miskoop yaesu frg 7000?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

miskoop yaesu frg 7000?

#1 Bericht door Annesset »

Hallo,

na inlezen op internet, over wat voor mij en mijn budget een goede ontvanger kan zijn
heb in mijn enthousiasme een 2de hands yaesu frg 7000 gekocht.
de verkoper had hem aanstaan en er waren leuke gespreken te ontvangen.

thuis gekomen de ontvanger laten acclimatiseren en na het opwarmen ontving ik ook thuis leuke gesprekken. duidelijk en helder en dat op een gespannen draad! helemaal top en blij.

maar op welke frequentie ik nu wat ontvang? tja dat is mijn probleem. ik ben nl. bang dat de display niet goed werkt of ik weet niet hoe ik het uit moet lezen.

de eerste 2 getallen die de mHz aan moeten geven die staan er niet! ik zie dus alleen de laatste 3 getallen
ik kan de grote draaiknop draaien naar rechts tot hij naar de nul gaat en zelf niest meer aangeeft en naar links totdat hij wel 1.000 aan geeft. dus dan staat er wel iets voor de .

heeft iemand enig idee wat dat kan zijn?

is het de display? of kan het ook met de preselector te maken hebben?

met vriendelijke groet: Anne
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#2 Bericht door Radioot »

Hoi Anne,

Geen paniek, als je hem spelend hebt gekocht, doe je mogelijk iets niet helemaal goed.
FRG-7000 is FRG-7 met digitale uitlezing.

The operation scheme is a bit complicated due to the receiver design with the Wadley Loop and the passive preselector: first set the MHz digit of the desired frequency (for example: 6), a small red light on Your FRG-7000 will indicate "Unlock" when the MHz control is not tuned to the correct MHz position and the MHz synthesizer does not lock. Use the main tuning knob to select the reception frequency (try 155 to arrive at a frequency of 6.155 MHz, Radio Austria Intl. from Vienna), the frequency display indicates it with a resolution of 1 kHz. The (preselector) band selector is set to the correct band range, in our example it is the green range (4.0 - 11.0), and peak the preselector using the small (in our example: green) dial, the signal maximum will be somewhere above the 6 MHz mark. Now You should hear Radio Austria International on 6155 kHz. Use the the fine tuning control to adjust the frequency. Because of the tuning scheme, the FRG - 7000 is better suited for DXing within one shortwave band then for quickly checking several parallel frequencies found in a frequency list as the preselector has to be tuned after every change of reception frequency and the receiver has no electronic memories.

zie ook:
http://www.shortwaveradio.ch/radio-e/ya ... 7000-e.htm

Succes er mee!
Laatst gewijzigd door Radioot op 09 jan 2015, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#3 Bericht door PE2AAB »

Het schijnt dat de displaydrivers van deze radio's het kunnen begeven. (een IC ofwel chip dus. Weet niet hoever je elektronische kennis gaat).

In dit topic kun je een 'FRG7700 Survival Guide' downloaden met info en oplossingen voor problemen.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=40330#p40330

Anders ter reparatie aanbieden ergens? Zou je eens een foto van het display kunnen maken en hier uploaden?

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#4 Bericht door Annesset »

Radioot schreef:Hoi Anne,

Geen paniek, als je hem spelend hebt gekocht, doe je mogelijk iets niet helemaal goed.
FRG-7000 is FRG-7 met digitale uitlezing.

The operation scheme is a bit complicated due to the receiver design with the Wadley Loop and the passive preselector: first set the MHz digit of the desired frequency (for example: 6), a small red light on Your FRG-7000 will indicate "Unlock" when the MHz control is not tuned to the correct MHz position and the MHz synthesizer does not lock. Use the main tuning knob to select the reception frequency (try 155 to arrive at a frequency of 6.155 MHz, Radio Austria Intl. from Vienna), the frequency display indicates it with a resolution of 1 kHz. The (preselector) band selector is set to the correct band range, in our example it is the green range (4.0 - 11.0), and peak the preselector using the small (in our example: green) dial, the signal maximum will be somewhere above the 6 MHz mark. Now You should hear Radio Austria International on 6155 kHz. Use the the fine tuning control to adjust the frequency. Because of the tuning scheme, the FRG - 7000 is better suited for DXing within one shortwave band then for quickly checking several parallel frequencies found in a frequency list as the preselector has to be tuned after every change of reception frequency and the receiver has no electronic memories.

zie ook:
http://www.shortwaveradio.ch/radio-e/ya ... 7000-e.htm

Succes er mee!
bedankt voor je reactie radioot,

dat artikel van de shortwaveradio dat had ik al gevonden er staat ook iets op die site hoe je een switcherse radio zender op de am moet ontvangen, maar dan nog geeft mijn display niet de 2 getallen (mHz) aan die voor de coma hoort te staan.
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#5 Bericht door Annesset »

PE2AAB schreef:Het schijnt dat de displaydrivers van deze radio's het kunnen begeven. (een IC ofwel chip dus. Weet niet hoever je elektronische kennis gaat).

In dit topic kun je een 'FRG7700 Survival Guide' downloaden met info en oplossingen voor problemen.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=40330#p40330

Anders ter reparatie aanbieden ergens? Zou je eens een foto van het display kunnen maken en hier uploaden?

Rick
bedankt Rick,

hierbij 2 foto's toegevoegd.
de ene in actie zonder complete display
en de andere, daarbij staat de ontvanger uit maar geeft de display nog van alles aan.

en jammer is mijn elektro kennis nog niet van dien aard dat ik alles zelf kan repareren, dus als ik weet wat het is dan zal ik m ter reparatie aan moeten bieden.

groet
Bijlagen
ontvanger in actie, op dit moment een zeer helder ontvangst van iemand op de 7.082 mhz? (was een italiaan die met een contest bezig is)
ontvanger in actie, op dit moment een zeer helder ontvangst van iemand op de 7.082 mhz? (was een italiaan die met een contest bezig is)
ontvanger staat uit maar de display werkt nog?
ontvanger staat uit maar de display werkt nog?
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

Erik_47
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 feb 2012, 13:49
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#6 Bericht door Erik_47 »

Annesset schreef:
PE2AAB schreef:Het schijnt dat de displaydrivers van deze radio's het kunnen begeven. (een IC ofwel chip dus. Weet niet hoever je elektronische kennis gaat).

In dit topic kun je een 'FRG7700 Survival Guide' downloaden met info en oplossingen voor problemen.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=40330#p40330

Anders ter reparatie aanbieden ergens? Zou je eens een foto van het display kunnen maken en hier uploaden?

Rick
bedankt Rick,

hierbij 2 foto's toegevoegd.
de ene in actie zonder complete display
en de andere, daarbij staat de ontvanger uit maar geeft de display nog van alles aan.

en jammer is mijn elektro kennis nog niet van dien aard dat ik alles zelf kan repareren, dus als ik weet wat het is dan zal ik m ter reparatie aan moeten bieden.

groet

zit er geen knop op voor mhz en khz ik zie namelijk op foto 1 mhz en op foto 2 khz.


grt erik

PC2A
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mar 2010, 14:51

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#7 Bericht door PC2A »

zit er geen knop op voor mhz en khz ik zie namelijk op foto 1 mhz en op foto 2 khz.


grt erik[/quote]

Draai eens aan de knop MHz links van de VFO knop :roll:
Wat gebeurd e dan?

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#8 Bericht door Hans PE1KWH »

Deze ontvanger is gebouwd volgens het Wadley principe ( zoals hierboven al is aangegeven ).

Dat houdt in dat je met de MHz draaiknop de MHz kiest waarboven je wil ontvangen ( 20 m band is 14 MHz ).
Als de MHz goed is ingesteld ( gelocked op de interne kristal oscillator ) dan gaat er een LED branden.
Met de grote draaiknop kies je de frequentie in kHz boven de gekozen MHz ( dus SSB deel 20 m is 14 MHz en bijv. 175 KHz ) en dat wordt apart weergegeven op het display.

Als hij ontvangt, de ontvangst verandert als je aan de MHz knop draait, en wel de KHz frequentie laat zien is het MHz deel van het display defect.
Je kunt een beetje inschatten wat de MHz frequentie is door aan de preselectie te draaien, als de ruis toeneemt zit je in het gebied/in de buurt van de gekozen MHz band maar dat is natuurlijk nogal lastig.

Zoek eens op PA0LMD en stuur hem een bericht, Leo zal hem wel kunnen repareren voor je.

Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#9 Bericht door Annesset »

dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb Leo een pm gestuurd.
ik hoop dat hij mij verder kan helpen en dat de set het waard is.
nogmaals bedankt

Anne
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#10 Bericht door PA0LMD »

Je hebt een reactie op je pb Anne.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#11 Bericht door Annesset »

ik heb de ontvanger open gemaakt om hem verder te onderzoeken en schoon te maken en ontdek dat er van alles in geplaatst is. zelfs een schakelaar met voor mij een onbekende functie.

hebben jullie enig idee?
Bijlagen
een schakelaar van 2.2 naar 3.3
een schakelaar van 2.2 naar 3.3
2 nieuwe printjes
2 nieuwe printjes
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

Gebruikersavatar
PE1MIU
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2012, 18:54
Roepletters: PE1MIU
Locatie: Oss

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#12 Bericht door PE1MIU »

Ik gok dat het een FM-detector is, zet de ontvanger maar eens op AM en zet dan de schakelaar om. De ruis zal waarschijnlijk veranderen.
73's Frank

Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#13 Bericht door Annesset »

PE1MIU schreef:Ik gok dat het een FM-detector is, zet de ontvanger maar eens op AM en zet dan de schakelaar om. De ruis zal waarschijnlijk veranderen.
ik heb het vanmiddag geprobeerd maar het geeft geen verandering, qua ruis niet en qua ontvangst ook niet.

ps vanmiddag veel amateurs kunnen horen en snoeihard kwamen die binnen, volgens mij rond de 7,677.
dus ontvangen dat doet hij wel :wink:
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#14 Bericht door PA0LMD »

dat zal wel 7,077 zijn geweest, anders waren het piraten...
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Annesset
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2015, 16:55

Re: miskoop yaesu frg 7000?

#15 Bericht door Annesset »

PA0LMD schreef:dat zal wel 7,077 zijn geweest, anders waren het piraten...
o 7,077 haha ja dat kan best kloppen :lol: dat cijfer 6 knippert soms op tussen de coma en de 77
luistervink via een b40 en een yaesu frg-7000

Plaats reactie