat over windows besturings systemen.

op http://www.scancat.com staat een programma dat ook met de pcr1000 overweg zou moeten kunnen


misschien dat je zelf verder kan zoeken in google. ik heb de volgende zoektekst ingevoerd:

icom rs-232 pin setting pcr-1000

je krijgt dan 119 hits

succes

Martien - PD4MB

dennisvd
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:43

Re: opnieuw aan het zoeken geweest.

#10 Bericht door dennisvd »

PD4MB schreef:Dennis,

Toch nog maareens een keer de GOOGLE-doos open getrokken om wat info te vinden.
op de onderstaande link wat gevonden:


http://www.computer-int.com/rc-isac-adapter.htm

Beetje wazig tekst, misschien dat je er wijzer uit wordt.

verder nog wat info links

in http://www.icomcanada.com/products/rece ... cr1000.htm hebben ze het over een 'RS-232C 6-pin serial port cable' en ook over 'new 3rd party Bonito or Scan*Star(TM) software. verder ook nog wat over windows besturings systemen.

op http://www.scancat.com staat een programma dat ook met de pcr1000 overweg zou moeten kunnen


misschien dat je zelf verder kan zoeken in google. ik heb de volgende zoektekst ingevoerd:

icom rs-232 pin setting pcr-1000

je krijgt dan 119 hits

succes

Martien - PD4MB
Bedankt Martien!

De Google doos heb ik een maand geleden al open getrokken! Ik weet dat Google de machine is op dit soort zaken op te zoeken. Maar ik kom er echt niet mee weg! Kan jij mij nu zeggen wat welke pin-setting ik moet aanhouden? Ik heb bijvoorbeeld die eerste site drie keer goed doorgelezen en bestudeerd maar prik mij maar lek als je vraagt hoe het precies zit. Het lijkt erop dat je gewoon een straight kabel moet nenem maar dat werkt bij mijn ontvanger niet - Ik geef toe dat mijn ontvanger mischien gewoon stuk is maar zolang ik niet zeker weet of ik de juiste kabel gebruik kan ik dat nog niet uitsluiten.

Hierbij nogmaals de oproep wie kan mijn een 100% gegarandeerd pin-set schema geven - Of wie heeft er een werkende PCR1000 en zou hij zijn kabel willen doorpiepen.

Nogmaals allen bedankt voor jullie reacties! Maar wie kan mij de juiste sleutel toereiken !!!!!!

Groeten,

Dennis

Boris
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:58
Locatie: Eindhoven

Re: opnieuw aan het zoeken geweest.

#11 Bericht door Boris »

dennisvd schreef:.

Hierbij nogmaals de oproep wie kan mijn een 100% gegarandeerd pin-set schema geven - Of wie heeft er een werkende PCR1000 en zou hij zijn kabel willen doorpiepen.

Nogmaals allen bedankt voor jullie reacties! Maar wie kan mij de juiste sleutel toereiken !!!!!!

Groeten,

Dennis
Beste Dennis,
Ik heb een soortgelijke kabel op m'n UBC 3300XLT hangen. Kabel is goed, dus ik wil hem voor je meten maar ik denk dat deze anders is qua aansluiting.
Overigens zit ik zelf ook heel erg te stoeien met de com aansluiting op m'n pc (Paradigit met Windows XP). soms krijg ik wel en soms (na een periode van uit) heb ik opeens geen verbinding meer met de pc.
Ik hoor wel van je of het iets kan helpen.
Groeten, Gert
Door de lucht gaat het sneller

Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

pcr 1000

#12 Bericht door pa3gws »

beste dennis

voor zover ik het kan nagaan zijn de benodigde kruisingen van de pinnen al in de pcr-1000 aangebracht en heb je gewoon een 1 op 1 kabeltje nodig
zie bijgevoegde jpeg het ingezette stukje is de pinbezetting van de pc kant

73' albert pa3gws
Bijlagen
schema pcr-1000 met com poort pin bezetting pc zijde
schema pcr-1000 met com poort pin bezetting pc zijde
pcr1000.jpg (73.35 KiB) 7195 keer bekeken

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#13 Bericht door wbeekman »

Start de pc eens in SAFE mode op en draai dan eens jouw besturingsprogrammaatje.
(Geen Active Synch of FAX progie op de achtergrond draaien )

Kijk dan eens of de COM poort nog bezig wordt gehouden en je een COMS fout krijgt.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Boris
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:58
Locatie: Eindhoven

Re: PCR1000 probleempje - RS232 kabel

#14 Bericht door Boris »

dennisvd schreef:
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom misschien zie ik iets over het hoofd!

Dank,

Dennis van Dijk
Hallo Dennis,
Ik weet niet of het nog nodig is, deze topic loopt al een poosje, maar
ik had een vergelijkend probleem met beta software voor mijn UBC 3300 XLT. Ook deze scanner had een seriële aansluiting met een rs232 connector (origineel UBC 3300 XLT kabel) en ik kreeg geen communicatie tussen computer en scanner.
Na een tip op scannerforum heb ik een verloop gehaald van rs232 naar een USB aansluiting en sinsdien communiceren beide apparaten succesvol met elkaar.
Het is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook zo zal gaan, maar mijn probleem was opgelost.

Succes en groet uit Eindhoven,
Gert
Door de lucht gaat het sneller

Plaats reactie