Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#1 Bericht door Scheltes »

Beste mensen,

Een tijdje terug heb ik tweede hands een Kenwood R-5000 aangeschaft. Zover ik kan beoordelen doet de ontvanger het goed. Maar niet zo goed als ik wel zou willen.
Ik heb n.l. geen FM ontvangst.

De ontvanger is uitgerust met een paar filters maar niet met een VC-20 converter.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik geen FM ontvangst heb?

Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Jan,

Even voor de duidelijkheid. Bedoel je ontvangst in FM (modulatie) of het gedeelte tussen 88 -108 megahertz?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#3 Bericht door Scheltes »

Hallo Tjeerd,

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad ontvangst in FM.
Trouwens tussen 88 en 108 MHz is er ook geen ontvangst. Is dat ook geen FM?
Wanneer is er op de Display Panel sprake van kHz en wanneer MHz? Dat is me niet helem,aal duidelijk.
Als ik op mijn Tecsun S-2000 de knop FM indruk dan toont het display scherm MHz en als ik op
de knop MW/LW of SW druk dan wordt er kHz frequenties getoond.

Graag nog wat aanvullende informatie.

Met vriendelijke groet,

Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#4 Bericht door PA0RAB »

Jan,
Zonder nadere gegevens kan je niet verteld worden ,waarom je geen FM ontvangst hebt.
Je meldde dat er geen converter in hangt om bijv 145MHz naar 29 Mhz om te zetten.
Dan even een paar losse opmerkingen.
De R5000 is een leuke korte golf zet
Maar er wordt weinig gebruik gemaakt van FM op die korte golf
.Een enkele CBer tref je wel eens op een kanaaltje zeg 26, 875- 27,425 MHZ doorgaans muisstil of een bult SSB geweld FM spaarzaampjes! En zendamateurs rond 29,6 zijn ook een zeldzame rariteit
Het is dus niet vreemd dat je niets hoort.

Doet de set het op FM
Zonder meetspul moeilijk na te gaan maar ...
Eerst controleren of een signaal van de antenne op de luidspreker komt.
Uit je verhaal begrijp ik AM en SSB wel maar FM ?

Zet de set in de FM mode squelch open en volume op een "prettig" ruisnivo
schakel nu naar de andere modi
Er moet een verschil in het geruis waarneembaar zijn want SSB en AM zijn smallere ruisbanden dan FM.
Weer de set als boven
nu zonder antenne aangesloten/aangeschroefd.
Rommel met een schroevendraaier op de middenpen van de antenne aansluiting
In SSB en AM moet er gekraak hoorbaar zijn In FM soms ook maar doorgaans niet want FM reageert op frequentie veranderingen en niet op sterkte(maar hoe zit het stoorpulsje in elkaar?)

Als je ooit eens een FM zendertje of draadloze microfoon hebt gemaakt, kun je zo'n ding opnieuw in elkaar zetten en bijv afstemmen in de 10 of 11m band en pogen jezelf te horen.

Lukt het niet dan is er wat aan de hand en wordt storing zoeken op afstand heel lastig

Tip je kunt op www. rigpix.com/kenwood/r5000. manuals.pdf aardig wat info downloaden
73 en 55 de Ruud PAoRAB


Op je diplay wordt de Frequentie in MHz aangegeven voor komma /punt in MHz en erna in Khz5 cijfers is dus 10 hz nauwkeurig(je vraag aan Tjeerd)

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#5 Bericht door Scheltes »

Beste PA0RAB,

Optioneel kan er een VC-20 VHF converter unit worden geinstalleerd. De VHF-converter voor de R-5000 bestrijkt het frequentiegebied van 108MHz en 174 MHz.

Als ik de set in FM mode zet en squelch helemaal open (dus klokwijs neem ik aan) en tot die niet verder kan dan hoor ik niets.
Er valt dan ook niets te doen met de volumeknop. Draai ik de squelchknop een stukje terug totdat ik net geruis hoor dan hoor ik
verschillende ruisniveaus als ik de AM-, USB-, LSB- en de CW knop indruk. Usb, Lsb en CW geven hetzelfde ruisniveau.

Met de set als boven maar zonder aangeschroefde antenne dan hoor ik wel geruis in AM, USB, LSB en CW maar niet in FM mode.
Pas als ik met een schroevendraairer wat rommel in de antenne aansluiting dan hoor ik weer hetzelfde geruis als boven. Bij USB, LSB, CW en AM ook gekraak.

Ik neem aan, dat alles OK is maar niettemin krijg ik geen FM ontvangst.

Op mijn Tecsun S-2000 heb ik een FM-, MW/LW-, SW- en Airknop. In FM krijg ik ontvangst op nagenoeg alle FM stations in Nederland.
Ik snap niet waarom ik dat niet krijg op mijn Kenwood R-5000.

Hartelijke groet,

Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Scheltes schreef: Op mijn Tecsun S-2000 heb ik een FM-, MW/LW-, SW- en Airknop. In FM krijg ik ontvangst op nagenoeg alle FM stations in Nederland.
Ik snap niet waarom ik dat niet krijg op mijn Kenwood R-5000.

Hartelijke groet,

Jan
Volgens mij zit hier het probleem. Je hebt nu een ontvanger tot 30Mhz. en daar zitten nauwelijks stations die met FM uitzenden. Je andere ontvanger heeft waarschijnlijk wel de "FM" band 88-108 Mhz.
PA0RAB heeft dit ook in een eerdere post uitgelegd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#7 Bericht door Scheltes »

Hartelijk dank Tjeerd. Ik snap nu waar het "probleem" zit.
Als ik het goed snap is deze R-5000 ontvanger niet geschikt om de in Nederland opererende publieke en commerciele FM stations te ontvangen.

Hartelijke groet,

Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#8 Bericht door PA0RAB »

Jan,
De antwoorden van je zijn geruststellend De ontvanger werkt zoals het moet ! HOI HOI.
NU de ontvangst nog.
Zoals ik opmerkte wordt FM in de korte golf weinig gebruikt.
Kenwood is zo slim om een voorzet ontvanger de VC20 optioneel te leveren. Maar is dat ding no wel los te verkrijgen na 20 jaar? Naar ik meen is de aanmaak van R 5000 in 1995 daaromtrent gestopt.
Ik heb je gewezen op het downloaden van de manuals met zo'n 20 mb aan info schema's printen enz.
Toen ik nog vrijgezel was en een leuke zakcent verdiende was ik Kenwood fan Het merk en de denkline ken ik.
De R5000 wel vaak gezien en wat mee gespeeld ,maar nimmer het binnenwerk gezien of me anderzijds er in verdiept.
Ik neem daarom ook rustig wat zaken in de Kenwood denkline aan zonder kennis van schema's e.d.

Deze doorlopende ontvanger kan zo lekker groot gebied bestrijken door een paar trucjes.
Het gebruik van een hoge 1e middenfrequentie 50 a 60 Mhz om vanaf daar naar een veel lagere 2e middenfrequentie te gaan om bijv de signalen te filteren enz
Laat zeggen van 55 MHZ naar 455KHz.
Die hoge 1e midden frequentie doet men om ongewenste stoorsignalen( leuke technische term heh weleens gehoord van gewenste stoorsignalen?) O.A. "spiegels"
Stel met een gebruikelijke mf van 9 Mhz wil je de 80 m band ontvangen 3,6 MHZ dus 5,4 MHz erbij mengen en het verschil is de gewenste 3,6 mhz( 9 - 5,4 = 3,6 )
Verdorie ik ontvang ook signalen uit de 20 m band 9 +5,4 = 14,4.
De jongens van de laag vermogen zelfbouw QRP sectie passen deze storingstruc regelmatig toe om een eenvoudige 2 bander te maken door bewust gebruik te maken van de spiegels.
Technisch gezien is het eenvoudiger om een hogere frequentie breed te maken en spiegel vrij dan een lage Met een mf van bijv 55 MHz hoeft de oscillator te lopen van 55 tot 85 MHz om van 0 - 30 MHz te ontvangen de spiegel ligt dan van 110 - 135 MHz vergenoeg van het gewenste gebied af om een simpele en goedkope filtering mogelijk te maken.
Wanneer we die hoge oscillator frequentie weten te koppelen met een zeer stabiele kristal frequentie zijn we een grote stap verder 2 technieken PLL en DDS De ene houdt de fase in de gaten en de andere synchroniseert door deling (Variabel)
De werking van de lagere 2e middenfrequentie laat ik bewust even weg

Wel een bedieningsfoutje door kennisgebrek(denk ik ) wegwerken.
De Squelch
Een hevig ruizende ontvanger irriteert dus weg die ruis en alleen de audio doorlaten.
Wanneer er geen signaal is zal de detectie schakeling reageren op een breedbandig zwabber signaal
Je hebt de verschillen in ruis gehoord SSb 2,5 Khz breed AM 6 Khz breed en FM 12,5 of 15 KHz breed
Die ruis versterken we en richten die gelijk Met die spanning laten we een transistor geleiden die op zijn beurt het audio signaal afknijpt.
Komt er een signaal binnen wordt die breedbandruis smalband ,De detectieschakeling werkt en de ruisspanning valt weg de transistor krijgt geen spanning en de knijptang gaat van de audio af.
De spanning op die afknijpende transistor is regelbaar. Draai je de knop klokswijs dan gaat de loper van geen spanning naar volle spanning. of van weig afknijpen tot helemaal geen audio of pas open bij een 9++ signaal. Anti klokwijs zet de squelch dus meer open.

De werking van de converter doen we een andere keer. Zelf maken is ook niet al te moeilijk en als je het clubhuis opzoekt zeker te doen of bevriende amateur
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#9 Bericht door Scheltes »

Beste Ruud,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg.
Ik maak van deze topic een word-bestand zodat ik alles nog eens uitgebreid kan lezen
en me eigen kan maken.

Met vriendelijke groet,

Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#10 Bericht door PA0RAB »

Jan,
M'n idee is dat je serieus bezig bent en mogelijk het luisteren als opstap wilt gebruiken in de radiohobby.
Dan vind ik wat extra gerichte info op z'n plaats.
Als je de info van rigpix download zie je ook de opbouw van de ontvanger.
Hij ontvangt nu zoals ik het kan bekijken dus van 0 tot 30 MHZ
de FM omroepband ligt dus buiten het ontvangstbereik zoals ik ook in het rekenvoorbeeld heb laten zien
Mocht je nog vragen hebben niet aarzelen met stellen
Denk ook aan het advies je aan te sluiten bij een regionale afdeling van zendamateurs

groet Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#11 Bericht door elsinga »

paulp schreef:Wordt tijd dat er een verplicht examen komt voor luisteramateurs! Volgens mij hoort dit trouwens thuis in de sectie Ontvangers!! Misschien dat een mod het bericht even kan verplaatsen.
[moderator petje op] Onderwerp inderdaad even verplaatst naar het Ontvangers deel van het forum. Dank voor de suggestie.

Overigens komt de opmerking over het verplichte examen wat neerbuigend op mij over... mag wel wat minder... [moderator petje weer af, enjoy your day!]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#12 Bericht door Scheltes »

PA0RAB schreef:Overigens komt de opmerking over het verplichte examen wat neerbuigend op mij over... mag wel wat minder...
Ik denk er net zo over. Het heeft ook niets toegevoegd aan de discussie.
Groet,
Jan.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#13 Bericht door PA3HMP »

Scheltes schreef:Hartelijk dank Tjeerd. Ik snap nu waar het "probleem" zit.
Als ik het goed snap is deze R-5000 ontvanger niet geschikt om de in Nederland opererende publieke en commerciele FM stations te ontvangen.

Hartelijke groet,

Jan
zelfs als je een converter zou gebruiken die het FM omroep gedeelte omzet naar wat jouw ontvanger wel aankan zul je daar nooit de FM omroep band mee kunnen ontvangen, jouw filters zijn gemaakt voor een 6kHz breed smalband FM signaal te ontvangen, FM omroep is 150kHz breed dus valt het meeste signaal buiten jouw filters, net zoiets als een bal van 150 proberen te duwen door een gaatje van 6, dat gaat niet lukken.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#14 Bericht door PA0RAB »

Jan,
De respons van PA3HMP noodzaakt iets dieper in te gaan op het item modulatie en bandbreedte.
Het verschil in de modulatiesoorten vind ik het gemakkelijkst uit te leggen vanuit de zender. Je ziet dan rekentechnisch de bandbreedte ontstaan
Moeten we nu weer verhuizen om daarna weer terug te verhuizen? ik heb m'n off topic gang dus verantwoord en ik denk in de totale geest van dit forum Help elkaar

Bij de uitleg van waarom de hoge eerste middenfrequentie en de spiegels zijn we het mengen van signalen tegengekomen.
Na de eerste vonken zenders die het bericht dmv gecodeerd aan/uit zetten van de zender werkten
Het woord marconist herinnert nog aan die vonken tijd en de ouder zendamateur wordt kozend ook vonkenboer genoemd.
De radio lamp werd verder ontwikkeld als versterkend schakelen component.
Als je bij zo'n lampen versterker trap er voor zorgde dat die trap iets meer dan 1x versterkte en de ingang met de uitgang verbond dmv een afstemgeval had je een oscillator of te wel een zendertje.
Men was gewend aan/uit te coderen.
Door een fout met de voeding van die oscilator ontdekte men dat de uitgezonden energie varieerde met het inzakken van de voedingsspanning bij het aan uit zetten..
Kun je nu ook een audio versterker signaal die uitgestraalde energie laten beinvloeden Zeker je telt die spanning door een schakeling netjes bij die voedingsspanning op.
Het signaal komt nu dmv gecodeerd aan/uit of verschil in sterkte bij de ontvanger
Het uitgezonden signaal wordt ook wel draaggolf genoemd of Carrier WaveJe begrijpt nu zeker wel hoe men komt aan CW voor morse telegrafie
Het moduleren in sterkte amplitude van de draaggolf noemt men AM Amplitude modulatie ook wel spottend Antieke Modulatie
Dan de SSB knopjesvan je ontvanger
Eerst even deze uitleg Denk en type werk duurt wat te lang en er kunnen problemen met dit pre historisch ding ontstaan
QRX de PA0RAB

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Geen FM ontvangst Kenwood R-5000

#15 Bericht door Scheltes »

Hartelijk dan voor de uitleg.
Met vriendelijke groet,
Jan

Plaats reactie