Maar waar zie je de aansluitingen voor seinsleutel/microfoon/antenne? Ik zie geen aanwijzingen dat het een zender kan zijn. Het kan (onbedoeld) oscilleren, maar niet op zo'n manier dat je verder dan een paar honderd meter te horen bent.
Daarnaast is een noodzender voor 500khz een bijzonder onpraktisch idee. Je hebt een gigantische antenne nodig om wat signaal de lucht in te krijgen. De paraset werkte ook op de kortegolf, omdat je daar nog met een antennedraadje van 10 a 20m al een eind komt.
Voor nood op zee nam men 2182khz. Dat was jarenlang de kortegolfnoodfrequentie. Een 500khz zendantenne kan je op een (bijvoorbeeld) viskottertje niet kwijt. 2182khz wil nog wel.
Kortom, een zender is het niet. Ik denk meer dat dit een reserveontvangertje is, om de (weer)berichten op 500khz te kunnen volgen. Of misschien is het wel de hoofdontvanger voor kleine kustvarende scheepjes. Immers, zenden (tweerichting) ging in de visserijband.
Het lijkt mij ten slotte een gewone regeneratieve ontvanger. Een superregeneratieve heeft niet de mogelijkheid om morseberichten te volgen, terwijl een gewone regeneratieve dat wel kan. Daarnaast heeft een superregeneratieve meestal quench instellingen, en wordt die niet op 500khz maar op >20MHz gebruikt.
Eerder Kapitein Iglo dan James Bond.
Hier een noodontvanger volgens hetzelfde principe, doch zonder loopantenne in het deksel:
http://www.radiomuseum.org/r/telegrafst ... er_65.html