Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#1 Bericht door pa3kc »

Ik ben op zoek naar een makkelijk te maken mw am ontvanger kitje.

Hoe minder parts des ter beter. Dit o.a. om de kosten te drukken en om het de scouts makkelijk te maken.

Er is al voorkeur uitgesproken dat je er een gewone 3.5mm headset die iedereen wel thuis heeft er op kan aansluiten. Dus die versterking moet er al bij inzitten.

Weet iemand een leuke middengolf ontvanger kitje?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#2 Bericht door PA5COR »

Kijk eens terug op de Jota/Joti pagina's toen ik in Joure meehielp was een een jaar met een bouwpakketje met een diode ontvanger printje onderdelen etc complete wat we met hun bouwden.

Ik denk dat het ontwerp en misschien printen nog wel verkrijgbaar zijn, met een hoogohmige Kristal hoofdtelefoontje van een paar euri is geen extra versterking nodig, zeker als je als diode een Schottky toepast ( ik had nog een berg BAT85 over toen ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#3 Bericht door PE5PVB »

Houdt er wel rekening mee dat, behalve in Limburg, er niks voor de kids te ontvangen is op de middengolf...

-Verwijderd account

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Nou, er staat anders hier bij Den Haag een flinke middengolfzender van 1Kw :D
BRON

Daarnaast hoor ik nog Nederlandse zenders op 747KHz, 828KHz en 1008KHz hier op de huiskamerradio :)

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#5 Bericht door PE1KEL »

Bij van Dijken hebben ze een simpel pakketje gemaakt met een MK484, een spoeltje en variabele C.
Schemaatje staat ook op hun website.
Enige simpele externe onderdelen eraan en ontvangen maar.
Zoek bij http://www.vandijkenelektronica.nl/ naar MK484.

Misschien is het wel wat.


Adriaan.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#6 Bericht door PE5PVB »

Nou, er staat anders hier bij Den Haag een flinke middengolfzender van 1Kw :D
BRON

Daarnaast hoor ik nog Nederlandse zenders op 747KHz, 828KHz en 1008KHz hier op de huiskamerradio :)
Ik zeg niet dat er niets meer in de lucht is, maar ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde tiener/puber zit te wachten op het woord van het geloof, Hindoestaanse uitzendingen of jaren '60 muziek :D

Waarom niet een FM ontvangertje, is ook erg simpel... Gebruik google maar eens...

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#7 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#8 Bericht door PA0RAB »

OM's.
Eerst de vraag, Een simpel AM middengolf rxie als knutselobject spelobject voor scouts.
Neem dan maar aan totaal onbekend met solderen en onderdelen kennis nihil bij de samenstellende scouts.
Normaliter leg je zo'n vraag neer bij de werkgroep radioscouting ,Zij hebben immers tal van knutselobjecten enz.Kennen scouting
Dan durf ik te stellen dat de meeste groepen door het wegvallen van diverse inkomsten heel weinig te besteden hebben voor hun spelactiviteiten.Je kunt niet doorgaan met het vragen van een bijdrage aan de ouders.
Dus het maken van een middengolf AM ontvanger moet super weinig kosten, En zeker niet commerciele handelaar komen.
De tijd dat je een radiootje cadeau kreeg bij het vragen om een proefles radiotechniek bij de NTI ligt ver achter ons ( PUPIL superreg) maar was voor velen de stap naar de machtiging..

Denkend naar een antwoord op de vraag.
Fijn dat er veel een respons geven en meedenken
Is Conrad wat met z'n Retro radio? Simpel ding leuk van uiterlijk en een fraai geheel prijs ? maar is te achterhalen via site
De set van van Dijken Hoogkerk ferriet antenne .afstem C en IC heeft ook nog een oortje in de aanbieding ,maar is er een printje bij?. Maar er zijn ook ferriet staven in de aanbieding . Effen onthouden. Onderdelen set is leuk
Dan zijn er tal van DC ontvanger setjes simpel en daardoor lastig De Kent variant van de Sudden. prijs ook te achterhalen. Kwestie van spoelen aanpassen en het ding staat op MG. Moet je die kopjes zie als er geluid uit de koptelefoon komt..Ervaring van 25 jaar terug met Buiten schoolse opvang/activiteiten.
Het FM peildoosje met de toen SO41 en SO 42 en de LM386 had wel de voorkeur . Kerntjes uitdraaien en het stond op 2m

Terug naar het spel.
De huidige generatie 80 m peildozen voldoet niet aan scouting eisen met hun DDS enz.
De generatie na de superreg, die eenvoudige ontvangertjes met een keramische middenfrequent. Soms zat je ongewild op de visserij band te luisteren naar De Wieringen 21 die met 4 manden schol thuis kwam.
Tal van ontvangertjes kwamen er met o.a. de tca 440 en de later opvolger.
Het ferriet staafje wikkelen viel wel mee .Goed tellen en niet laten afleiden .Maar die oscillaterspoel BRRRH
Gelukkig is die vervangbaar door een kant en klaar weerstandachtig dingetje.De afstem C is nu een afstemdiode.
Je maakt dus eerst een 80 m peildoosje en gebruikt het met de JOTA.
Vossenjacht met eigen gebouwde peildoos...
Tja Radio Caroline enz is niet meer hoewel in het N.O des lands ... . Kwestie van een schakelaartje
Het een en ander vraagt wel de nodige voorbereidingstijd en de nodige mankracht.

In m'n eigen scoutingtijd was ik een voorstander van Jota het jaar door .Dus niet alleen in het herfstvakantie weekend.Je kon bepaalde vaardigheden en technieken oefenen of met varianten.
bezig zijn. Knippertjes en piepers maken ,Morse oefenen enz enz.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#9 Bericht door PA3DAT »

PA2OLD schreef:MG radio bouwdoosje: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/192205/
Omdat er niet zoveel meer zit op de middengolf, is de kortegolf wellicht interessanter. Conrad heeft dat ook,
voor dezelfde prijs: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/192214

Op zo'n ontvangertje (en 5 meter losliggend draad, in huis!) hoorde ik een 'dx-peditie': LX/PA6Z op 80 meter!
Loopt van 3 tot 10MHz, dacht ik.
Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#10 Bericht door PA0RAB »

Aloys,
\bedankt voor meedenk en opzoekwerk.
Dat ding van Conrad bedoelde ik. Heb helaas het schema niet en slechts een vage herinnering ervan. Is dacht ik een supereggie
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#11 Bericht door pa3kc »

PA0RAB schreef:Aloys,
\bedankt voor meedenk en opzoekwerk.
Vaag. Ik had toch dit topic gestart ? :lol:

Iedereen bedankt voor het meedenken. De kits van conrad zijn mooi en compleet maar ik denk buiten het budget van de scouts. Ik zal de suggesties meenemen!

Het gaat erom dat ze wat bouwen en wat horen. Er is nog steeds genoeg te horen op de Middengolf. Het zal misschien minder worden in de toekomst, maar voor nu kunnen ze nog genoeg horen en zeker in de avond.

De kit van van dijken hoeft alleen nog wat euro bord print bij en dan kunnen ze los. De scouts hebben al ervaring met solderen.

Het probleem is meestal inderdaad zo "het budget". Het moet leuk zijn Maar het mag niks kosten :?

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#12 Bericht door j.d. »

Ik lees allen maar het kost te veel.......past niet in het budget....etc...
Als JOTA organisator heb je natuurlijk een kostenplaatje klaar liggen.
Ben benieuwd naar het bedrag wat is gereserveerd voor de kits voor de kids...(???)

Het is zo simpel...je moet het bedrijfsmatig aanpakken.
1 Wat wil ik .
2 Haalbaarheid.
3 Budgetering.
4 Realisatie.
5 Fondswerving.

Bovenstaande is niets anders dan opmerkingen en geen aanmerkingen, deze hebben meestal een negatieve lading.

Groet:
jan

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#13 Bericht door Jan pa3abk »

Enigszins grofstoffelijk maar "very low budget":
http://www.creative-science.org.uk/radio.html
Nu is wellicht een oude pan een probleem maar meerdere wel.
Die kun je vervangen door twee enkelzijdige pcb plaatjes die over elkaar heen schuiven. 10X10 is al ongeveer 200pF afhankelijk van de dikte.

Hoofdpagina http://www.creative-science.org.uk/main.html

Op dezelfde site staat ook deze http://www.creative-science.org.uk/epadmosfets.html
Daar zit een leercurve in met diodedetectors :-)
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Gezocht voor JOTA - Middengolf ontvanger kitje

#14 Bericht door pe1rea »

Heb ooit voor de Jota een 500pF C gemaakt van twee stukken koperpijp, 12 en 15 mm.
Isoleren en in en uit elkaar schuiven.
40 Cm was voldoende als mijn geheugen me niet bedriegt.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie