Siemens E309

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Siemens E309

#1 Bericht door PA4URK »

Afgelopen week heb ik een Siemens type E-309 buizenontvanger overgenomen van een amateur uit Groningen. Hij was niet duur en ziet er aan de buiten- en binnenzijde gezien de leeftijd nog netjes uit. Afgezien van de normale gebruikssporen die je mag verwachten van een ontvanger die iets ouder dan mezelf is.
Vrijdagavond heb ik hem aangesloten op mijn 33 meter lange draad maar er komt weinig tot niets uit. Daar had ik min of meer al een beetje rekening gehouden gezien de prijs. Alleen de echt harde zenders komen binnen zoals 1602 en wat harde amateurs in de ruis. Er zit een testmeter voor de buizen op de ontvanger en uit de documentatie (Duits) meen ik te begrijpen dat alle buizen in het rood moeten staan.
Wie heeft er ervaring met deze ontvanger en heeft wat ideeën om naar een mogelijke oorzaak te zoeken?
Bijlagen
Siemens open.jpg
Siemens vk.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Siemens E309

#2 Bericht door PA0LMD »

Rein,

Ik ben niet specifiek met deze ontvanger bekend maar de fout (of meerdere) lokaliseren is bij alle ontvangers in feite identiek.
Van de E 309 is goede documentatie voorhanden waarin per trap wordt aangegeven welke spanningen je moet meten.
Ook de afregelprocedure is duidelijk beschreven.
Stapsgewijs is de enige werkende methode.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#3 Bericht door PA4URK »

Hoi Leo, bedankt voor je inbreng. De paar zenders die ik wel ontvang zitten allemaal wel op de juiste plaats en gistermiddag heb ik een aantal frequenties getest met mijn Yaesu als meetzender op laag vermogen. Daaruit bleek dat hij in ieder geval uiterst nauwkeurig is.
Ikzelf denk dat het ergens in het HF ingangscircuit zit of iets dergelijks omdat voor de rest alles gewoon goed werkt en de 'doofheid' zich op alle banden voor doet. Ik denk (en hoop) dan ook dat het geen groot probleem is.
Als het een euvel een buisje is kan ik deze zelf vervangen want ik heb van alle typen die in de Siemens zitten meerdere exemplaren liggen. Ik ga straks eens even de buisjes vanaf de antenne ingang nalopen.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#4 Bericht door PA4URK »

Vanmiddag een paar uur bezig geweest met de ontvanger. Ik dacht nog een aantal EF93 buisjes te hebben, maar het zijn allemaal EF91 en EF92'ers. Geen probleem, want de ontvanger zit vol van deze buizen dus even wat omgewisseld uit andere delen die wel goed werken. Verder een ECC81 omgewisseld maar niks heeft resultaat. Alle buizen moeten op de meter in het rood staan, maar Röre 1 geeft geen uitslag. Als ik de een draadje van de antenne ergens op de spoelentrommel tegen een lipje houdt neemt ogenblikkelijk de ontvangst toe dus ik krijg het sterke vermoeden dat er bij buis 1 ergens een onderbreking in de vorm van een kapotte C of R zit. We speuren verder. Alleen jammer dat ik de ontvanger niet meteen normaal in gebruik kan nemen :?
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Siemens E309

#5 Bericht door PE9ZZ »

Oh, appeltje eitje. Als Rö1 geen uitslag geeft krijgt-ie geen spanning. Je hebt hem al omgewisseld dus hij is wel goed. Meten op pen 5 en 6 wat de spanning is. Anode 150-200 V en schermrooster 100-150 V ofzo. Ik heb niet de onderdelenlijst zodat ik geen idee heb wat de waarden van W5, 6 en 7 moeten zijn maar W5 en 6 zijn verdacht. Zie schema-

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
E309 Schema Links
E309 Schema Links
E309 Schema Rechts
E309 Schema Rechts

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#6 Bericht door PA4URK »

Inderdaad appeltje-eitje Tjerk. Alleen moet ik nu nog eens goed kijken hoe ik onder de buisjes kom. Het hele HF gedeelte onder de vier buisjes zit compleet dicht gebouwd en ik zou niet weten hoe dit moet worden geopend zonder alle bedrading te de-solderen...
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Siemens E309

#7 Bericht door PA0LMD »

PA4URK schreef:Inderdaad appeltje-eitje Tjerk. Alleen moet ik nu nog eens goed kijken hoe ik onder de buisjes kom. Het hele HF gedeelte onder de vier buisjes zit compleet dicht gebouwd en ik zou niet weten hoe dit moet worden geopend zonder alle bedrading te de-solderen...
Meten kun je als volgt doen :

Stukje dun koperdraad, steek één eind klein stukje in de pen van de buisvoet en daarna buis er in.
Je kunt nu aan de bovenzijde het signaal op de betreffende pin meten.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Siemens E309

#8 Bericht door PE9ZZ »

Jammer genoeg is het manual niet duidelijk over de mechanische constructie. Hoe dan ook, dat HF compartiment moet open of je dat nu leuk vindt of niet. Kijk eens online of er anderen je zijn voorgeweest. Voor bijvoorbeeld mijn Collins (Warner) R390a is een complete website met zeer specifiek en uitgebreid manual opgetuigd. Daarmee ga ik ook nogeens aan de gang omdat er een zo-nu-en-dan-fout inzit. Bijzonder irritant. En m'n aardlek klapt eruit maar da's een standaardmakke van dit monster van een radio.

Jammer overigens ook dat die EF93 een andere pinout heeft dan je andere 7-pin pentodes. Gelukkig zijn ze goed verkrijgbaar en niet al te gek duur. Zie bijvoorbeeld Jeukbox Revival.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#9 Bericht door PA4URK »

Dat vindt ik inderdaad niet leuk Tjerk :? Heb heel internet inmiddels al afgezocht, er bestaan ook geen Yahoo groepen voor de Siemens, wel van tal van andere ontvangers. Moet ik daar maar eens gaan speuren.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Siemens E309

#10 Bericht door pe1ioc »

Je ZOU misschien eens contact kunnen leggen met Jan, PA3ESY :

https://www.pa3esy.nl/ontvangers/E309/h ... 9_set.html

Succes !

Tjerk
PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#11 Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de tip Tjerk!
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Siemens E309

#12 Bericht door PA1FJ »

Rein,

Ik hoop dat je hem snel weer voor elkaar heb, als ik de foto's zie wordt ik weer een beetje weemoedig ik heb er jaren een gehad en enorm veel plezier van gehad.
Veel succes,

Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#13 Bericht door PA4URK »

Dat hoop ik ook Fred, het is een prachtige ontvanger. Evenals de Racal RA17 (de 'Nederlandse' 3011) die ik iervoor een paar jaar heb gehad. Nog spijt dat ik hem verkocht heb :? Maar die Siemens stond ook al een paar jaar op m'n verlanglijstje...
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#14 Bericht door PA4URK »

Oh, appeltje eitje. Als Rö1 geen uitslag geeft krijgt-ie geen spanning. Je hebt hem al omgewisseld dus hij is wel goed. Meten op pen 5 en 6 wat de spanning is. Anode 150-200 V en schermrooster 100-150 V ofzo. Ik heb niet de onderdelenlijst zodat ik geen idee heb wat de waarden van W5, 6 en 7 moeten zijn maar W5 en 6 zijn verdacht. Zie schema-

Tjerk, 9ZZ
Hoi allemaal, ben even aan het meteren geweest en samen met de buis een draadje aan de anode geplaatst, pen 5 dus. Ik meet daar 240 volt en op pen 6 nulnientenada met draadje+buis. Nog eens gemeten zonder buis en opnieuw niks op pen 6. Wel gloeispanning ruim 6.7 volt zonder buis.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Siemens E309

#15 Bericht door PA1Bj »

Dan is het dus goed mogelijk dat W5 defect is. Volgens het Amroh buizendataboek is deze 33 K.
Dit resulteert dan in een spanningsval van 147 Volt; dus ca. 93 a 100 volt op G2.
73 pa1bj Bert Jan

Plaats reactie