Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 17 nov 2019, 08:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 173 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 aug 2019, 22:05 

Ik was benieuwd naar de prestaties van een V-dipool, voor ontvangst van NOAA signalen (137 MHz) in combinatie met de RTL-USB stick en de SDR# software.
In de afgelopen week heb ik dus maar van enkele overgebleven mastdelen van een SEM legerantenne (2x MS118 en 2x MS117) een V-dipool gemaakt, dit ontwerp staat op vele internetsites beschreven.

Vanavond 2x het SDR# programma naast elkaar gezet en daarmee de mogelijkheid om beide antennecombinaties ‘real time’ te vergelijken.
Linker SDR scherm: de Diamond X50N op een voethoogte van 7 meter en aangesloten via 20m Aircell-7, via een FM sperfilter op de V3 stick.
Rechter SDR scherm: de V-dipool op 5 meter hoogte (N-Z opgesteld, aangesloten met 15m witte SAT (TV) coax op de blauwe RTL-USB stick.

Ik weet het, de bandbreedte is rechts 1 kHz hoger en het venster eindigt bovenaan ook op -40 ipv -30dB, maar dat maakt niets uit in de ontvangststerkte.
Rechts heb ik echter geen FM sperfilter opgenomen en daar werd het beeld ook onrustig vanwege de P2000 mast op 800m afstand.
Een audio opname kon ik nog niet maken omdat de computer tegen de grenzen van zijn kunnen aan liep.

De opstelling van de antennes heb ik er ook maar even bijgedaan.

Bijlagen:
v-dipole (Small).jpg
v-dipole (Small).jpg [ 48.4 KiB | 573 keer bekeken ]
compare-noaa (Small).png
compare-noaa (Small).png [ 156.86 KiB | 573 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 10:51 

Naar aanleiding van mensen die mij aanschrijven over instabiele werking van de SDR-Sharp software in de laatste tijd, het volgende:

Het is mij opgevallen dat de SDR-Sharp software (sinds versie 16xx) niet meer goed samenwerkt met plugins van derden.
De basisinstallatie werkt wel goed, maar veel door externe partijen geschreven plugins laten het afweten en het programma loopt daardoor vast.
De Frequency Scanner plugin moet er blijkbaar nu ook langzaam aan geloven (zowel de oude als de nieuwe!)

De ontwikkelaars zijn blijkbaar de interface aan het oppimpen en gebruiken daarbij adressering (of bronnen) die voor de werking van verschillende plugins juist nodig is/zijn. Daar doorheen crosst ook de opwaardering (het updaten) van de .NET Windowsversies. Helaas wordt dit allemaal niet aangekondigd en dus doen we het er maar mee. Soms lost het knoeien met de volgorde in het laden van die plugins nog wat op, maar er valt bij mij inmiddels veel externe functionaliteit uit. Veel plugins zijn dan ook ineens teruggetrokken of worden van het ene op het andere moment niet meer ondersteund.

Ik heb bijvoorbeeld het overleg gevolgd (https://groups.io/g/airspy/search?q=%23sdrsharp&ct=1) tussen Edward McDonald en de makers. Daar wordt door Airspy gemeld dat plugin-ontwikkelaars zich niet altijd aan de regels houden. Op de Airspy site zie ik ook geen vermeldingen meer van die plugin-makers; zij die het SDR-Sharp programma ondertussen wel groot hebben helpen maken.

Het is maar een constatering van mij.. en ik ben nog steeds blij met de SDR-Sharp software, maar ik merk wel dat de mogelijkheden die het gebruik leuk maken zienderogen afnemen. Ondertussen heb ik de blik ook breder gezet en kijk of het gras bij de buren groener is..
Oude installaties zijn letterlijk als directory te archiveren en zo kan je er altijd op terugvallen, mochten nieuwere versies niet goed werken.
En.. ja, ik houd mijn Windows computers altijd actueel en gebruik ook SSD en veel werkgeheugen.

Dus.. voor een ieder die met SDR-Sharp bezig gaat (en dat zijn er nog steeds veel, gezien de drukte bij enkele stands op de DvdRA): bewaar de oude (en zeker ook de goed werkende) versies!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 13:53 

Groener gras...

Toen SDR Uno een scanner functie kreeg heb ik de RSP 1A aangeschaft. Toen SDR Uno een antenne diverisity functie kreeg overwoog ik om de RSP Duo aan te schaffen.

Scanner functie werkt prima. Diversity enkel op YT gezien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 17:48 

En good old SDRsharper V10?

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 23:31 

@PA1AIS
Ik ben ook al een tijd bezig met SDRSharper, versies 02g, 03h, 05k, 06l. en ook met SDRSharper versie 10 (dat is eigenlijk versie 1.0). Allen zijn ze gebaseerd op .NET 3.5 en oudere versies daarvan.
Door mij gebruikte plugins werken helaas niet in bovengenoemde versies, en het is me nou net om die begonnen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 nov 2019, 15:00 

Oops!

Mijn actieve antenne deed al een tijdje raar, het werd steeds minder en minder op de HF banden.
Mastje naar beneden gehaald (ivm JOTA, we hadden de buizen en de voet nodig) en eens gekeken in de constructie...: hoezo, een zwembad..?
In de veronderstelling dat ik alles goed had dichtgelijmd, is er via de lijmnaden toch capillair flink wat vocht verzameld en ingetrokken.
Roest en nog meer roest werd mijn deel..

Ook lijdt de X200, die we voor de JOTA hadden gebruikt, onder hetzelfde probleem.
Het is een kloon, een prima ding en die heeft op de top een wit dopje dat IN de schutbuis gaat.
Je raadt het al: ook door capillaire werking van de top-dop zo lek als een zeef.
Het topdeel bevat 3 schuimpjes, die inmiddels ook als spons fungeerden.. (foto bijgevoegd)

De laatste is nu gepromoveerd tot biljartkeu, in afwachting van opdroging en revisie.
De x50 (origineel !) vervangt hem en VHF en UHF is weer OK, ook de Air band.

De coaxkabels hebben gelukkig geen probleem, maar preventief bij de witte coax een stuk verwijderd en losgehaald: geen waterschade.

De ontvangst is nu weer top! maar nu volgen de problemen met de SDR-Sharp versies.
Ik ben inmiddels terug op de mij vertrouwde 16xx serie van SDR-Sharp, want die had alle opties die ik nodig heb.
En die schattige en mooie interface, daar zie ik voorlopig dan maar even van af…

Bijlagen:
2019-x200_nat_topdeel.png
2019-x200_nat_topdeel.png [ 272.22 KiB | 182 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 nov 2019, 13:26 

Vandaag de RTL-USB stick thuis weer geinstalleerd en even over de 2m band gekeken.
De x50 Antenne eraan en alles weer in de oude opstelling terug.
Zie ik daar ineens iets verschijnen, rechts in een hoekje van het scherm...

Even geGoogled en ja hoor, dat kan dus ook: de CAS-4B satelliet die boven Italie overkomt:
https://www.n2yo.com/?s=42761|42759

Nu nog even kijken of ik daar ook wat beluisterbaars uit kan halen.

Bijlagen:
2019-11-10_13-07-39-808a (Small).jpg
2019-11-10_13-07-39-808a (Small).jpg [ 89.15 KiB | 121 keer bekeken ]
2019-11-10_13-07-34-810a (Small).jpg
2019-11-10_13-07-34-810a (Small).jpg [ 63.15 KiB | 121 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 nov 2019, 13:57 

Een cadeautje: de CAS-4A kwam er ook nog eens achteraan!
Volgens hetzelfde protocol, op andere frequenties.

Groen: Telemetrie
Blauw: Morse baken
Rood: USB signalen (beluisterbaar!)

Je moet wel een goede hand van afstemmen hebben en een zeer geoefend oor.
Ik heb nog wel wat audio-opnamen en screenshots gemaakt, waar ik misschien later nog wat uit kan opmaken.
Gebruikte SDR-Sharp versie: 1671, met de plugins die wel werken...

Bijlagen:
2019-11-10_13-39-51-716a (Small).jpg
2019-11-10_13-39-51-716a (Small).jpg [ 112.08 KiB | 118 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 173 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur