SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#106 Bericht door PD2EW »

@ j.d.

Top! en Goed Bezig!

Soms is het handig om op oude SDR# versies terug te vallen, want er verandert in het programma veel onder de motorkap.
Kleine wijzigingen hebben vaak grote uitwerkingen..
Dat maakt dat sommige (in mijn ogen goede en handige) plug-ins niet meer werken en het geheel erg instabiel of soms helemaal niet meer reageert.

Afgelopen weekend heb ik verschillende zweefvliegwedstrijden gevolgd, zowel met spraak als met ADS-B signalen.
De antenne voor deze gelegenheid ook maar eens opgehoogd naar 5 meter.. en ik kijk vanuit hier (Noord-Achterhoek) tot 60 km rondom met laag verkeer (rond 1500 mtr) en met hoog (boven 9km) verkeer tot ver boven/over de Noordzee..
Ik had met zweefvliegers nog niet eerder kennis gemaakt en wist niet dat ze ook ADS-B aan boord hadden.. (?)
Een informatieve visite bij vrienden (hij is voormalig zweefvlieger!) maakte mij gelukkig weer een stuk wijzer.

Zij wonen sinds kort zo'n 300 meter verderop en 20 meter hoger dan ik, dus daar gaat de straks ook weer opgezet worden...

Zal binnenkort even een screendump plaatsen, als ik ze nog vinden kan (handige plug-in!)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#107 Bericht door PD2EW »

De afstandsringen had ik op 20 km vastgelegd.

Screenshot 243.png: een Footprint van signalen op de RTL1090 kaart en Virtual radar server.
Dit RTL1090 signaal heb ik gebruikt om op de Virtual radar server te worden verwerkt.
Screenshot 224.png: een Footprint van de ontvangst tot 3 km hoogte, op Virtual radar server.
Rechts in de lijst staat de hoogte vermeld onder het kopje: Altitude.
Screenshot 237.png: een Footprint van de ontvangst van alle signalen, op Virtual radar server.
Er waren toen binnen mijn bereik nog 2 zeefkisten te vinden en dus heb ik maar even wat verder om mij heen gekeken..

Ik zal binnenkort ook nog eens een beschrijving maken van de GP antenne die ik hierbij heb gebruikt.
Bijlagen
243.png
244.png
237.png

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#108 Bericht door Lex_Michdebak »

Niemand hier die een HackRF gebruikt? Ik heb een Diamond D130 gekocht om het luisteren weer eens op te pakken, maar met dit hete weer heb ik nog niet de zin gehad om hem op een paal te zetten.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#109 Bericht door pe5jw »

Lex_Michdebak schreef:Niemand hier die een HackRF gebruikt? Ik heb een Diamond D130 gekocht om het luisteren weer eens op te pakken, maar met dit hete weer heb ik nog niet de zin gehad om hem op een paal te zetten.
Die kan je net als een rtl stick gebruiken (niet zelfde driver hoor maar neem aan dat je dat weet) maar met groter frequentie bereik ;)
Probeer sdrangel eens kan je er ook mee zenden.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#110 Bericht door PD2EW »

Inmiddels heb ik de jog-and-shuttle knop in een kastje met ingebouwde Arduino Nano gebouwd.
Handig bij het snel afstemmen op een Windows computer met SDR-Sharp en vooruitkijkend op de JOTA activiteiten ook handig.. ;-)
Hier staat de basissketch: https://gist.github.com/EarToEarOak/6fb ... 602373f93a

Het geheel werkt als volgt:
Kies de goede geemuleerde COM poort, zet de muis in het venster van de SDR# waterval en draai aan de shuttle knop.
De stapgrootte voor het afstemmen staat bij mij voorlopig nog steeds op 12.5 KHz

Druk de draaiknop van de encoder in (er zit ook een schakelaar in!) en de Nano krijgt een reset.
De sketch start dan opnieuw (duurt maar 1 tel) en SDR# springt naar de frequentie die in de sketch staat, standaard is dat 100MHz en bij mij 145.5 MHz.

Zoek voor een encoder draaischakelaar op eBay naar: Rotary Encoder Module Brick Sensor Development Board Potentiometer
Hier zit ook een Reset contact op.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#111 Bericht door j.d. »

Sat tracking in SDR# versie 1666:

https://www.rtl-sdr.com/sdr-gpredict-sa ... ng-plugin/

Op een LinuxMint 19 Cinnamon laptop ook sat tracking mogelijk.
gqrx als aansturing van de RTL-stick en gpredict als Doppler correctie.

Groet:
jan SWL/NL-13465

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#112 Bericht door Radioot »

PD2EW schreef: Zoek voor een encoder draaischakelaar op eBay naar: Rotary Encoder Module Brick Sensor Development Board Potentiometer
Hier zit ook een Reset contact op.
Bedoel je een KY-040?

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#113 Bericht door j.d. »

Hier bezit ik een KY-040 uit een joy-it sensor kit x40.
http://sensorkit.joy-it.net/index.php?t ... y_Encoder)

Volgens PD2EW:
https://www.ebay.com/itm/Rotary-Encoder ... 1#viTabs_0

Beide lijken mij hetzelfde. Beide 5 aansluitpennen maar de benaming is verschillend.

Groet:
jan SWL/nl-13465

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#114 Bericht door Radioot »

Bedankt Jan

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#115 Bericht door PD2EW »

Dag allen
Die afstemhulp is erg handig, ik maak er regelmatig gebruik van.
Heb een foto bijgevoegd, de knop is van een oude receiver die sloopwaardig was.
De schakelaar keert de draairichting om.
De 3,5 mm bus is om de encoder over een muiswieltje te zetten dmv een audiokabeltje 3,5 mm.

Inmiddels ook mijn laptop (Core 2 Acer) ingeruild voor een Toshiba met i5-3210M processor.
Tegenwoordig ben ik ook bezig met meerdere DVB-T USB sticks op 1 USB aansluiting te gebruiken.
Bij de Action heb ik een USB hub (ACT-HUB2CR-01) voor oa 3 USB aansluitingen gekocht.
2 Zijn voor de USB sticks en 1 voor de Logitech USB muis ontvanger.

Leuk is dat ik met 2 sticks ook 2 keer hetzelfde SDR programma (dus niet een kopie!) start.
Ze werken onafhankelijk en tegelijk (door dezelfde luidspreker).
1 Stick staat op Eurocontrol Delta High en de andere op Eurocontrol Ruhr, om zomaar eens te testen.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan!
Bijlagen
SDR-Afstemknop.png
SDR-Combi2.png

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#116 Bericht door j.d. »

j.d. schreef:Hier bezit ik een KY-040 uit een joy-it sensor kit x40.
http://sensorkit.joy-it.net/index.php?t ... y_Encoder)

Volgens PD2EW:
https://www.ebay.com/itm/Rotary-Encoder ... 1#viTabs_0

Beide lijken mij hetzelfde. Beide 5 aansluitpennen maar de benaming is verschillend.

Groet:
jan SWL/nl-13465
Het zijn geen dezelfde encoders !!
Op die van PD2EW zitten 7 componenten gesoldeerd en op de KY-040 maar twee !!
Oppassen dus en excuses voor het zaaien van verwarring.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#117 Bericht door PD2EW »

Klopt, dat is de goede: https://www.ebay.com/itm/Rotary-Encoder ... 2026821395

Heb een 6jr oude (touch screen) HP PC in gebruik genomen met een AMD processor en die werkt echt goed, nog veel beter dan de i5 laptop.
Wat opvalt is, dat ik de Sample Rate (tandwiel menu) nu ook op 3,2 MHz kan zetten en er is dus een nog grotere bandbreedte die ik in 1 keer kan overzien.
2x Een USB stick ontvanger tegelijk aansluiten en tegelijk 2x dezelfde SDR# (1668) opstarten gaat zelfs dan ook nog prima.
Met de FFT Display resolutie op 65536 gaat het nog goed, maar bij 1 stap hoger zakt de performance echt in.

Kreeg vrijdagmiddag bijzonder ook erg aparte luchtvaartberichten binnen (cabinepersoneel dat Chinees bestelt, stoelen die loszitten -zal wel een schroefje los zitten- en medical assistance..). Ook de zwevers boven Weeze kreeg ik hier in het noorden van de Achterhoek nog prima mee.

Morgen (zondag) nog eens met deze configuratie luisteren naar de 2 meter Zomerronde op de repeater van Apeldoorn..
Ben bezig om de lijst van Jarod_Amsterdam ook in mijn lijst op te nemen, zal hem eerstdaags eens ter download aanbieden..

Je zou er enthousiast van worden.. ;-)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#118 Bericht door pa0ejh »

Je kunt een gewone Rotary Encoder, al of niet op print gebruiken....

De Sketch is erg Basic, je kunt zelfs de draairichting detecteren, maar dan moet de Sketch aangepast worden.
R-Encoder.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#119 Bericht door PD2EW »

@ Egbert en anderen..

Klopt, het is erg basic, maar het werkt wel!

Het viel mij op dat er nogal een verschil is in de werking op 'trage' en 'snelle' computers.
Ook is er verschil in encoders, sommige maken wel heel erg onregelmatige stappen.
Dat heeft ook te maken met 'debouncing', waarbij je de schakelingangen van een pull-down weerstand voorziet.
Het audiokabeltje naar de muis pikte ook 'rommel' op (in mijn eerste versie met dubbele muisbesturing).

Ik weet het, je kan het misschien allemaal best wel oplossen door de sketch aan te passen, maar met de soldeerbout heb ik sneller effect en mijn skills in het programmeerwereldje zijn ook maar van de laatste tijd.

Al hobby-ende kwam ik hier ook achter en de encoder met het ronde printje is blijkbaar al voorzien in die weerstanden.
In mijn opstelling werkte het daarmee veel beter (tenminste, als je de knop niet al te snel ronddraait).

Ook kwam ik erachter dat als je de stations in het watervalgedeelte beperkt of niet weergeeft, de FrequencyScannerPlugin ineens een stuk stabieler werkt. SDR# loopt dan ook niet meer vast.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#120 Bericht door PD2EW »

P.S.

Het viel mij op dat het van de kant van Edward MacDonald erg rustig is
en zijn site (https://sdrplugins.com) is inmiddels ook uit de lucht.
Is er iemand die dit ook is opgevallen..?

Plaats reactie