Vraagje omtrent RTL-dongle

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#16 Bericht door Charles_ »

Rik-93 schreef: 24 jul 2023, 12:41 https://www.eleshop.nl/sdrplay-rsp1a-rf-ontvanger.html

Als ik dit koop, moet ik dan nog een sdr usb er aan hangen, of kan dit direct aan de PC?
In de beschrijving lees ik dat je een usb-kabel nodig hebt om hem aan de computer aan te sluiten en een antenne met sma connector.
Daarnaast natuurlijk de benodigde software installeren op de pc.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#17 Bericht door Rik-93 »

Inderdaad Charles, dat snap ik.
USB kabel zit bij dat start pakket.
Zie ook: https://www.vandijkenelektronica.nl/pro ... nc-female/
Ik zag ook nog dit: daar zit al een verloopje naar BNC bij, moet ik alleen nog een verloopje BNC naar PL/SO hebben maar die hebben ze bij van Dijken.
Want mijn GPA 30 heeft een PL239/SO259 connector aan het einde.

Dus ik dacht, koop er een verloopje bij.
Deze dacht ik: https://www.vandijkenelektronica.nl/pro ... pl-female/

Bij elkaar 140 euro, dan ben ik klaar toch mensen?
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#18 Bericht door PE2AAB »

Ja Rik,

Het lijkt erop dat dit alles is.

In dat zwarte kastje zit dus een SDR ontvanger (en eventueel een upconvertor om HF ontvangst mogelijk te maken) in één.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#19 Bericht door andre »

Hoi Rik,

voor je je doosje koop, kijk ook even bij de RSPDX
Deze is wel weer behoorlijk duurder, maar voorkomt mogelijk later een teleurstelling... :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#20 Bericht door Rik-93 »

Dank Rick, ik ben al weer helemaal op de hoogte.
Thanks voor de info!

Andre, ik ga eens kijken naar de RSPDX, want daar heb ik dan wel wat vragen over, zoals wat is het verschil met de RSP1A?
Maar dat ga ik ff googelen.
Wel hartstikke bedankt voor de tip!

73!
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#21 Bericht door PD0JDG »

Hier kun je de verschillen tussen de RSP modellen vinden: https://www.sdrplay.com/which-rsp/

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#22 Bericht door Rik-93 »

Dank voor de link, PD0JDG.

Ik ben nog effe aan het vergelijken, maar moet ik bij de RSPDX ook echt 3 antennes aansluiten of is dat niet nodig.
Aangezien ik momenteel nog steeds maar 1 goede GPA 30 antenne heb... :lol:
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#23 Bericht door PH7R »

Rik-93 schreef: 25 jul 2023, 13:39 Ik ben nog effe aan het vergelijken, maar moet ik bij de RSPDX ook echt 3 antennes aansluiten of is dat niet nodig.
Aangezien ik momenteel nog steeds maar 1 goede GPA 30 antenne heb... :lol:
Nee, de aansluitingen kunnen verschillend worden gebruikt. Antenne A voor 1kHz-2GHz bereik, B idem + 4,7V voor bias T (bijv actieve antenne) en C voor 1kHz - 200MHZ met BNC female.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#24 Bericht door PD0JDG »

Nee, je hoeft maar een antenne aan te sluiten. Dit is gemaakt om bijvoorbeeld twee verschillende antennes aan te sluiten. Je kunt dan in de software aangeven welke je wilt gebruiken.

Maar je kunt ook later een handmatige antenneschakelaar gebruiken. En die kun je dan ook weer later met een andere radio gebruiken.

Ik vind de RSP1a een prima instap SDR ontvanger. Ik gebruik hem vaak en hij doet niet onder voor mijn Yaesu FT450D. Sterker, ik vind de RSP veel eenvoudiger te bedienen.

Persoonlijk zie ik niet de meerwaarde van de RSPdx. Ik weet ook niet welke teleurstellingen deze versie zou voorkomen ten opzichte van de RSP1a.

Succes, Jaap

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#25 Bericht door PD0JDG »

Oh ja, met die RSP1a kun je ook naar 2 meter en 70 centimeter amateurs luisteren. Ook kun je licentie vrije banden als 27 Mc, 70cm LPD en PMR 446 ontvangen. De bijbehorende software, SDR Uno, kun je tevens gebruiken als scanner onder andere voor de vaste kanalen in die licentie vrije banden, maar ook luchtvaart.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#26 Bericht door PA3DAT »

PE2AAB schreef: 24 jul 2023, 14:06 In dat zwarte kastje zit dus een SDR ontvanger (en eventueel een upconvertor om HF ontvangst mogelijk te maken) in één.
Ik denk dat je dat 'zwarte kastje' tekort doet. Het heeft een frequentiebereik van 1KHz tot 2GHz. Een quote van sdrshop.nl:
Deze 14 bit ontvanger van SDRplay (niet weer een SDR dongle in een ander kastje) heeft professionele eigenschappen. De RSP1a is weliswaar goedkoop, maar doet niet onder voor de grote knoppendozen!

De ontvanger wordt geleverd met het gratis professionele softwarepakket SDRuno.
Zie ook: https://www.sdrplay.com/rsp1a/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#27 Bericht door PE1RTC »

Ik heb hier al een paar jaar een RSPDX als hulpontvanger in gebruik.
Werkt subliem en is zijn geld dubbel en dwars waard.
Teleurstellingen ben ik nog niet tegengekomen.
Vergeleken met diverse professionele ontvangers zoals Sailor R1120, Collins R-390A en de receiver van mijn Icom 7300 kan ik niet zeggen dat het onder doet qua ontvangsteigenschappen.
Wel heb je extra mogelijkheden zoals AM synchroon ontvangst wat ik handig vind bij ontvangst van AM signalen op 3705KHz.
Verder natuurlijk traploze bandbreedte en linker en rechterflank onafhankelijk van elkaar in te stellen bij storing van een station dicht op de ontvangstfrequentie.
Het spectrum zie je voor je op een grote monitor en met een muisklik zit je op die plek waar je activiteit ziet. Eventueel kan je er softwarematig ook nog een transceiver aan koppelen. Zo staat mijn 7300 al klaar op de juiste freq en mode als ik de RSPDX op een bepaald station tune.
Al met al een aanrader.

Enige minpunt dat ik zou kunnen bedenken is natuurlijk dat je wel het heerlijke over de band draaien en aan de knopjes zitten van een minder moderne ontvanger gaat missen. (Herkenbaar)?
Daarom ook als hulpontvanger in gebruik.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#28 Bericht door PD2EW »

.

Dag Rik-93 en anderen.

Ik kan je mijn ervaringen met de RTL-USB (V3) en de blauwe of de zwarte stick opnieuw opschrijven, maar je kan ze ook lezen op ons forum:
https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=18085
Dit topic is precies bedoeld voor de instapper, die ikzelf jaren geleden ook ooit eens was.

De RSP1a doet het hier erg goed, alleen is die niet echt geschikt voor SDR-Sharp in de huidige vorm. Dit komt door de concurrentiegeschiedenis met de USB ontvangers die inmiddels Airspy heten. Youssef doet erg zijn best om de RSP ontvangers in 'zijn' SDR-Sharp buiten te sluiten en ik wil niet dat jij er misschien later pas achter komt dat deze combinatie niet meer werkt.

Als ik jou en ook anderen een tip mag geven: koop eerst (eventueel een goedkope) RTL-USB stick en kijk en luister eens tussen 118 en 136 MHz of tussen 144 en 146 MHz. Ontdek dat er meer is, zie de autosleutelsignalen en probeer de PMR (446.0 t/m 446.1 MHz) band eens. Kijk eventueel ook eens op de kerktelefoonbanden en de militaire luchtvaartband.

Inventariseer dus eerst eens wat je waar kan vinden en ga gewoon op zoek, want ervaring koop je niet, dat krijg je door het uitproberen…
Je valt je dan ook geen buil aan de RTL-USB stick (12 Dollar op E-bay of bij Ali..) voor de blauwe en de zwarte. In Nederland koop je die voor rond de 20-25 Euro en de V3 variant (die ik ook pas later ontdekte) kost hier rond de 40-45 Euro.

Dat ik na jaren uiteindelijk ook de HF banden wilde beluisteren (kijk in het topic maar naar de datum van schrijven), bracht mij op de RSP1a. Ik wil dus niet altijd van antenne wisselen en neem de mindere ontvangst door een niet aangepaste antenne voor lief. Met 5 meter draad (of mijn GP antenne voor 20m band) ontvang ik nu met de RSP1a ook de piraten op MW en HF banden, met het grootste gemak.

Affijn, kijk maar eens verder op het forum, via de bovenstaande link.
Veel leesplezier en wijsheid bij de keuze gewenst.

.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#29 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef: 25 jul 2023, 15:32
PE2AAB schreef: 24 jul 2023, 14:06 In dat zwarte kastje zit dus een SDR ontvanger (en eventueel een upconvertor om HF ontvangst mogelijk te maken) in één.
Ik denk dat je dat 'zwarte kastje' tekort doet. Het heeft een frequentiebereik van 1KHz tot 2GHz. Een quote van sdrshop.nl:
Deze 14 bit ontvanger van SDRplay (niet weer een SDR dongle in een ander kastje) heeft professionele eigenschappen. De RSP1a is weliswaar goedkoop, maar doet niet onder voor de grote knoppendozen!

De ontvanger wordt geleverd met het gratis professionele softwarepakket SDRuno.
Zie ook: https://www.sdrplay.com/rsp1a/
Touché; In dat zwarte kastje zit dus een hele goede SDR ontvanger
;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Vraagje omtrent RTL-dongle

#30 Bericht door PA2S »

Rik (en anderen),

Als je wilt luisteren naar zowel HF als VHF/UHF/SHF banden en je geen buil wilt vallen, dan zou ik zo'n RSP1A aanschaffen.

Een RTL dongle is grappig, maar als ontvanger vele malen slechter dan de RSP. Want de A/D converter van de RTL stick is 8 bit en heeft erg snel last van sterke signalen en die zijn er tegenwoordig heel veel.

Ik woon een kleine 2 km van een C2000 mast en daarin zit ook een P2000 zender en die is knalhard. Ik moet een sperfilter ertussen zetten om te voorkomen dat de ontvanger wordt overstuurd. Ook heeft hij (ook de wat betere RTL v3) veel last van allerlei "valse" signalen (lijkt of er iets zit maar dat is iets wat de ontvanger zelf genereert).

Ook als je een upconverter zou gebruiken van HF, dan is het zeker dat sterke signalen de boel verprutsen en praktisch is het onbruikbaar.

De RSP heeft filters om banden te selecteren en ook sperfilters (omroepbanden) en dat is ook erg nuttig om oversturing te vermijden.

Voor een (antieke) tweedehands ontvanger (of zendontvanger) betaal je een stuk meer en ze kunnen veel minder. Het enige leuke is misschien dat je aan een afstemknop kunt draaien, maar het muiswieltje doet het ook...

Succes!

Plaats reactie