Techniek rondom DAB+

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#31 Bericht door PE9ZZ »

Nee, het heeft met de bitrate van de carriers te maken. Omdat er zoveel zijn kan die heel laag zijn en dan zullen reflecties en co-channelsignalen elkaar juist versterken in plaats van storen. Meestal. Bij een bitrate van zeg 3000 bit/s en de lichtsnelheid van 300,000 km/s is de "bitafstand" 300,000/3000=100 km/bit. Dan overlappen de opeenvolgende bits.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Techniek rondom DAB+

#32 Bericht door PA1PDB »

Ik ga voor de uitleg van Joost :D

Maar hoe het technisch ook in elkaar zit feit is dat het wegvallen van de audio voorkomt tijdens (tropo) condities.

Ik luister met een losse DAB+ ontvanger met buitenantenne.
Ik rij erg vroeg een lange afstand en weet aardig goed hoe de dekking is omdat ik de signaal sterkte kan monitoren.
Komt voor bij Tropo condities dat ik een veel sterker signaal heb dan normaal en toch geen audio (of hakkelende audio).
De error correctie is dan logischer wijs meestal ook erg hoog :(
DAB+ autoradio's zullen mogelijk terug schakelen naar FM dus nu zal de gemiddelde consument er nu niet zo heel veel last van
hebben maar hoe gaat het straks als de FM zenders en niet meer zijn :?:
Aan de andere kant hoe vaak komt het voor?
Alleen zal het voor een gemiddelde gebruiker niet duidelijk zijn wat er aan de hand is.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#33 Bericht door PA3RIS »

Zijn er eigenlijk al DAB+ontvangers die in de sigarettenaansteker van de auto kunnen zoals je ze vroeger wel voor MP3's had? Ik kan mijn autoradio nl. niet vervangen door een andere.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 907
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Techniek rondom DAB+

#34 Bericht door 19DT2120 »

Ja ze bestaan .Maar zorg er voor dat je wel een goede (auto)antenne gebruikt en niet zo'n dun plak geval die je achter je ramen plakt.
vb radio's :http://www.autoexpress.co.uk/accessorie ... group-test
Soms weet ik het ook niet meer.........

pe1mmk
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2017, 21:59
Roepletters: pe1mmk

Re: Techniek rondom DAB+

#35 Bericht door pe1mmk »

Vergelijken met FM heeft niet zoveel zin: het materiaal dat wordt uitgezonden is tegenwoordig gedigitaliseerd, het muziek materiaal komt ditekt van de harddisk en vaak is alleen het gesproken woord nog live, maar ook gedigitaliseerd.
Niet dat vroeger alles beter was, maar FM radio was dat zeker wel, in de jaren 70 en 80 had ik een Füba 9 op het dak met rotor en dan had je fantastische ontvangst en als de zenders dan nog live uitzonden: daar kon niets tegenop, moest je wel een goede tuner hebben.
Ik begin niet meer aan Dab en ook niet +, misschien alleen in de auto, op DVB-T is voorlopig voldoende radio en op de satelieten ook, wel digitaal, maar er is niks anders meer helaas, ze veranderen helaas te vaak, voortgang van de techniek heet dat dan, meestal een goed idee maar met radio heb ik daar zo mijn twijfels over: wanneer houd het op radio te zijn?

73
PE1MMK

-Verwijderd account

Re: Techniek rondom DAB+

#36 Bericht door -Verwijderd account »

DAB+ de opvolger van FM klinkt het menigmaal in de commercials.

Wij zijn als radiozendamateurs bijna dagelijks bezig met radiotechniek en aanverwante zaken en daardoor weten wij waarover we spreken.
Ligt het daaraan dat er in dit topic weinig positieve geluiden zijn te vinden over DAB+?

Maar het gewone volk heeft zulke kennis niet en gaat dus af op verkooppraatjes. En wanneer je info gaat zoeken op het worldwijde web kom je steeds dezelfde verhaaltjes tegen over hoe goed DAB wel is en wat je daarmee allemaal kan ontvangen.
En dat de FM-band straks 'dood' is, net als dit nu reeds het geval is met de middengolf-band (AM-band) en de analoge televisiezenders.
Maar staat inmiddels vast wanneer de FM-omroep uitzendingen gestaakt gaan worden? Wie iemand dat?
En is er een merkbaar verschil in ontvangst en audioweergave tussen de verkrijgbare DAB+ radio's? De prijzen gaan vanaf ongeveer 40 euro tot ruim voorbij de 300 euro, die laatste groep wordt vaak aangeduid als "topmodel huiskameraudio met HiFi-stereogeluid".


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
ON8SD
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 dec 2009, 09:47
Roepletters: ON8SD
Locatie: JO11ib
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#37 Bericht door ON8SD »

Zo negatief ben ik nochtans niet over DAB+. Het bereik van het netwerk in ON-land zou wel (dringend) wat beter mogen zijn en ook de uitrol van de regionale slots zou van mijn part wat sneller mogen gebeuren zodat er wat meer alternatieve/niche-zenders beschikbaar worden, maar in dagelijks gebruik vind ik het zeker een aangenaam systeem.
Vooral in de wagen is het een aangename verbetering. Bij 3m-FM merk je nog wel eens verschil in compressie/geluidsbewerking per steunzender, bij DAB(+) is het overal identiek en merk je het dus helemaal niet als je overschakelt (nou ja, technisch klopt die term natuurlijk niet) tussen twee zenders. Bovendien viel het me vooral hard op toen ik in de wagen de functie "automatisch haar FM overschakelen" inschakelde, daarmee gaat hij altijd op DAB of DAB+ blijven tot de ontvangst te slecht wordt waarna hij terugschakelt naar dezelfde zender op FM. Het ging om grote commerciële zenders, geen lokale hobby-projectjes dus. En ik kan je zeggen dat letterlijk iedereen die in mijn wagen zat (muziekverslaafd of niet) direct reageert wanneer de overschakeling van digitaal naar analoog gebeurt: de geluidskwaliteit klapt gewoon in elkaar! Toegegeven, als je altijd op FM luistert, dan merk je het niet maar op zo'n moment wordt je onverwachts geconfronteerd en kan je dus zeer goed vergelijken.

Ik stem voor DAB+.

De afschakeling staat nog niet op datum momenteel, dat hangt er van af hoe snel er een kritische massa is overgestapt. Daar is genoeg info over te vinden online hoor.
73
ON8SD (Didier)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#38 Bericht door elsinga »

Ik heb in de auto DAB+ ontvangst op de ingebouwde radio, inclusief fall-back naar het zelfde programma op FM (als dat er is, bijvoorbeeld bij Q-Music en Radio 538). Die fall-back is regelmatig nodig, dus ook van mij mag de dekking nog wel wat beter. Maar: de geluidskwaliteit van DAB+ is een stuk beter dan het dood-gecompreste FM signaal... veel meer detail, meer hoog.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Techniek rondom DAB+

#39 Bericht door PA1PDB »

Uitzendingen via de FM kunnen zeker wel goed klinken.
Maar door door compressie en AD, DA omzettingen tussen studio en zenders gaat veel kwaliteit verloren voor de audio de ether in gaat.
Ik heb in de auto een losse DAB+ ontvanger. Mijn radio heeft geen AUX input dus ik gebruik een MP3/FM zendertje.
Schakel ik tussen het DAB+ signaal en de origineel FM uitgezonden versie klinkt DAB+ beter. Zou volgens eerdere berichten niet mogelijk moeten zijn.

Beide systemen hebben voor en nadelen maar ik denk dat DAB+ een goede opvolger is en een stuk efficiënter dan de stroom vretende FM zenders.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE1OHM
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2016, 12:30
Roepletters: PE1OHM

Re: Techniek rondom DAB+

#40 Bericht door PE1OHM »

Dat met tropo de DAB zenders elkaar storen komt door de gebruikte SFN techniek, alle zenders zitten op dezelfde frequentie in moeten daar waar ze overlappen precies in fase zijn (binnen een zekere speling dan). Bij tropo komen de zenders veel te ver en storen ze elkaar. Ingewikkelder is het niet.

Dat FM soms zo dof klinkt komt niet door de transmissielijnen tussen de studio's en de zenders, doch het FM net is zo overvol inmiddels dat de zenders niet meer storingsvrij ontvangen kunnen worden. De 'intelligente' ontvangers van tegenwoordig gaan daardoor zelf proberen het signaal nog enigszins beluisterbaar te houden door hun bandbreedte te beperken. Dit gaat tenkosten van de stereo en/of hoge tonen. Ingewikkelder is het niet. ;)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Techniek rondom DAB+

#41 Bericht door sottezero »

Ik heb nu in mijn derde auto op rij DAB zitten...
En ik moet eerlijk zeggen dat aftermarket niet erg geweldig is.

Vorige had ik een goedkope autoradio gebouwd (relatief goedkoop dan) en daar heb ik 3 antennes op verkloot om de ontvangst goed te krijgen.
Later bleek dat de HID (aka xenon) lampen zoveel storing veroorzaakte dat het gewoon nooit zou gaan werken.
HID vervangen door LED en toen hadden we weer ontvangst overal, m.u.v. de diverse grote verkeersknooppunten en onder tunnels.

Tweede auto had ik een A-merk autoradio, waar ik ook HAM apparatuur van heb met een ECHTE antenne, buitensauto (niet zo'n raamplakker in de vorm van een L met ingebouwde versterker die alles op pikt behalve DAB+.... ook dat was mwa-mwa...

Nu in de derde heb ik een fabrieksradio.. waardeloze navigatie (ook dab) maar radio is super. nooit meer wegvallende DAB+ of fallback naar FM gehad sinds ik de auto heb (nu anderhalf jaar).

Voor de vierde auto ben ik nu aan het twijfelen of ik een carkit/mp3 speler/DAB+ radio combinatie ga aanschaffen.
In de Nordics zijn ze superblij met die dingen, maarja, daar haal ik met 5W porto ook 140km op APRS.
Enkele duitse toko's hebben ze ook..

Ben nog even aan het kijken welke beter zou gaan bevallen...
moraal van het verhaal... garbage in, garbage out...

Hetzelfde geldt voor FM radio...
Ik kan het verschil horen tussen die brakke doffe MiniDisc kwaliteit van Skyradio en de MP3 kwaliteit van 538. maar daar heb je voornamelijk toch ' oemfe oemfe' muziek.
terwijl je zou verwachten dat de kwaliteit hetzelfde zou moeten zijn omdat ze van dezelfde streaming servers af komen.

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Techniek rondom DAB+

#42 Bericht door PA1JER »

Een dab+ "kanaal" is 2MHz breed. Een FM kanaal 300kHz.
Daar heb je al een probleem met gevoeligheid.
En in al de moderne radio's zit dsp conversie. Met een breedband ingang. Ik heb in mijn vorige karretje een combiner voor fm/dab omgekeerd gebruikt (passief). een via conrad van een Duitse firma, 3xf connector, vrij prijzig. wrs goede bandfilters want met dat ding veel. betere ontvangst op beide banden, en zonder versterker. De voor FM getunede antenne vervangen door een 1/4 golf voor dab. Wat ook goed werkt is aluminium plakband (voor luchtkanalen) om je fm antenne plakken, daarmee sluit je de spoelwerking kort. Werkte niet slecht en goedkoop.

Tegenwoordig heb ik. een vette databundel en dan pluk je radio of muziek gewoon van internet met je telefoon.. Dat klinkt nog mooier ;)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#43 Bericht door pa3dsc »

Oostenrijk slaat DAB over
Radiozenders in Oostenrijk zetten in op 5G als uitzendplatform .
Inderdaad vette bundel op Inet.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Techniek rondom DAB+

#44 Bericht door PA1JER »

En Rusland wil DRM gaan gebruiken op de FM omroepband.

Jammer dat Dab niet hetzelfde gemoduleerd is als DVB-T. Dat heeft beduidend minder last van reflecties.
FM durven ze niet te ontmantelen denk ik. Met name in het oosten en noorden komen er dan piraten voor in de plaats... ;)

Van mij mogen de vermogens van dab wel omhoog. nu is het erg economisch uitgeknepen en verliest daardoor de voordelen tov fm. En een zender die wel eens ruist is veel minder erg dan die onderbrekingen.

In Duitsland zitten wel dab+ DX-ers. Zoek maar.. in het noorden pakken ze bij goede condities signaal uit Beieren, maar die zender schijnt lekker hoog te staan. Ik heb een vhf3 logperiodieke antenne, moet nog eens het dak op, maar onder dak pakt ie al heel veel. Komt uit Berlijn, en helaas kan die niet gedemonteerd worden, dus moet je hem via een Duitse kennis kopen.. Een K9 antenne is ook een aardig alternatief, maar de logper is beter.

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#45 Bericht door pe1cmo »

Jammer dat Dab niet hetzelfde gemoduleerd is als DVB-T.

Laat DAB toch hetzelfde zijn als DVB-T, echter, DAB is een andere foutcorrectie, maar nog steeds COFDM, net als DVB-T
Eigenlijk is de frequentie wat lager, maar dat is het dan ook.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie