RTL2832U SDR breedband log detector?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

RTL2832U SDR breedband log detector?

#1 Bericht door PE9ZZ »

Ik loop vast met mijn breedband log detector project. Ik heb een werkende librtl SDR setup op een Ubuntu PC draaien. Ik krijg alleen met de GNU Radio Companion (GRC) niet voor elkaar om een breedband log detector te maken. Ik krijg prachtige smalband spectra en watervallen maar ik wil een Blu Eye kloon maken, dus op 380 MHz (TETRA) een 3.2 MHz brede band demoduleren. Ik kan alleen totaal geen software modules hiervoor vinden. Dit concept in hardware uitvoeren is vrij triviaal maar ik moet TV tuner, SAW filter, AD8307 log demod en een PICcie aan elkaar knopen en dat is lastig te vermenigvuldigen.

De vraag is dus: zie ik wat over het hoofd of is wat ik wil gewoon niet beschikbaar? Ik bedoel, ik zie mezelf nog niet zo snel python code produceren...

Tjerk, 9ZZ

janK
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2008, 20:02
Locatie: Pijnacker

Re: RTL2832U SDR breedband log detector?

#2 Bericht door janK »

Wat is een breedband log detector?
vrgrj

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: RTL2832U SDR breedband log detector?

#3 Bericht door PE9ZZ »

Amplitude naar logaritmische spanning. Als een spectrum analyzer op zero span. En dat dan over de hele bandbreedte van het ding.

Tjerk, 9ZZ

janK
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2008, 20:02
Locatie: Pijnacker

Re: RTL2832U SDR breedband log detector?

#4 Bericht door janK »

Wat wil he dan als output hebben, een plaatje of tekst
vrgrj

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: RTL2832U SDR breedband log detector?

#5 Bericht door PE9ZZ »

Spanning. Of een digitaal woord wat de MAX HOLD waarde over vier seconden geeft. Wil een indicatie hebben dat er een TETRA syncsignaal in de buurt is. Daar zou ik in de hardware oplossing die AD8307 voor gebruiken.

Tjerk, 9ZZ

janK
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2008, 20:02
Locatie: Pijnacker

Re: RTL2832U SDR breedband log detector?

#6 Bericht door janK »

Even voor een simpele (hardware) ziel: een log van het maximale signaal (evt incl de relatieve sterkte)
over de gegeven band rond de gegeven frequentie, zo dat duidelijk is of en zo ja welk signaal continu op een gegeven
frequentie aanwezig is en duidelijk wordt hoe lang zo'n signaal aanwezig is?

vrgrj

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: RTL2832U SDR breedband log detector?

#7 Bericht door PE9ZZ »

Nee, ik wil de functie van een AD8307 in software hebben. Dus een AM demodulator die vervolgens een logaritme eroverheen knalt. Bij de AD8307 is dit het OUT (RSSI - Received Signal Strength Indicator) touwtje. Die geeft een spanning van 25 mV/dB. Vervolgens een MAX HOLD circuit die de ontvangen pulsen vasthoudt. Het signaal wat me interesseert is maar kort aanwezig, milliseconden. Die AD kan dat aan. Zie voor de datasheet analog.com.

Ik ben alleen bang dat ik m'n ouwe UV1216 tuner moet gaan afstoffen...

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie