aor 8000 vraag

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: aor 8000 vraag

#31 Bericht door PA3DJS »

@Erik_37:
Ik hield een klein beetje rekening met een bedienfout. Het was een van de redenen om te vragen:
"Heb je met kleine stappen ook even links en rechts getuned van de frequentie waar je wat zou moeten horen?"

De andere reden was om te kunnen beoordelen of de BFO voor USB er erg naast staat, want dan krijg je stations niet goed getuned (vanwege dat een deel van het RF dan op de rand of buiten het IF filter valt).

In ieder geval leuk te horen dat het apparaat niet defect is. Nu nog die antenne en hopen dat het grootsignaalgedrag geen roet in het eten gooit.

Erik_47
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 feb 2012, 13:49
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: aor 8000 vraag

#32 Bericht door Erik_47 »

PA3DJS schreef:@Erik_37:
Ik hield een klein beetje rekening met een bedienfout. Het was een van de redenen om te vragen:
"Heb je met kleine stappen ook even links en rechts getuned van de frequentie waar je wat zou moeten horen?"

De andere reden was om te kunnen beoordelen of de BFO voor USB er erg naast staat, want dan krijg je stations niet goed getuned (vanwege dat een deel van het RF dan op de rand of buiten het IF filter valt).

In ieder geval leuk te horen dat het apparaat niet defect is. Nu nog die antenne en hopen dat het grootsignaalgedrag geen roet in het eten gooit.
ik heb het vermoeden ook dat hij er naast staat maar moet dat eerst uitzoeken hoe kan ik zo iets afregelen heeft iemand tips of iets dergelijks

grt Erik

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: aor 8000 vraag

#33 Bericht door elsinga »

Gezien jouw en mijn ontvangstfrequentie zal het maximaal rond de 300 Hz zijn. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Erik_47
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 feb 2012, 13:49
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: aor 8000 vraag

#34 Bericht door Erik_47 »

ja ok Robert maar hoe regel ik dit af weet jij dat?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: aor 8000 vraag

#35 Bericht door elsinga »

Geen idee, ken de AOR800 wat dat betreft helemaal niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Erik_47
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 feb 2012, 13:49
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: aor 8000 vraag

#36 Bericht door Erik_47 »

thnx robert,,als iemand het wel weet graag hoor ik van .

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: aor 8000 vraag

#37 Bericht door PA0LMD »

ja, ik ken de AR-8000.
Afregelen kan alleen als je over meetapparatuur beschikt en het service manual.
Zonder die hulpmiddelen hoef je er niet aan te beginnen.
Meten is (z)weten

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: aor 8000 vraag

#38 Bericht door PA0RAB »

Erik,

kijk eens op de site van Veron of vrza
Er is een afdeling in je buurt t Hamhus als clublokaal Hengelo?
Ga er eens heen maak een praatje en wellicht kan er iemand je local oscillator iets bijtrekken.
Er zijn enige tientallen amateurs in je buurt Dus het kan zeker lukken
Ik weet niet of de AR8000 automatisch de freq.teller corrigeert van LSB naar USB.
Standaard moet er zo'n 3 KHz verschil zijn
Voor de LSB moet je dan 1,5 KHZ HOGER afstemmen en voor USB LAGER
Want voor LSB geeft het SSB filter alle freq's lager dan de centrum freq .door en natuurlijk geeft Upper side band het hogere deel door en stem je 1,5KHz LAGER af
Ter verduidelijking wat ontvanger en zend techniek Zoek voor meer m'n uitleg op het forum eens op
Neem voor het gemak aan dat de AR8000 een Murata CF 445 J bezit in het SSB deel
Als je normaal spreekt gaan de spraakfrequenties tussen 200Hz en 2750 HZ heen en weer. Voor het rekengemak nemen we 3KHz want vrouwtjes hebben als sopraan een iets hoger stembereik en de Bas
lager
Het 445KHz SSB filter geeft nu de frequenties door tussen 443,5 KHz en 446,5 KHz . Hoger en lager wordt behoorlijk verzwakt zeker meer dan 1000x 30 dB
Voor upper side band heb je dan een signaaloscillator nodig van 443,5 KHz. tel er 3KHzspraak bij op en je komt bij 446,5KHz daarboven wordt het signaal sterk verzwakten ook alles onder de 443,5 KHz
Voor Lower side band gebruiken dus de hoge grensfreq. van het filter 446,5 KHZ want nu zijn de lagere verschilfrequenties van belang want doe je twee frequentie bij elkaar krijg je de som- en de verschil frequentie naast de oorspronkelijke
Er bestaan mengschakelingen die de beide frequenties verzwakken maar de som en verschil ongemoeid (met verwaarloosbaar verlies) Handig bij SSB opwekking en terug winnen naar LF
Wellicht begrijp je nu wat er gebeurt als de 443,5 oscillator te laag staat. Het signaal wordt sterk verzwakt doordat je buiten het filter zit te luistern
55 met de zoektocht naar Twentse mede en de AR8000
73 de Ruud PA0RAB

en Leo PAoLMD is een goede reparateur van amateur spul voor als de zoektocht niet wil lukken.
zelf schroeven is gevaarlijk zonder het juiste gereedschap

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: aor 8000 vraag

#39 Bericht door PA3DJS »

Ik ben het eens met PA0LMD.

De ontvanger maakt gebruik van drie MF circuits:
http://www.thiecom.de/english/ar8000el.htm (even naar beneden scrollen)
Om te weten welke van de oscillatoren er naast staat, ontkom je niet aan meetapparatuur (bijv een spectrum analyzer of andere ontvanger waarvan je weet dat die wel goed staat).

Als de klankkleur van de audio op SSB goed is, zou ik die 300 Hz voor lief nemen, of afstellen aan iemand over laten die weet wat hij doet.

Erik_47
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 feb 2012, 13:49
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: aor 8000 vraag

#40 Bericht door Erik_47 »

ok bedankt ik probeer het te regelen iedeer een bedankt voor de reactie,s

grt erik

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: aor 8000 vraag

#41 Bericht door PA0RAB »

Wim
Ook ik ben het met Leo eens
Meten is weten en daarna zweten
En met dat kleine spul is er door onkunde en te veel kracht zowat verprutst

Wat het SSB afstemmen betreft
Ik vind zo'n 30 hz verstemming al wat uitmaken en 300hz zeker
Ben het wel met je eens dat wanneer het normaal lekker klinkt waarom het gevaarlijke natrimmen?
Kwestie van weten en wennen.
In de praktische praktijk blijken er heel wat om's met de rit te klooien en moeilijk aan tafel te kunnen aanschuiven. Ga je mee dan zwalk je aardig over de band.
We hebben het er al eens over gehad het iets hoger in klank afstemmen bij ssb. dus maar niet reageren Wim en Ouwe Bertha in de sloot laten
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie