Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 22 jan 2017, 17:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Techniek rondom DAB+
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017, 01:25 

Het kán goed of excellent. Maar dat geldt ook voor FM. De keuzes die de zenderoperators maken, gooien bij beide roet in het eten.
Alhoewel de traditionele audiocompressie bij DAB niet meer nodig is (geen gehoorsmatige ruisdrempel te doorbreken ter vergroting van het bruikbare bereik), wordt er nog steeds harde audiocompressie gebruikt. En dat maakt het zo lelijk... Voordat mensen de gedachtesprong 'maar dan is het in de auto slecht te verstaan' maken - die audiocompressie kan je altijd lokaal nog doen.
Daarnaast heb je natuurlijk de datacompressie. AAC+ audiocodecs weten de compressie heel goed te verbergen, maar alhoewel je de artefacten op 48kbps niet altijd hoort, is het geluid op een andere manier wel 'anders'.. Pas bij 128kbps zou ik het gelijkwaardig aan FM noemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017, 12:25 

@PE1CMO: ik was er niet van op de hoogte dat locale stations ook DAB(+) kunnen doen. Dat neemt wel een belangrijk nadeel weg.

Tjerk, 9ZZ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017, 20:19 

PE9ZZ schreef:
@PE1CMO: ik was er niet van op de hoogte dat locale stations ook DAB(+) kunnen doen. Dat neemt wel een belangrijk nadeel weg.

Tjerk, 9ZZ

Dat is met een tijdelijke machtiging totdat de politiek zich er over heeft uitgelaten. Aan te vragen als zijnde experimenteer machtiging bij het AT.
Voorlopig mogen ze wat doen met 100 Watt ERP. Maar daarbij wel samenwerken met omliggende omroepen (vaak een heet hangijzer) want je kan dan gezamenlijk op de stream. Je moet dus zelf een software matige MUX organiseren. Jan de Vries (pe1iyq / dl5mdn) uit Westerwolde is daar druk mee bezig om dat ook voor anderen te doen. (onder Linux)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jan 2017, 21:49 

PE9ZZ schreef:
is alleen te snappen als je een universitaire graad in de wiskunde hebt

Nodig Jan van Katwijk eens uit voor een lezing. (Emiritus prof wiskunde TU Delft).

Hij heeft voor zijn en ons plezier goede DAB+ software geschreven http://www.sdr-j.tk/index.html

Verder lezen: Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2017, 08:54 

@Radioot: vind zo gauw niks over de TX-zijde, wel een boel heel niet onverdienstelijke SDR zooi.

Tjerk, 9ZZ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 00:20 

Kwaliteit van audio is ook afhankelijk van de decoder trouwens. Voor mobiele ontvangst is het helemaal niet zo slecht hoor. Audiovergelijk met FM is vaak niet zinvol, omdat het bronsignaal door een andere audioprocessing gaat.

Daarnaast is het ook een vraag, wat voor antenne gebruik je? Een plakantenne of een buiten antenne? Dat is ook heel belangrijk om het dekkingsvraagstuk te beantwoorden. Ik heb het ook al 2 jaar in de auto, muv. de grensgebieden is de ontvangst overal prima. Voor mij is het een ideale vervanger voor de FM band.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 11:36 

PE5PVB schreef:
Audiovergelijk met FM is vaak niet zinvol, omdat het bronsignaal door een andere audioprocessing gaat.

Waarom is dat niet zinvol, dat jij in je auto kwaliteit tevreden bent is prima, dan ben jij een tevreden mens.

DAB+ pretendeert FM te overtreffen kwa kwaliteit en dat is twijfelachtig, maar ook regelmatig is er geen twijfel dan is DAB+ gewoon ronduit slechter.

Wat audio processing ermee te maken heeft snap ik niet, want op het moment dat je audio processing gaat horen is het wat mij betreft vervorming en dus ongewenst.

Een (ruisvrij) FM stereo signaal is zo slecht nog niet. Daar moet DAB+ toch aardig moeite voor doen (lees bandbreedte tegenaan gooien) om dat te evenaren

Maar zoals wel vaker bij compressie technieken wordt er niet eerlijk vergeleken en veel met getallen geschermd en heel veel nadruk op de voordelen gelegd, de nadelen worden zelden belicht,

Een goede audio installatie en je oren is de beste test.

website: PG8M

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur