SDRPlay

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

SDRPlay

#1 Bericht door PE0SAT »

Al weer een nieuwe SDR ontvanger.

Afbeelding

It is an optimised hardware platform for high performance SDR. This Radio Spectrum Processor (RSP) provides near continuous receiver coverage from 100kHz to 2GHz with up to 8MHz bandwidth.

The convertors are dual I/Q 10MS/s 10 bit converters allowing signals of up to 8MHz bandwidth to be digitised for signal processing. It is the combination of the bandwidth and dynamic range that is unique.


Website: http://www.sdrplay.com/ de prijs is 220,00 euro

Er is nog erg weinig over te vinden, mocht iemand een ervaring of review tegen komen zou je dat dan willen delen.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: SDRPlay

#2 Bericht door Michiel »

Ik ben benieuwd hoe de binnenkant van dat plastic kastje eruit ziet.
Wat ik niet zo mooi vindt is de gab net onder de 70cm band.
Dat weerhoudt mij wel een beetje.

elco
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2006, 05:15

Re: SDRPlay

#3 Bericht door elco »

Ik wacht nog even op deze...
http://airspy.com/

Paul PD0PSB

Re: SDRPlay

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

Helaas is de Airspy al een paar maanden uitgesteld en zit de ontwikkelaar niet echt te wachten op "hoofdpijn" van klanten zoals hij zelf zegt.

SDRPlay lijkt iets bedrijfsmatiger aangepakt, niet met een volledig anonieme website zoals Airspy.
Nadat ik bij Airspy al mijn persoonlijke gegevens had ingevuld kreeg ik niet eens een kort bevestigings mailtje retour.
Toen ik daar later naar vroeg zei de ontwikkelaar letterlijk dat hij geen TV show runt en niet voor "iedere scheet" een mailtje wil sturen.

Tja, als dat al te veel moeite is vraag ik me af hoe ze bij Airspy denken over after-service of garantie bij de verkoop van hardware.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: SDRPlay

#5 Bericht door Michiel »

Dat van de airspy ben ik wel met je eens.
Maar Jozef zal ook wel flink bestookt worden met mailtjes.
Hij had het beter "stil" kunnen houden tot alles klaar was.

Dat heb ik ook met een stukje sdr software wat ik 2 jaar geleden gekocht heb.
De schrijver beloofd ook steeds update`s die veel te laat komen.
Zo zou er 2 maanden geleden ook een update komen die nog steeds niet is verschenen.
Een uitgebreide handleiding is er ook nog steeds niet.

Dat is het nadeel als er geen groot bedrijf achter zit.
Maar goed, de prijzen zijn dan wel weer goed.

janK
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2008, 20:02
Locatie: Pijnacker

Re: SDRPlay

#6 Bericht door janK »

Voor de SDRPlay is de API (op een detail) na dezelfde als voor de eerdere Miricsstick (die ik heb).
De ervaringen met de stick (en de API) zijn behoorlijk positief: de stick geeft voor lagere samplerates (tot een paar Mhz)
14 bits data en is behoorlijk gevoelig (gevoeliger dan de RTL2832 based sticks.

Nadeel van de mirics stick is de beperking in frequenctiebanden, de lage banden zitten er niet bij maar voor FM en DAB software
is hij prima. Ik test mijn eigen DAB FM en SW software er mee vanuit mijn luie stoel.

Lijkt mij in ieder geval wel handig een enkel apparaatje te hebben dat zo'n brede band bestrijkt: tijdens het experimenteren is
makkelijker van programma te wisselen dan van apparatuur.

Blijf het in de gaten houden

groet
jan

Paul PD0PSB

Re: SDRPlay

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

Michiel schreef: Dat heb ik ook met een stukje sdr software wat ik 2 jaar geleden gekocht heb.
De schrijver beloofd ook steeds update`s die veel te laat komen.
Zo zou er 2 maanden geleden ook een update komen die nog steeds niet is verschenen.
Een uitgebreide handleiding is er ook nog steeds niet.
Je bedoelt toch niet toevallig Studio 1 ?
Dat is qua doorontwikkeling echt een complete ramp, hoewel de potentie aanvankelijk goed leek.

Ik heb de eerste versies ge-betatest, maar toen het product commercieel werd is de ontwikkelaar alle realiteit verloren, lijkt het.
Na de introductie is er een lijst verschenen van updates voor de komende maanden, maar 2,5 jaar later is daar nog bar weinig van terecht gekomen.
Ook is er nog niet eens een complete user manual.

Het is prima en begrijpelijk als je tegenslag hebt, maar deze ontwikkelaar kiest altijd de aanval als verdediging en legt de schuld bij zijn "lastige klanten".

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: SDRPlay

#8 Bericht door Michiel »

We praten hier inderdaad over studio1.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik het programma eigenlijk nooit gebruik.
Ik gebruik nog steeds WR+ met groot plezier, dat werkte best wel goed.
Nu heb ik het gelukkig het niet voor de volle mep gekocht, maar soms overweeg ik wel eens om het pakket weer door te verkopen.
Dat gedoe met met die dongel word ik ook niet goed van.
Gelukkig kan ik die rot dongel sharen over mijn netwerk en hoef ik niet steeds die dongel uit mijn server te trekken.

Dat er nog steeds geen goede handleiding is van zo`n stukje software vindt ik erg slecht.
Ik heb wel eens wat meer willen spelen van de filters, maar waar de waarde voor staan is mij een raadsel.
Zo zijn er meer van die dingen.
Ik snap ook wel dat ik dat in de groep kan vragen, maar als je net er mee aan de slag wilt is dat geen optie.
Verder vindt ik FM-N niet mooi klinken, dat zal gerust een instelling zijn ergens.
Maar omdat ik het programma nooit gebruik zal ik daar ook niet echt achter komen.
Kortom een misskoop.

Plaats reactie