125 + 764.3 MHz

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
julesmeuffels
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2014, 11:49

125 + 764.3 MHz

#1 Bericht door julesmeuffels »

Ik ben een leek.
Is er een web-sdr of kennen jullie iemand die kan luisteren naar de 125.0 MHz en 764.3 MHz frequenties?

Alle info is welkom.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 125 + 764.3 MHz

#2 Bericht door PE2AAB »

Dat is luchtvaart toch?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 125 + 764.3 MHz

#3 Bericht door PA3DJS »

PE2AAB schreef:Dat is luchtvaart toch?
Ja dat klopt, 125 MHz valt in de civiele luchtvaartband, AM spraak. 764.3 MHz valt in de UHF tv band (kanaal 57).

Wellicht kan de vraagsteller wat meer info geven over wat hij verwacht te horen. Waar hij zit is wellicht ook handig als het om een aardse emissie gaat.

Wim, PA3DJS

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 125 + 764.3 MHz

#4 Bericht door PA0RAB »

Een goede morgen iedereen.
Jules, Ik zie dat je nieuw bent op dit Forum. en zoals je zelf aangeeft een leek op radiogebied.
Je vraagt naar 2 specifieke frequenties 125 MHZ Een frequentie normaal in de civiele luchtvaartband Waarvoor in gebruik , Mij onbekend. Wel is me bekend dat zeg luchtvaart georienteerde hulpdiensten ook van eigen kanalen in dit gebied gebruik maken. Speciale luchtvaartscanners hebben die kanalen. Dan vraag je of iemand 764,3 MHz kan ontvangen. Dat is in de UHF TV band. Gemakshalve neem ik aan dat je thuis een TV hebt staan.

De vraag naar deze speciieke kanalen komt niet zo maar uit de lucht geharkt. Je wilt er wat mee en je wilt bepaalde info.

Nu beschikken zendamateurs door hun hobby over bepaalde kennis ,ervaring en vaardigheden . Helaas zijn er groepen die menen daar gebruik van te kunnen maken voor illegale en andere winstgevende zaken.
We nemen aan dat dat hier niet de bedoeling is. Maar begrijp ook een zekere terughoudenheid en ook meer info van jouw kant wat je verlangens zijn om zo gericht antwoord te kunnen geven.

Een ander punt betreft onze machtigingsvoorwaarden en de post en telegraafwet.
Door onze hobby zijn we instaat om niet voor ons bestemde berichten te ontvangen. Kort gezegd Aan het kennis nemen van deze berichten is door de Nederlandse Overheid nog geen beperkingen gesteld.
In een aantal andere Europese landen wel. Een luchtvaartscanner bezitten en gebruiken kan zo een misdrijf zijn.
In Nederland geldt wel dat de zendamateur deze kennis niet mag delen. Welk artikel is me door veranderingen, vervallen verklaard en het een en ander meer een soort kapstok artikel te maken ontgaan. art 14 art 12 of art 9 .Mijn ervaring met deze artikelen .Ik heb meermalen moeten tekenen dat ik die artikelen ken. De ervaring is wel dat Zeker nu met de privacy bescherming ,men met de strekking van die artikelen een stevige lange stok heeft om goed te kunnen meppen.
Zeker voor 125MHz kanalen zal je dus weer terughoudendheid ontmoeten

Wel kun je antwoord krijgen op algemene vragen hoe je bijv een bepaalde frequentie band kunt ontvangen. De vraag naar bijv decodering van versluierde berichten dus weer niet.
Het feit dat die decodeerprogramma's in de handel zijn doet niet ter zake.
Als zendamateur draag je kennis van iets wat je niet mag delen punt.. uit..

73 en 55 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 125 + 764.3 MHz

#5 Bericht door elsinga »

[moderator petje even op] Ook ik ben heel benieuwd naar de beweegredenen van de vraagsteller. Met name of het legaal is wat hij wil, wat namelijk direct van invloed is op het al dan niet mogen bespreken hier op het forum.

Als de vraagsteller zijn redenen niet hier publiek wil maken, dan mag hij dat doen naar mij in een PB. Ik zal dan hier melden of het legaal of mogelijk illegaal is wat de vraagsteller wil (en in het laatste geval zal ik dit draadje dan sluiten). De details zal ik in dat geval voor me houden. [moderator petje weer af]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

julesmeuffels
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2014, 11:49

Re: 125 + 764.3 MHz

#6 Bericht door julesmeuffels »

Heren,
Bedankt voor alle reacties. Pb aan moderator is verstuurd..

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 125 + 764.3 MHz

#7 Bericht door elsinga »

Heren, uitleg via PB gehad en de reden is weliswaar niet heel standaard maar geheel legitiem. :) Het gaat om ontvangst door de vraagsteller zelf trouwens, van signalen van die niet door de normale gebruikers worden uitgezonden.

Ik zou geen websdr weten die deze frequenties kan ontvangen. Bovendien lijkt het me dat het ontvangen van beide frequenties lastig zal zijn, er zijn namelijk op beide frequenties gebruikers aanwezig:

125.00000 AM Brussels Brussels ACC, sector Luxembourg

De vliegtuigen hoor je door de hele Benelux en Duitsland/Frankrijk wel.

en

762.00000 DVB-T Amsterdam Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)
762.00000 DVB-T Amsterdam Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)
762.00000 DVB-T Haarlem Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)
762.00000 DVB-T Wormer Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)

En met een 4Mhz breed digitaal signaal van meerdere kilowatts hoor je op 764.3 MHz in heel NL niks meer. Ook niet in onze buurlanden, waar soortgelijke zenders in gebruik zijn op die frequentie.

De enige manier die ik zou kunnen bedenken voor de vraagsteller om beide frequenties te monitoren is om een goede antenne+ontvanger te gebruiken en die op een RF-stille plek neer te zetten. Midden op de oceaan bijvoorbeeld, want op het land zijn deze frequenties heel vaak in gebruik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 125 + 764.3 MHz

#8 Bericht door PA0RAB »

OM's
Robert ,gezien dat de berichten elkaar kruisden .t is me duidelijk zo
De omroep signalen ontvangen niks mis mee daar is het omroep voor
In het verleden heeft men wel gepoogd de illegale omroep mede aan te pakken op hulp door derden en het delen van kennis = eigen uitleg van de bekende artikelen . afloop onbekend

De ontvangst van een "gebruiker" in een specifiek gereserveerde frequentieband vliegveiligheid is m.i. zo'n typisch hoe legt men het uit geval dus riskant.

een ieder een prettig weekend
73 de Ruud PA0RAB

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: 125 + 764.3 MHz

#9 Bericht door PA3BAS »

Niet een normale gebruiker.... Dan denk ik aan het geluid van delende atomen, of de tektonische platen die tijden het schuiven een en ander uitzenden.

In ieder geval maakt het me wel nieuwsgierig... :D
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 125 + 764.3 MHz

#10 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:Heren, uitleg via PB gehad en de reden is weliswaar niet heel standaard maar geheel legitiem. :) Het gaat om ontvangst door de vraagsteller zelf trouwens, van signalen van die niet door de normale gebruikers worden uitgezonden.

Ik zou geen websdr weten die deze frequenties kan ontvangen. Bovendien lijkt het me dat het ontvangen van beide frequenties lastig zal zijn, er zijn namelijk op beide frequenties gebruikers aanwezig:

125.00000 AM Brussels Brussels ACC, sector Luxembourg

De vliegtuigen hoor je door de hele Benelux en Duitsland/Frankrijk wel.

en

762.00000 DVB-T Amsterdam Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)
762.00000 DVB-T Amsterdam Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)
762.00000 DVB-T Haarlem Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)
762.00000 DVB-T Wormer Digitale Televisie Digitenne (kanaal 57)

En met een 4Mhz breed digitaal signaal van meerdere kilowatts hoor je op 764.3 MHz in heel NL niks meer. Ook niet in onze buurlanden, waar soortgelijke zenders in gebruik zijn op die frequentie.

De enige manier die ik zou kunnen bedenken voor de vraagsteller om beide frequenties te monitoren is om een goede antenne+ontvanger te gebruiken en die op een RF-stille plek neer te zetten. Midden op de oceaan bijvoorbeeld, want op het land zijn deze frequenties heel vaak in gebruik.
Als de poster zinnige feedback van ons wil, zal hij met zinnige info moeten komen. Als hij die info om commerciële redenen niet wil delen op dit forum, dan heb je weinig aan dit forum en rest er weinig anders dan contact zien te leggen met een bedrijf/instituut (onder NDA).

Voor als de poster de signalen zelf genereert (bijv. lab. opstelling):
Op zich kun je wel frequenties gebruiken die door anderen gebruikt worden, alleen zul je meer EMC maatregelen moeten treffen om storing buiten te houden, en indien van toepassing ongewenste emissie van je eigen signaal voldoende laag te houden. Voorts is de aanpak v.w.b. antennes voor een nabije veld situatie (zoals bij NMR) heel anders dan voor een verre veld situatie.

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 125 + 764.3 MHz

#11 Bericht door elsinga »

Het is geen commercieel gebruik en de vraagsteller genereert de signalen niet zelf. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

julesmeuffels
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2014, 11:49

Re: 125 + 764.3 MHz

#12 Bericht door julesmeuffels »

Een vraag van geheel andere aard in 'Overige'..

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: 125 + 764.3 MHz

#13 Bericht door Radioot »


julesmeuffels
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2014, 11:49

Re: 125 + 764.3 MHz

#14 Bericht door julesmeuffels »

Dankje Radioot. Ik denk het wel.

Plaats reactie