Vraag over Icom R70

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Vraag over Icom R70

#1 Bericht door C.J. Boer »

Dag allen,


Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds 15 jaar de luisterhobby weer opgepakt. Ik had nog een Kenwood R1000 met Yaesu FRT 7700 staan en die zijn inmiddels ook weer in gebruik. Daarnaast heb ik, ook als collectoritem een Yaesu FRG 7, aangeschaft. Een prachtig apparaat echter zonder speciaal SSB filter. Maar voor 75 euro kon ik ‘m niet laten staan.

Verder heb ik onlangs de Icom R70 aangeschaft. Uiteraard veel meer mogelijkheden dan mijn Kenwood R1000, zoals Pass Band Tuning, Notch etc.

Helaas beschik ik nog niet over een goede buitenantenne met PL259 connector. Daarom prik ik mijn draadantennetje van ca. 6 meter maar rechtstreeks in de 50 ohms SO 239 antenne ingang. Wel via de Yaesu FRT 7700 antennetuner. Uiteraard lang niet ideaal, maar de Icom heeft niet, zoals de Kenwood en Yaesu, een draadantenne klem/ingang voor de gehele HF band. Bij de Icom loopt die tot 1.6 MHz.

Ik heb een vraag over de Icom R70. Als ik de selectie knop voor de voorversterker (pre amplifier en attenuator in het midden (uit) zet (de signalen worden rechtstreeks aan de ontvanger aangeboden) en de HF versterker knop volledig open heb staan (dus geen verzwakking) valt de ontvangst soms weg. Deze herstelt zich weer indien ik de HF afstelknop ietsje terug draai.

Voor de duidelijkheid de squelch heb ik helemaal uitstaan.

Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt en wat er eventueel aan te doen is.


Gr.

Kees Boer.
Schiermonnikoog.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Vraag over Icom R70

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

C.J. Boer schreef:Dag allen,


Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds 15 jaar de luisterhobby weer opgepakt. Ik had nog een Kenwood R1000 met Yaesu FRT 7700 staan en die zijn inmiddels ook weer in gebruik. Daarnaast heb ik, ook als collectoritem een Yaesu FRG 7, aangeschaft. Een prachtig apparaat echter zonder speciaal SSB filter. Maar voor 75 euro kon ik ‘m niet laten staan.

Verder heb ik onlangs de Icom R70 aangeschaft. Uiteraard veel meer mogelijkheden dan mijn Kenwood R1000, zoals Pass Band Tuning, Notch etc.

Helaas beschik ik nog niet over een goede buitenantenne met PL259 connector. Daarom prik ik mijn draadantennetje van ca. 6 meter maar rechtstreeks in de 50 ohms SO 239 antenne ingang. Wel via de Yaesu FRT 7700 antennetuner. Uiteraard lang niet ideaal, maar de Icom heeft niet, zoals de Kenwood en Yaesu, een draadantenne klem/ingang voor de gehele HF band. Bij de Icom loopt die tot 1.6 MHz.

Ik heb een vraag over de Icom R70. Als ik de selectie knop voor de voorversterker (pre amplifier en attenuator in het midden (uit) zet (de signalen worden rechtstreeks aan de ontvanger aangeboden) en de HF versterker knop volledig open heb staan (dus geen verzwakking) valt de ontvangst soms weg. Deze herstelt zich weer indien ik de HF afstelknop ietsje terug draai.

Voor de duidelijkheid de squelch heb ik helemaal uitstaan.

Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt en wat er eventueel aan te doen is.


Gr.

Kees Boer.
Schiermonnikoog.
Dag Kees,
je bent m'n "overbuurman", ik woon in Sint Annaparochie en heb al vanaf
1984 een R70 en ken hem "van binnen en van buiten".

Ik zal in het weekend jouw probleem proberen te simuleren. Kijken wat er gebeurd als ik doe wat jij beschrijft. Je hoort (leest) van mij.

Juul Geleick - PE0GJG

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

#3 Bericht door C.J. Boer »

Juul,

Bedankt voor je reactie. Klopt overbuurman. Hoewel, Terschelling ligt dichterbij.

Erg stormachtig hier. In de jaren tachtig zat ik met storm altijd achter mijn Racal. Maar de scheepvaart maakt helaas vrijwel geen gebruik meer van de HF banden.

Ja de Icom R70. Een prachtige ontvanger, maar wel 24 jaar oud. Dat merk ik ook an het feit dat het geluid soms even wegvalt. De S-meter blijft dan wel signaal geven. Ook als ik aan de toon control knop draai "kraakt"het wat. Een bekend verschijnsel bij radio's die een tijd lang niet gebruikt zijn.

Volgens mij moet ie een "grote beurt" hebben.

De ontvangst is verder prima, met een draadje binnenshuis van nog geen 6 meter. Ook alle functies (notch, PBT, noiseblanker, RIT e.d. werken goed.

Aleen, nogmaals, soms valt het geluid even weg. Een beetje draaien aan de AF gain knop verhelpt dat meestal weer. Ook als de ontvanger langer aan staat, wordt dit probleem minder.

Overigens wat is deze ontvanger ongelooflijk stabiel.

Ik wacht jou "diagnose" met belangstelling af.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

#4 Bericht door PH4CK »

de potmeters even met "contactspray" inspuiten zal een hele verbetering geven.

suc6 Erik

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

#5 Bericht door C.J. Boer »

Ik heb de AF gain knop en de toon control knop (van buitenaf, alleen de zwarte knopjes er af gehaald) al ingespoten met contact spray. Wel enige verbetering, maar het geluid blijft soms even wegvallen of wordt erg "krakerig" en zacht.

Daarnaast blijft het punt van de wegvallende ontvangst bij een voledig openstaande HF regelknop bestaan. Dit alleen bij weinig signaal (bijv. een dode band in de avonduren). Het lijkt net alsf de squelch dan nog iets openstaat, terwijl dat niet het geval is.

Het kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik mijn draadje rechtstreeks in de 50 ohms SO 239 antenne ingang (female uiteraard) steek.

Toch liijkt het me goed dat de ontvanger even goed wordt nagekeken. Helaas ben ik A technisch en ga ik me daaraan niet wagen. Wellicht zijn er amateurs die dergelijke werkzaamheden willen/kunnen doen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

C.J. Boer schreef:Ik heb de AF gain knop en de toon control knop (van buitenaf, alleen de zwarte knopjes er af gehaald) al ingespoten met contact spray. Wel enige verbetering, maar het geluid blijft soms even wegvallen of wordt erg "krakerig" en zacht.

Daarnaast blijft het punt van de wegvallende ontvangst bij een voledig openstaande HF regelknop bestaan. Dit alleen bij weinig signaal (bijv. een dode band in de avonduren). Het lijkt net alsf de squelch dan nog iets openstaat, terwijl dat niet het geval is.

Het kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik mijn draadje rechtstreeks in de 50 ohms SO 239 antenne ingang (female uiteraard) steek.

Toch liijkt het me goed dat de ontvanger even goed wordt nagekeken. Helaas ben ik A technisch en ga ik me daaraan niet wagen. Wellicht zijn er amateurs die dergelijke werkzaamheden willen/kunnen doen.
OK Kees,
ja het waait hier ook nog. Ik vind het nu wel genoeg zeg. Ik was vanmiddag bij de dijk (Zwarte Haan) maar het water was toch hoog geweest.

Ik zal m'n R70 even behandelen zoals jij beschrijft. En ik heb ook nog de service manual hier.
Mijn antenne is de dakgoot van het huis hier. Gaat goed.

Geef me even dit weekend.

Juul

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

de R70 en RF gain

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Kees daar op Schier.

Ben ik weer. Ik heb m'n R70 bekeken en geprobeerd. Nu blijkt dat ik in 1983 al een wijziging heb aangebracht in het RF gain deel. De potm. RF gain heb ik "uitgeschakeld". Ik heb de verzwakker veranderd. En nog veel meer wijzigingen die de ontvanger verbeteren. Ik heb ze gelukkig wel allemaal beschreven voor mijzelf, want ja het geheugen na 25 jaar......
In de service doc lezende moet het volgens mij toch echt een "wat minder functionerende potm. zijn".
Het is het meest slimme om de onderkant te openen en dan de potm. in te spuiten. Daar kun je er goed bij. Veel meer kan er volgens mij niet aan de hand zijn.
Mijn opstelling; de langdraad (de dakgoot bij mij) in de PL 259. Het schakelaartje daarboven helemaal naar beneden geschoven. En dan werkt het.
Verder mag je me wel direct mailen als je dat wilt. kunnen we evt tel nummers uitwisselen.

mail: pe0gjg@veron.nl ( let op de "0" is een nul !!!)


groet,


Juul

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

#8 Bericht door C.J. Boer »

Hallo Juul,


Bedankt voor je bijdrage. Ik zal jouw advies zeker opvolgen.

Verder laat ik de ontvanger even helemaal nakijken bij Bert Korbeeck in Dalfsen. Hij repareert (oudere) ontvangers en kijkt ze na voor een heel redelijk bedrag.

Wordt vervolgd.

Gr.

Kees.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

#9 Bericht door C.J. Boer »

De ontvanger wordt momenteel nagekeken door Ben Korbeek. De contacten zijn gereinigd en het kraken / wegvallen van het geluid is nu over.

Verder wordt er een Kiwa audio upgrade toegepast. Het geluid, een zwak punt van de Icom, wordt daarmee een stuk beter en selectiever. Het schijnt een enorme verbetering te zijn

Als die ingreep is verricht, gaat de ontvanger retour naar mij.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

C.J. Boer schreef:De ontvanger wordt momenteel nagekeken door Ben Korbeek. De contacten zijn gereinigd en het kraken / wegvallen van het geluid is nu over.

Verder wordt er een Kiwa audio upgrade toegepast. Het geluid, een zwak punt van de Icom, wordt daarmee een stuk beter en selectiever. Het schijnt een enorme verbetering te zijn

Als die ingreep is verricht, gaat de ontvanger retour naar mij.
hoi Cees, nou mooi!
welke contacten zijn dat dan/ En wie is Ben Korbeek ?

Juul

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

#11 Bericht door C.J. Boer »

Hallo Juul,


Welke contacten weet ik niet precies.

Ben Korbeek is een luisteramateur die ontvangers repareert en afregelt.

Dit is zijn website:

http://www.korbeeck.nl/index.php?option ... 6&Itemid=6

En neem maar van mij aan. Hij doet dit voor erg weinig geld.

Hieronder nog een website van Ben over een luistersessie in Lapland.

http://home.planet.nl/~bkorbeeck/

Vr. groet,

Kees

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

#12 Bericht door C.J. Boer »

De Icom R70 is helemaal nagekeken/schoongemaakt en het geluid "kraakt" niet meer. Ook is het probleem van de wegvallende ontvangst bij volledige HF versterking verholpen. Het bleek aan de instelling van de S-meter te liggen.

Als laatste heeft de ontvanger de KIWA audio upgrade gekregen.

Ik krijg begin volgende week de ontvanger weer thuis.

Een aanrader deze enthousiaste radioamateur Ben Korbeeck. Hij doet het voor weinig geld.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

C.J. Boer schreef:De Icom R70 is helemaal nagekeken/schoongemaakt en het geluid "kraakt" niet meer. Ook is het probleem van de wegvallende ontvangst bij volledige HF versterking verholpen. Het bleek aan de instelling van de S-meter te liggen.

Als laatste heeft de ontvanger de KIWA audio upgrade gekregen.

Ik krijg begin volgende week de ontvanger weer thuis.

Een aanrader deze enthousiaste radioamateur Ben Korbeeck. Hij doet het voor weinig geld.
mooi Cees,

veel plezier!

Juul-pe0gjg

Plaats reactie