Icom R100 ontvanger met SSB

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Icom R100 ontvanger met SSB

#1 Bericht door PE1KEL »

Mede amateurs,

Ik heb sinds enkele dagen een tweedehandse Icom R100 wideband ontvanger.
Deze ontvanger werkt zoals ie moet werken.
Nu is in deze ontvanger een BFO ingebouwd door derden voor SSB ontvangst, en zelfs redelijk professioneel.
Wie weet waar ik hierover info kan vinden?

Het is een langwerpig printje van 5cm lang en 1 a 1.5cm breed, 2 bekende IC's. Er staan wat letters op maar is door de aanwezigheid van tin en draadjes moeilijk te lezen
De squelch potmeter wordt gebruikt voor de fine-tuning.
Op internet heb ik gezocht maar vind daar een schema van IW0FFK, en een Icom France printje met enkele onderdelen erop en een stekkerverbinding. Ze zijn het beide niet.

Meer info over deze modificatie is zeer welkom.

Adriaan.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Icom R100 ontvanger met SSB

#2 Bericht door PA0RAB »

Adriaan,
Het is uiterst lastig om op afstand een printje inbouw te beoordelen
Zelf vertel je is door derden gebeurd.
.Wie en welke print? Vaak hebben inbouw printjes een call vermelding of ander ontwerpers kenmerk
Daarop zou je verder kunnen zoeken.
Je vertelde bekende IC's Bekende IC's hebben ook doorgaans bekende toepassinen en bekende schema's'
Poog een foto te plaatsen Wellicht maakt dat bij de lezers iets wakker want er bestaan heel veel BFO schakelingen (die uiteindelijk hetzelfde doen met xtalletje of vrijlopend osc en mixer met evt filters)
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Icom R100 ontvanger met SSB

#3 Bericht door PD7CW »

Fotootje voor ons maken misschien?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Icom R100 ontvanger met SSB

#4 Bericht door coolepascal »

Hmmm een wat ouder apparaat.
Laat me raden een SO42P als product detector en daarachter een 741 als LF filter ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Icom R100 ontvanger met SSB

#5 Bericht door PE1KEL »

Inderdaad, foto's zeggen meestal wat meer.
Hierbij heb ik er 3 van bij gedaan, misschien dat iemand de teksten op de koperzijde van de print herkent...
En Pascal, ik vermoed dat inderdaad ook, maar het gaat mij meer om de bedrading en de mogelijkheid om het apparaat weer origineel te maken.
Ik weet (nog) niet wat ze allemaal op printen hebben doorverbonden of baantjes hebben doorgekrast.
Zover ben ik nog niet en daarom wil ik eerst wat meer weten voor ik hem verder open schroef.

Mvg,
Adriaan.
Bijlagen
R100-3.jpg
R100-2.jpg
R100-1.jpg

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Icom R100 ontvanger met SSB

#6 Bericht door PD7CW »

Adriaan, je schrijft:


Het is een langwerpig printje van 5cm lang en 1 a 1.5cm breed, 2 bekende IC's. Er staan wat letters op maar is door de aanwezigheid van tin en draadjes moeilijk te lezen

Ik heb de tweede foto gekopieerd en vergroot, alles gedaan met contrast, helderheid etc, edoch kan geen letter of cijfer waarnemen. Kun je zelf eens kijken of je écht geen typenummer kunt onderscheiden?
Met data kunnen we misschien méér achterhalen.

Groet,
Cees

Plaats reactie