Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#1 Bericht door ChrisKris02 »

Goede dag ,

Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van een nog zeer mooie en zonder gebruikers sporen
Handic 0050 Basis scanner uit de jaren 80 zeg maar .. :wink:
Maar bij het scannen van de kanalen in de banken , maakt hij een geluid , tok geluid ieder seconde
zolang hij loopt , druk ik op de "speed" toets , gaat hij vlugger scannen maar versnelt ook het "tok"
geluid , ik merkte reeds dat als ik de volume knop laag zet , b.v , op 9 uur , dan hoor ik het bijna niet meer
zet ik de volume knop op stand 11 uur dan hoor je het tok tok geluid harder :roll: (dus enkel in het zoeken)
Verder werkt ie prima , en ziet hij er uit als nieuw
Weet iemand van jullie wat dit kan zijn ?? a.u.b niet de micro processor :(

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#2 Bericht door PE5PVB »

De microprocessor zal dit niet veroorzaken. Misschien wat verlopen ontkoppelcondensatoren, maar misschien is het wel normaal voor dit product. Wanneer hoor je het? Als hij bij een bepaalde geheugenpositie komt?

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#3 Bericht door PE9H »

Misschien de vorige eigenaar eens vragen?
Wellicht maakt ie het geluid sinds de jaren 80 al. In dat geval is het te hopen dat je het nog jaren blijft horen.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#4 Bericht door PC1TK »

Een zelfde scanner had ik ooit in huis ..
Die deed het op het zelfde ritme als dat die de kanalen bij langs liep .
Ik hoorde hem ook altijd heel zacht ruisen als die aan het scannen was .
Dat ruisen doet mijn oude Black Jaguar van Albrecht ook .
Maar vergat hem niet uit te zetten . Als ik alles uit deed in mijn hok , hoorde ik hem lopen .

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#5 Bericht door ChrisKris02 »

PE5PVB schreef:De microprocessor zal dit niet veroorzaken. Misschien wat verlopen ontkoppelcondensatoren, maar misschien is het wel normaal voor dit product. Wanneer hoor je het? Als hij bij een bepaalde geheugenpositie komt?

Ja net zoals pd 1 jsk , zegt hier onder , doet de scanner het enkel als ie de kanalen langs loopt , op hetzelfde ritme
druk ik de speed toets in om vlugger te laten scannen , dan volgt ie dat ritme ook , ik moet jullie zeggen dat ik liefhebber
ben van deze oude scanners , Tandy winkels in de jaren 77 - 79 verkochten destijds de Pro 2020 en de Pro 2010 , het (waren)
zijn , scanners zo groot als het zit vlak van je stoel , maar ze waren oerdegelijk , en gemaakt om nooit stuk te gaan ! zwarte metalen
case met deftige parker schroefjes er in , achteraan een vakje waar de 9 volt batterij in zat om het geheugen vast te houden...
Lang hebben ze niet in het uitstal raam gelegen in Tandy Belgié , maar niet getreurd ! de Belgen vonden de weg naar jullie in Nederland
waar het WEL mocht , en waar ze vrij te koop lagen... Ach dat was nog eens een mooie tijd ...! :wink:
Dank u voor jullie reactie's - Mvg.

-Verwijderd account

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Ik denk eerder dat de scanner doorlopend óók het Priority kanaal checkt tijdens het scannen. Dat zou het genoemde geluidje kunnen verklaren. Zet eens de squelch gewoon open tijdens het scannen, dan zou ie plots overspringen naar dat priority kanaal; als het klopt wat ik denk.

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#7 Bericht door ChrisKris02 »

PA4DHG schreef:Ik denk eerder dat de scanner doorlopend óók het Priority kanaal checkt tijdens het scannen. Dat zou het genoemde geluidje kunnen verklaren. Zet eens de squelch gewoon open tijdens het scannen, dan zou ie plots overspringen naar dat priority kanaal; als het klopt wat ik denk.

Nee hoor , dat is het niet , ik heb nu 30 kanalen van de 50 die de Handic 0050 heeft , ingevuld , dwz , dat er nu 20 kanalen
op 000.000 staan , en op de kanalen waar niets in staat , daar laat hij dat geluid totaal niet horen , :roll:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#8 Bericht door pe1rea »

Ik meen te weten dat de oude 0016 hetzelfde 'probleempje' had vroeger....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#9 Bericht door ChrisKris02 »

pe1rea schreef:Ik meen te weten dat de oude 0016 hetzelfde 'probleempje' had vroeger....

Aa....oke dank u , en weet jij toevallig aan wat dit ligt ? De oorzaak , en of het op te lossen is ? Dank u ... :wink:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#10 Bericht door pe1rea »

Kreeg je er gratis bij bij de koop, kwam voort uit de logica meen ik.
Meer weet ik helaas ook niet...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#11 Bericht door PC1TK »

Ik vond wel wat hebben .. deed me denken aan de oude kristallen scanner die deed het ook .
In die tijd deed ik heel veel voor het verenigingsblaadje en zat dan op mijn hok waar het veder stil was en hoorde het zo vertrouwde geluidje van de scanner . Die toen wel veel vaker stil bleef staan omdat je de hulpdiensten ook hoorde .
Nostalgische geluidjes zeg maar .... de scanner ging naar mijn zwager voor weinig die hem vorig jaar bij de vuilnis deed omdat die niks meer hoorde .
Of te wel ding had gewoon zo lang stil gestaan dat geheugen leeg was . Pakte hem uit de kast half uur aan en de grijze container in .

Tja ik heb maar niet gezegd wat ik dacht .

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#12 Bericht door ChrisKris02 »

PD1JSK schreef:Ik vond wel wat hebben .. deed me denken aan de oude kristallen scanner die deed het ook .
In die tijd deed ik heel veel voor het verenigingsblaadje en zat dan op mijn hok waar het veder stil was en hoorde het zo vertrouwde geluidje van de scanner . Die toen wel veel vaker stil bleef staan omdat je de hulpdiensten ook hoorde .
Nostalgische geluidjes zeg maar .... de scanner ging naar mijn zwager voor weinig die hem vorig jaar bij de vuilnis deed omdat die niks meer hoorde .
Of te wel ding had gewoon zo lang stil gestaan dat geheugen leeg was . Pakte hem uit de kast half uur aan en de grijze container in .

Tja ik heb maar niet gezegd wat ik dacht .

Ja dat is ook Jonhy , komt daar nog bij dat er sommige kristallen peper duur waren , maar toch werkte deze scanners ook zeer
goed , en net zoals jij zegt , je hoorde toen nog wat , nu zitten ze op het Astridnet , terwijl er hulp diensten zijn in sommige regio's
die liever het oude (analoge) systeem verkiezen , van destijds zeg maar , omdat het niet naar behoren werkt , te weten dat de overgang
naar het digitale net , miljoenen heeft gekost !
Ook ik heb zo iemand gekend die zijn scanner een mooie basis Realistic in de vuilnis emmer kieperde ! had te lang in de kast gestoken
niet gebruikt , resultaat , de 9 volt batterij die er in stak om het geheugen bij stroom uitval vast te houden , was leeg gelopen op de print plaat van de Realistic , een licht groen zuur kleefde aan de soldeer punten en ook op de bovenzijde , daar doe je niks aan , ik weet
nu niet of toen al de "lekvrije" alkaline batterijen bestonden ? :wink:

-Verwijderd account

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#13 Bericht door -Verwijderd account »

PD1JSK schreef:Ik vond wel wat hebben .. deed me denken aan de oude kristallen scanner die deed het ook .
Die toen wel veel vaker stil bleef staan omdat je de hulpdiensten ook hoorde .
Nostalgische geluidjes zeg maar .... de scanner ging naar mijn zwager voor weinig die hem vorig jaar bij de vuilnis deed omdat die niks meer hoorde .
Het is natuurlijk wel een scanner van zo'n 30 jaar oud, uit de hoogtijdagen van het scannertijdperk :D
Tja, wat valt er nu nog op te beluisteren? Feitelijk heel weing, dus in die zin begrijp zijn reactie wel.
Ook al zou een leeggelopen batterijtje de feitelijke oorzaak zijn dat hij niets meer ontving/hoorde.

Voor de radiohobby is de Handic 0050 nog wel een leuk ontvangertje voor erbij: 4m; 2m; 70cm.
En voor ontvangst van luchtvaart is ie ook prima geschikt.
Maar je praat wel over een beperkte en selecte groep luisteraars, voor veel mensen is dit niet interessant.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#14 Bericht door PC1TK »

Gisteren kreeg ik een berichtje vergeld van een foto van een UBC 9000 ... Kwam te voor schijn bij een oudere vrouw toen haar dochter daar aan het op ruimen was . Is heel maal nieuw stond er bij ... na echt niet dus . Kwam in de kast natuurlijk toen de politie geld over de balk moest gooien . Op foto zag alles er netjes uit , was ook compleet met doos .. . Men wou hem wel verkopen of het wat was .

Bij mij staat de een zelfde scanner bijna elke dag nog aan en hoor der nog genoeg op .
Maar wat moe je nu nog vragen voor een nette UBC 9000 ? .. IK durf niet meer te bepalen .

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: Vreemd geluid bij : Handic 0050 Basis scanner..

#15 Bericht door ChrisKris02 »

Ja dat is een goede vraag , het toeval wil hebben dat ik zelf ook een ubc 9000 , uniden , heb , tweedehands gekocht ongeveer
vier jaar geleden , de verkoper wou toen 100 euro hebben , wat ik ook betaalde , het toestel zag , en nu nog zelfs , als nieuw uit
met het originele boekje er bij .
Tegenwoordig gaan die ubc 9000 scanner's voor al te gekke prijzen de deur uit , de ene vraagt 75 euro , de andere dan weer 110 euro
ja , je kan steeds jou prijs vragen , em krijgen ? dat is wat anders , enkele maanden geleden stond er eentje op 2dehands.nl , als nieuw
aan 60 euro ! zo zie je maar ... ik gebruik hem enkel nog voor in de zomer naar de luchtballon gesprekken te luisteren , en de zweef vliegtuigen , alsook de U.L.M , die valschermen waar men zo in zit als op een stoel met een motor achteraan je rug , die zitten hier in
Belgié op 119.200 , en luchtballon op 122.250 - en 123.450 - 122.225.. verder is er niet veel meer op te horen , een dierenarts , een
bouwvakkers bedrijf , de stads bussen , en niet te vergeten de 2 meter amateurs en 70 cm , wat ik je vragen wou , zitten er bij jullie
de hulp diensten nog op het oude vertrouwde net te werken ? of zitten ze bij u ook op het Astridnet ?
Groeten.

Plaats reactie