Tuner + swr meter

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Cargo
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2010, 10:15

Tuner + swr meter

#1 Bericht door Cargo »

Hallo iedereen, ik heb een een probleempje, ik heb een swr-meter Daiwa CN-102L, antenne tuner AT-100PRO2, tranceiver Yaesu FT-857 en draadantenne. In welke volgorde moet ik deze aansluiten gezien vanaf de draadantenne zodat ik de swr correct kan aflezen? Bij voorbaat dank.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Tuner + swr meter

#2 Bericht door EA5JEX »

Tranceiver, swr, tuner,antenne.
Dan weet je of tranceiver 50 Ohm ziet.
Afstemmen op lage swr.

Kees

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Tuner + swr meter

#3 Bericht door PA0FRI »

Cargo schreef: In welke volgorde moet ik deze aansluiten gezien vanaf de draadantenne zodat ik de swr correct kan aflezen? Bij voorbaat dank.
Zie afbeeldingen
Bijlagen
ATU+line.gif
ATU+line.gif (857 Bytes) 9882 keer bekeken
ATU+line2.gif
ATU+line2.gif (986 Bytes) 9882 keer bekeken
ATU+line3.gif
ATU+line3.gif (1.87 KiB) 9882 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: Tuner + swr meter

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Volgens mij zou de swr-meter aan de antennezijde moeten zitten.
Het gaat immers om een zo optimaal mogelijke swr zodat je dan een maximale afstraling hebt met minimaal verlies van je antenne.
Maar zelfs in de blokschema's van PA0FRI staat ie getekend direkt achter de transceiver. Dan moet het wel goed zijn.
Ik mis echter het waarom juist daar.


PS: waarom deze vraag in de rubriek "ontvangers"? Bij ontvangers kun je geen swr meten :|

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tuner + swr meter

#5 Bericht door PA3DJS »

PA4DHG schreef:Volgens mij zou de swr-meter aan de antennezijde moeten zitten.
Het gaat immers om een zo optimaal mogelijke swr zodat je dan een maximale afstraling hebt met minimaal verlies van je antenne.
Maar zelfs in de blokschema's van PA0FRI staat ie getekend direkt achter de transceiver. Dan moet het wel goed zijn.
Ik mis echter het waarom juist daar.


PS: waarom deze vraag in de rubriek "ontvangers"? Bij ontvangers kun je geen swr meten :|
Je wilt je set beschermen. Mocht er iets in het filter niet goed zijn (bijvoorbeeld losgeraakte condensator), dan merk je dat niet als de VSWR meter tussen antenne en filter zit. Zit hij tussen TRX en filter, dan zul je direct een verandering van VSWR zien.

Afhankelijk van het filterontwerp, kan het filter enige verandering van VSWR geven. Als de antenne + tuner exact 1:1 staat, kan de combinatie filter + tuner + antenne wat uit de hoek komen.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Tuner + swr meter

#6 Bericht door Ton_O_E »

De SWR meter zal niet veranderen bij het tunen, als je hem achter de tuner zet.
Als je de swr van de antenne wilt meten, zet je hem aan de antenne. Als het goed is, is de swr van de antenne stabiel, dus als die éénmaal afgesteld is, is deze niet meer zo interesant. Mits je afwijkingen waarneemd bij het tunen of iets dergelijks.
Voorheen PA3TON

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Tuner + swr meter

#7 Bericht door EA5JEX »

Je gebruikt de swr meter om de tuner goed op de set aan te passen pa3ton, de swr van de antenne zelf interesseerd je dus niet. Op elke band en bij verstemmen moet je de tuner op de beste swr aanpassen.
Kees

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Tuner + swr meter

#8 Bericht door pe5t »

Als je een extern laagdoorlaatfilter (wie doet dat nog achter een moderne set?) gebruikt is dat kennelijk nodig om de harmonischen van je TX (verder) te onderdrukken. Harmonischen boven de afsnijfrequentie van het filter zien geen 50 Ohm meer en geven een swr hoger dan 1. In zo'n situatie is het beter de swr-brug achter het filter te zetten.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Tuner + swr meter

#9 Bericht door PE0AGO »

Als je de reflectie van de harmonischen in de swr kan zien is de zender wel heel slecht.
Laatst gewijzigd door PE0AGO op 25 sep 2014, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Cargo
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2010, 10:15

Re: Tuner + swr meter

#10 Bericht door Cargo »

Vriendelijk bedankt voor de info, hiermee kan ik weer verder, grts

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Tuner + swr meter

#11 Bericht door pe5t »

''Als je de reflectie van de harmonischen in de swr kan zien is de zender wel heel slecht."
Als dat niet zo is heb je geen laagdoorlaatfilter nodig. Dan bestaat het probleem dus niet.
Gereflecteerde harmonischen die 1 % van sterkte van het uitgezonden hoofdsignaal bedragen geven een swr van 1,22. Bij 5% 1,55.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Tuner + swr meter

#12 Bericht door PE0AGO »

1% is -20dB, een beetje fatsoenlijke zender heeft 50dB harmonische onderdrukking !

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Tuner + swr meter

#13 Bericht door pe5t »

Ja, omdat er al een laagdoorlaatfilter in zit!
En de swr brug zit vast niet tussen de torren en dat laagdoorlaatfilter.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Tuner + swr meter

#14 Bericht door PA0LMD »

PE0AGO schreef:1% is -20dB, een beetje fatsoenlijke zender heeft 50dB harmonische onderdrukking !

Ja, minstens 50 dB........ maar na een stevig aangestuurde PA is dat wel een ander verhaal, veel slechter dus.
FRI gebruikt het LPF ook na een PA, heel goed dus.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Tuner + swr meter

#15 Bericht door pa0ejh »

Wanneer je antenne een dusdanig slechte aanpassing voor de zender heeft dat deze het vermogen terug regelt
dan gebruik je een antennetuner om de zender een goede aanpassing te laten zien, de Swr achter de Tuner
blijft gewoon slecht en het heeft dus geen enkele zin om de Swr meter achter de Tuner te plaatsen.

Plaats de Swrmeter dus tussen de Zender en de Tuner, dan kun je de Tuner op de beste Swr afregelen, overigens kun je dit ook prima op de ingebouwde Swrmeter van de Zender zien.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie