Software Defined Radio

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Software Defined Radio

#1 Bericht door pd1rh »

Zijn er toevallig nog mensen bezig met Software Defined Radio?
Deze lijkt me wel wat voor weinig geld.
http://www.elektuur.nl/artikelen-als-pd ... 1743.lynkx
Afbeelding

DELETED

#2 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Dutch Ham schreef:
Je weet totaal niet wat je aan het doen bent lijkt me, dus met zelfbouw en experimenteren heeft het weinig meer te maken.
Ik vind deze reactie toch wel erg kort door de bocht en weinig constructief.

Software defined radio is ongetwijfeld een zeer interessante nieuwe ontwikkeling in de radio-zend en ontvang techniek die voor veel amateurs een uitstekende mogelijkheid vormt om weer zinvol te experimenteren.

Met een QSD (detector) print kun je mooi experimenteren met preselectie filters voor de ingang. Verder kunnen de software schrijvers zich uitleven op filter/FFT software en GUI's. Er is momenteel een hele groep amateurs rond PA0GJH (oud hoofd redacteur Electron) bezig met het ontwikkelen van een SDR in module vorm. Daar wordt druk aan gemeten en mee ge-experimenteerd. En al die mensen weten wel degelijk heel goed waar ze mee bezig zijn.....

Of dit Elektuur ontwerp nu het meest ideale start punt is is een ander verhaal. Het is nl. pirmair bedoeld voor DRM en AM ontvangst. Er zijn momenteel een aantal kits en printen verkrijgbaar - zoals die van Flex Radio en YU1LM die stuk voor stuk beter zijn - en meer toegespitst op amateur gebruik - dan het Elektuur ontwerp. Of neem contact op met PA0GJH of PA0WFO van de eerder genoemde groep.

Op de ARRL web site kun je een artikelen serie vinden uit QST van een paar jaar terug, waarin de principes van SDR goed worden uitgelegd (veel beter dan in het Elektuur artikel). En met een Google op "amateur SDR" kom je een hele hoop aan informatie tegen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#4 Bericht door pe2er »

Deze lijkt mij wel leuk om te bouwen: De Softrock40 TXRX - kun je dus zowel mee zenden als ontvangen in een klein deel van een vrij te kiezen amateurband :)

Kits zijn (wederom) te koop vanaf 22 October.

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#5 Bericht door pd1rh »

Ook dit lijkt me een leuk project.
Maar even in de gaten houden!

Overigens: de 'soundcard-checker' is hier te vinden:
http://www.b-kainka.de/iqrx3.htm

Afbeelding
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

pa0ocd
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2007, 21:47

Draagbare SDR QRP zendontvanger, SDR-908 Portable SDR

#6 Bericht door pa0ocd »

pe2er schreef:Deze lijkt mij wel leuk om te bouwen: De Softrock40 TXRX - kun je dus zowel mee zenden als ontvangen in een klein deel van een vrij te kiezen amateurband :)

Kits zijn (wederom) te koop vanaf 22 October.
Hallo allemaal,

De Softrock heeft normaal wel een PC nodig met geluidskaart, echter de AM QRP club is bezig met een een SDR QRP zendontvanger zonder PC!
Een en ander gebaseerd op de Softrock, HC 908 board en nog het een en ander.

Dit kan een erg leuke QRP zendontvanger worden.
Wat het kosten gaat, is onbekend, want men is nog in prototype fase, maar bij de AM QRP club gaat het allemaal erg snel.

In combinatie met het NUE-PSK modem ( PSK31 zonder PC), zou dit een erg mooi draagbaar PSK31 station kunnen worden;


http://www.amqrp.org/kits/sdr908/index.html

http://www.amqrp.org/kits/micro908/index.html

http://www.amqrp.org/kits/nue-psk31/index.html



73,

Paul, pa0ocd

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#7 Bericht door pd1rh »

Straks gooien ze er nog een embedded Linux boardje in...
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

DELETED

#8 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#9 Bericht door pe1rcd »

dutch_ham schreef: Dat ontwerp is trouwens te goedkoop opgezet want ze werken niet eens met een DDS dus de afstemresolutie is ook om te huilen

Harm
De afstem resolutie wordt uiteindelijk bepaald in je software. In de electron heeft een artikel reeks gestaan over SDR en de auteur had een ontvanger waar mee hij een heel groot deel van de band pakte via de geluidskaart.

De software tuned op de carrier die je aan klikt in het scherm.

Het dynamisch bereik en de samplerate van je geluidskaart is inderdaad wel van grote invloed op resultaten. Maar om te experimenteren heb je niet veel nodig.
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#10 Bericht door vk2gwk »

Het dynamisch bereik en de samplerate van je geluidskaart is inderdaad wel van grote invloed op resultaten. Maar om te experimenteren heb je niet veel nodig.
Best goed te proberen met een "gewone" geluids kaart. Maar voor een goed resultaat is een "betere" geluidskaart toch wel gewenst. Veel goedkope geluidskaarten hebben al een flinke ruis (en ander gepruttel....) van zichzelf en dat komt bovenop de ontvanger ruis....

Vandaar ook dat er steeds meer ontwerpen komen met "dedicated" D/A kaarten omdat dat financieel niks uitmaakt in vergelijking met een goede geluidskaart. Geluidskaarten hebben vaak weer toeters en bellen die voor SDR helemaal niet nodig zijn (multi ingangen en uitgangen en zo.)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#11 Bericht door pe2er »

pe2er schreef:Deze lijkt mij wel leuk om te bouwen: De Softrock40 TXRX - kun je dus zowel mee zenden als ontvangen in een klein deel van een vrij te kiezen amateurband :)

Kits zijn (wederom) te koop vanaf 22 October.
Heb er inmiddels eentje aangeschaft. Een Softrock V6.2 RxTx voor 30m en 40m :)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#12 Bericht door pe5jw »

Heb je hem al in elkaar gezet Erwin ?

Ik heb net een softrock rxtx 6.2 20m besteld.
(bij de afdeling Meppel zijn ze er daarmee bezig (niet per definitie de 20m !))
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#13 Bericht door pd1rh »

Interessant!
Heb je foto's van de voortgang van je projectje?
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX


DELETED

#15 Bericht door DELETED »

DELETED

Plaats reactie