gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

#1 Bericht door PA1WBU »

Wie heeft er nog doc liggen van de SSB Electronic GmbH ontvanger type RX 150 en kan mij helpen aan een copietje of scan daarvan?
image.jpg
73,
Wilko

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

#2 Bericht door PA0RAB »

Wilko ,
Aan schema's e.d. kan ik je helaas niet helpen. Wel is er wat herinneringen.
Het SSB ding is een oudje en waarschijnlijk afgeleid voor meteo ontvangst van een Darc Jugendrefendrat Empfanger Kan natuurlijk ook omgekeerd.
Naar ik meen heeft Dr Blan van het Radio Bulletin der Muiderkring er enige artikelen aan gewijd. Evenals de amateurbladen .Zoek in dit verband eens onder Einsteiger bij de Darc en Binnenkomertje o.i.d. bij de Nederlandse bladen.
Als ik me niet vergis werd er gebruik gemaakt van de toen moderne telefoon i,c's als 3357 3365 en dergelijke. Bouwpakketjes printontwerpen ombouw naar meteo taxi marifoon enz.
Zendertje erbij met een TBA120 PPL VFO
Jaartje of 35 geleden?
Succes
73 de Ruud PA0RAB

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

#3 Bericht door PA1WBU »

PA0RAB schreef:Wilko ,
Aan schema's e.d. kan ik je helaas niet helpen. Wel is er wat herinneringen.
Het SSB ding is een oudje en waarschijnlijk afgeleid voor meteo ontvangst van een Darc Jugendrefendrat Empfanger Kan natuurlijk ook omgekeerd.
Naar ik meen heeft Dr Blan van het Radio Bulletin der Muiderkring er enige artikelen aan gewijd. Evenals de amateurbladen .Zoek in dit verband eens onder Einsteiger bij de Darc en Binnenkomertje o.i.d. bij de Nederlandse bladen.
Als ik me niet vergis werd er gebruik gemaakt van de toen moderne telefoon i,c's als 3357 3365 en dergelijke. Bouwpakketjes printontwerpen ombouw naar meteo taxi marifoon enz.
Zendertje erbij met een TBA120 PPL VFO
Jaartje of 35 geleden?
Succes
73 de Ruud PA0RAB
hi Ruud,

Ik heb even in het doosje gekeken: LM324, NE614 LM386, NE612 zit er aan ICs in.

ICs hebben date codes uit 1989 dus het is wel oud allemaal :) Maar het is toch een andere ontvanger dan die jij voor ogen hebt kennelijk.

bedankt voor de moeite,
Wilko

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

#4 Bericht door PA0RAB »

Wilko,
Dan is dat dingetje wat jonger dan ik dacht.
SSB bouwdoosjes volgen aardig de standaard schakelingen .Dat kan je dus aardig op weg helpen de schakeling uit te pluizen.
LM 324 is een 4 voudige op amp veel gebruikt in LF filtering en avc schakelingen. nog in gebruik
LM 386 is een ouwe getrouwe LF vesterker nog in gebruik
NE 612 opvolger van de NE602 Gilbertcel mengschakeling nu een standaard mengtrap bij diverse qrp trx's zie rubriek QRP
NE 614 is een detectie ic met mf versterker iets als de plesley 614 kan me de schakeling niet meer herinneren niet gebruikt ,was heel goed en mij te duur.
Je kunt nu dacht ik op de ic's googlen naar dataspreads en standaardtoepassingen kijken of je iets aan printsporen en onderdelenopstelling kunt terugvinden en zo van de straat en uit de kroeg blijven (hu Hi )
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

#5 Bericht door PA0RAB »

Wilko,
kWord wat ouder merk ik.
Kijk niet gek als je een wat vreemde schakeling tegenkomt. Je hebt er een Meteosat ontvanger liggen. Veel OM's haalden de weerplaatjes omlaag( er is nog een groep amateurweerprofeten, misschien daar info?)
Afhankelijk van de satelliet baan had je een positief of negatief dopplereffect. Er bestond een automatische frequentie controle M.a.w. de LM324 kan daar ook voor gebruikt zijn, AFC schakeling VXO schakeling bij de LO?
73 de Ruud PA0RAB

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: gezocht: docs van SSB Electronic RX 150 ontvanger

#6 Bericht door PA1WBU »

PA0RAB schreef:Wilko,
kWord wat ouder merk ik.
Kijk niet gek als je een wat vreemde schakeling tegenkomt. Je hebt er een Meteosat ontvanger liggen. Veel OM's haalden de weerplaatjes omlaag( er is nog een groep amateurweerprofeten, misschien daar info?)
Afhankelijk van de satelliet baan had je een positief of negatief dopplereffect. Er bestond een automatische frequentie controle M.a.w. de LM324 kan daar ook voor gebruikt zijn, AFC schakeling VXO schakeling bij de LO?
73 de Ruud PA0RAB
De duvel is oud zei mijn grootvader altijd :D

Het is een kristalgestuurd doosje, voor ieder van de 3 kanalen een eigen kristal. Van de 3 kanalen die ie heeft is er nog eentje waar nog een NOAA polar orbiter wx sat op zit :-)

Er zit behalve AF ook een Data uitgang op, ik vermoed dat die minder gefilterd is( of zo...) dan de AF uitgang. Ik moet m bij gelegenheid eens aan een PC hangen, vermoedelijk het best met de Data uitgang.

Wilko

Plaats reactie