Tuner + swr meter

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Tuner + swr meter

#16 Bericht door PA0FRI »

PA4DHG schreef:Maar zelfs in de blokschema's van PA0FRI staat ie getekend direkt achter de transceiver. Ik mis echter het waarom juist daar.|
Er twee redenen waarom ik een LPF, low pass filter, gebruik.
(1) Een SWR meter produceert harmonischen en het LPF onderdrukt alles boven 30 MHz.
(2) Omdat het LPF optimaal werkt bij een 50 Ohm belasting (SWR = 1), wordt er een eenduidiger afstemming op SWR = 1 van de ATU verkregen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Tuner + swr meter

#17 Bericht door PA0RAB »

Daarom zit er bij mij een schakelaar op de swr meter.afgeregeld dan SWR overbrugd
Kunnen we nu de vraag verwachten waarom een SWR meter harmonischen maakt ?
Pjopie gezegd door het scherpe schakelgedrag van de diode in een meetlus die naast inductief ook capacitief met de hoofdlijn is gekoppeld worden die schakelpulsen doorgegeven.
Trouwens in de beginfase van de vhf en shf waren simpele diode mixers en vermenigvuldigers schering en inslag.
Wie kent ze nog die oeroude BA148, BA149 mixers en vermenigvuldigers.
Je kon zelfs vemogen maken door een gesneuvelde eindtor te gebruiken bijv 2N 3236
Recycling was er al om economische redenen rond 1960 -1970 ecologie was matig bekend
73 de Ruud PA0RAB

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Tuner + swr meter

#18 Bericht door pe5t »

Ik zal niet vragen waarom een SWR meter harmonischen kan maken, maar bij een goed ontworpen brug -goede directivity-met juist gekozen diodes zijn de harmonischen op de antenneplug van een moderne transceiver heel ver weg. Iedere moderne set (ik heb het niet over oude sets met buizen in de eindtrap) heeft tegenwoordig een ingebouwde SWR meter. En die zit in mijn apparaten altijd tussen de interne laagdoorlaatfilters en de antenneconnector. Externe meters zijn eigenlijk overbodig.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Tuner + swr meter

#19 Bericht door PE0AGO »

Experiment uitgevoerd met een Bird 43, er zijn geen harmonische signalen te zien op de analyser tot 120dB onder het uitgangsignaal !

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Tuner + swr meter

#20 Bericht door PA0FRI »

PE0AGO schreef:Experiment uitgevoerd met een Bird 43, er zijn geen harmonische signalen te zien op de analyser tot 120dB onder het uitgangsignaal !
Dat is mooi voor de Bird, maar doe de test ook eens met alle andere hedendaagse SWR-meters en die van de vorige eeuw.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Tuner + swr meter

#21 Bericht door PA0RAB »

Om's
Er zitten in m'n sets wel iets wat in de verte op een swr schakeling lijkt.
De ene set geeft flikkerend HSWR en de P is aanmerkelijk minder.
De andere is uitgerust met een pijpje verzilverd koper met schotjes waardoor 3 verzilverde draadjes
2x diode 2x condensator en 2x trimpotje draadjes naar transistoren die in verbinding staan met de stuurtor Geen draaispoelmeter te bekennen Wel gaat bij SWR 1:2 het vermogen hard achteruit.

Ik heb uit nieuwsgierigheid een oud RPB boekje weer eens door geneusd Reithofer
Osc op 48 MHz signaaltje uit gaat door diodes striplijntjes in
schakeling heet dan ook SHF afregel oscillator.

Alvorens een discussie te starten over SWR meters en welk type het beste is. Kijk eerst even bij Frits op de site.
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie