SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#1 Bericht door PD2EW »

Voor Scoutinggebruik heb ik een installatiebeschrijving van de SDR-Sharp software gemaakt (de zoveelste..).
Wij hebben ook tijdens de afgelopen JOTA veelvuldig gebruik gemaakt van deze software, i.c.m. diverse USB ontvangers.
Het werken hiermee is erg leerzaam en je kan eigenlijk niet veel verkeerd doen.
De bijbehorende frequentielijst is zojuist ook weer vernieuwd en natuurlijk kan en mag ieder ander hier ook gebruik van maken: www.wijkamp.com/sdr

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#2 Bericht door PA3JMS »

Nette site met nuttige informatie. Niet allen voor Scouts :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#3 Bericht door PD2EW »

Klopt, dat heb je goed, die info is niet alleen handig voor Scouts.. ;-)

By-the-way, zo'n SDR# combinatie werkt ook goed om signalen rondom 433MHz spectrumbreed te bekijken.
Je krijgt een goede indruk van allerlei temperatuurzendertjes in de tuinen rondom, van de alarmsensors bij de buren en deuropeners van auto's in de buurt.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#4 Bericht door PD2EW »

Heeft iemand nog lijsten voor de SDR# frequentielijst die ik voor SDR# aanbied op www.wijkamp.com/sdr
Inclusief meervoudige verwijzingen kom ik inmiddels op net iets meer dan 9500 en dat is dan inclusief enkele landen en regio's buiten Nederland en Regio 1.

Deze SDR# lijst is puur bedoeld als een alternatief voor de PC5E lijst, die daardoor al hapklaar door Scouts (en ieder ander natuurlijk ook) gebruikt kan worden, daarom bied ik hem dan ook ter download aan. Dit maakt m.i. het gebruik van SDR# nog laagdrempeliger en aantrekkelijker, het staat ook verklaard op de site zelf.

Het mooiste is het dat ik met copy-and-paste het geheel in Excel kan kopiëren, dus ik ga niet expliciet zoeken en de items er 1 voor 1 inkloppen. Ook ontvangen wij in het Oosten van het land niet zoveel signalen als dat er in het Westen ontvangen kan worden, dus 'effe checken' is er ook niet zo bij..

Het bestaan van frequentiedatabase.tk is mij bekend en een heel erg goed initiatief. Helaas kan ik niet zoveel met die gegenereerde resultaten omdat ze nogal verschillend van vermelding zijn en ik ze dan 1 voor 1 moet corrigeren. De SDR# lijst is m.i. ook meer bedoeld voor sortering op bandindeling dan op de functie van een enkele vermelde frequentie. Desondanks staan er toch wel veel aparte vermeldingen, omdat die lijsten destijds gemakkelijk over te nemen waren.

Het gaat dus echt niet om 'de heb' en ik ga en kan de vermeldingen ook niet controleren.
En Nee.., ik heb echt geen aandelen in SDR# en verkoop ook geen hardware voor dit gebruik ;-)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#5 Bericht door Ton_O_E »

Wat ook nuttig is, is de software op een bijv. Raspberry te draaien, en dan rtl-tcp opstarten
Dan kun je met een andere computer éénvoudig verbinding maken via sharp-sdr
Kan je de raspberry onder de antenne knopen, en met een utp-kabel omhoog (of via wifi)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#6 Bericht door PD2EW »

Ton, bedankt voor de tip! Er wordt over nagedacht..
Misschien eerst eens zien of ik in de praktijk zoiets ook werkend kan aanschouwen, dan wordt het voordeel vanzelf duidelijk...

In navolging van PC5E, die zijn frequentielijst recentelijk een mooie update heeft gegeven, heb ik de lijst voor SDR# ook maar eens vernieuwd. Beide lijsten hebben geen relatie met elkaar.
De SDR# lijst is een niet gecontroleerde compilatie van internet lijsten, in het leven geroepen om bij de Scouting een idee van het aethergebruik te krijgen. Blijkbaar voorziet de lijst ook in een behoefte voor niet-scouts... ;-) , gezien de reacties.

Er zijn wel gedetailleerde en gecontroleerde lijsten in opgenomen die gemakkelijk te converteren waren.
Inmiddels staan er dan ook (inclusief de meervoudig vermelde) zo'n 9700 items in.

De PC5E lijst: http://www.pc5e.nl
De SDR# lijst: http://www.wijkamp.com/sdr

Ook handig:
De Frequentiedatabase: http://www.frequentiedatabase.tk

Ivm. de aanschaf van een bijpassende HF converter zal er ook een HF uitbreiding van de SDR# lijst kunnen komen.
Echter, een tijdsplan hiervoor heb ik niet, eerst maar eens zien dat het geheel bruikbaar en werkend wordt.
Ook Rosmalen bezoeken, volgend weekeinde, en weer een beetje inspiratie opdoen..

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#7 Bericht door PD2EW »

Voor de Scouts en de liefhebbers..: mijn SDR Sharp (SDR#) frequentielijst heeft weer eens een update gehad.
Er staat nu ook veel 'groen' in vermeld; dit zijn de frequenties en rasters die bij Surplus (leger) radio in gebruik zijn.
Inmiddels bevat de lijst meer dan 11000 vermeldingen (waarvan een stuk of 1000 dubbel, omdat het soms best wel handig is).

De lijst is een richtlijn, in eerste instantie alleen om te zien waar welk gebruik zich in het spectrum afspeelt.
Er staan ook specifieke frequenties in maar die zijn niet door mij geverifieerd.
De lijst is opgesteld voor onze regio (Noord-Achterhoek), maar een ander kan en mag er ook zijn voordeel mee doen.

Succes!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#8 Bericht door PD2EW »

PA3TON schreef een tijdje terug over het gebruik van de RTL stick op een R-Pi.
Dat maakte mij benieuwd naar de mogelijkheden, ik ben ermee begonnen maar stuit op praktische problemen.

Op dit moment is mijn OrangePi (512) met ethernet aangesloten op een FRITZ!Box en luister ik via RTL-TCP op SDR# met een W10 laptop via Wifi. De RTL-SDR stick is inmiddels perfect aangepast en met een instelcondensator op om en nabij de 0 PPM geregeld.
Ik heb de beschrijving op rtl-sdr.com gebruikt, ondervind daarbij een klein probleem: het geluid stottert, zowel bij vliegverkeer, amateurradio als bij FM omroep en ook met het bedienen.
Overal lees ik dat ik eea. moet aanpassen, maar welke opties daarbij te gebruiken zijn staat sumier beschreven en haalt bij mij niets uit (-s 1800000 -f 145500000).
Wie heeft er tips..?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#9 Bericht door PA1AIS »

Ik heb de ervaring dat de SDRsharp versieis hoger als 1411 nooit werken met gewone SDR sticks, zelfs niet met de RTL-SDR. Om die reden gebruiik ik nu SDR-Sharper en bevalt prima
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#10 Bericht door PA3DAT »

Ik wilde beginnen met SDR-Sharp, maar kreeg steeds virus-meldingen van Norton, bij het uitpakken van de software.
Probleem zou zijn het bestand shark.dll maar zonder deze dll werkt Sharp niet...
Daarom nu maar gekozen voor HDSDR, die werkt prima met de stick.

Overigens is er nu ook RTL-SDR-stick voor € 19 met versie 3 (V3). Die zou ook de hele kortegolf meepakken en zit
in een metalen behuizing. Is die echt beter, is dat "the stick to buy"?

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#11 Bericht door PA1AIS »

Ja zeker!

Van de RTL-SDR klonenen is dit een hele goede, behoudens dat ze geen van allen tegen sterke signalen kunnen. Een preselector doet wornderen.
Ik heb ook de SDRplay-1, die is nóg beter en heeft zelf al filters.
Echter vanwege mijn werk moet ik altijd zo weinig mogelijk gewicht en volume mee en gebruik ik de RTL-SDR voor radio inspectie werkzaamheden met groot succes.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#12 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#13 Bericht door PD2EW »

@PA1AIS: Even geleden was er wel een groot probleem (na 1491), dat heeft Youssef goed opgelost. De truuk is dat je de complete installatie moet updaten bij een nieuwe versie, dus ook de plug-ins die je gebruikt. Ik kwam daar ook enkele maanden geleden pas achter en inmiddels is alles hier weer op de rit. Ik luister nu weer regelmatig naar de rondes (Deventer, Zutphen, Apeldoorn), vliegtuigverkeer en 70 cm (Holten).
Ik zal je zipje nog even bekijken, morgen tijdens de rondes.. ;-)

@Aloys:
Ik heb sinds enkele dagen de v3 in huis, in grote lijnen hetzelfde als de goedkope versies. Echter super stabiel!! op -0,5 ppm en door zijn koeling gaat hij niet verlopen na een tijdje, dat doet de goedkope wel. Er is wat minder rommel in de ondergrens aanwezig. HF niet getest. Kortom, voor 20 Dollar een leuk ding!

Alleen…
Het probleem dat ik beschrijf heeft mogelijk weinig te doen met de stick zelf. Die doet het prima icm de SDR# software, draaiend op een W10 laptop (Core2 CPU, 2GB geheugen).
Ik wil alleen geen lange USB kabel gebruiken, maar een OrPi die het signaal op het netwerk zet (eventueel via Wifi) en dat ik willekeurig waar op het netwerk kan meeluisteren, ook handig bij de JOTA. Dat gaat dus wel, en SDR# is op RTL-TCP ingesteld ipv een USB stick.

Ik heb de USB-sticks in verschillende soorten, ook de V3, de plastic blauwe en de plastic zwarte op de OrPi aangesloten en dat geeft geen verschil. Het lijkt er bij mij op dat er vreselijk veel data uitgewisseld wordt en daardoor de boel haperend weergegeven wordt.

Alvast dank voor jullie reacties en meedenken.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#14 Bericht door PD0JDG »

Om een RTL dongle via een server te benaderen kun je de SDR Sharp client en server (Spyserver) gebruiken. De server draait op verschillende platforms onder Windows en GNU Linux. De client op Windows vanaf versie 7.

Ten opzichte van RTL-TCP gebruikt deze oplossing veel minder bandbreedte. Dat komt ten goede bij "slechte" WiFi verbindingen. Je kunt zelfs de client op vrij verouderde hardware gebruiken. En tenslotte kun je je server delen met meerdere gebruikers.

Hier vind je de software:
https://airspy.com/download/

Hier vind je een handleiding:
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutoria ... n-rtl-sdr/

Hier vind je hoe HF ontvangst ingesteld wordt:
https://www.rtl-sdr.com/spyserver-now-s ... -sampling/
(Let op werkt enkel tussen 0 en 14.4 Mhz in sommige versies)

Hier een filmpje met een client op een bijna 10 jaar oude EEE PC 900, en dat was toen al niet de snelste computer....
https://www.youtube.com/watch?v=_L5V4q3 ... tion=share

73, Jaap

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#15 Bericht door PD2EW »

@PD0JDG:
Dank voor je info en ik had dit gezien, alleen werkt de RTL stick hier niet (meer) mee.

root@orangepizero:~/spyserver# ./spyserver
SPY Server v2.0.1629 - http://airspy.com
Reading the configuration file: spyserver.config
Unable to load user mode driver for 'AirspyOne'

Blacklisten kan een oplossing zijn, maar mij is niet bekend hoe, en ook niet waar het bestand staat en welke benaming/welk opdracht wordt gebruikt..
Dit is een van de redenen dat ik met het andere project ben begonnen.
Mogelijk weet iemand hier een oplossing op voor het gebruik van een RTL-USB stick?

Plaats reactie