Vraag goede fm ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
speedy
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2014, 12:47

Vraag goede fm ontvanger

#1 Bericht door speedy »

Ik zou graag een goede fm ontvanger willen kopen omdat mij het ontvangen van radiostations nogal erg interresseerd. Nu zou ik graag willen weten wat volgens jullie een goede ontvanger is aangezien ik hier mijn hobby wil van gaan maken.
Alvast bedankt

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Vraag goede fm ontvanger

#2 Bericht door EA5JEX »

Welke frequenties wil je ontvangen?
Kees

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Vraag goede fm ontvanger

#3 Bericht door pe1pip »

Er zijn veel goede FM ontvangers. ICOM heeft bijvoorbeeld een lijn hele mooie apparaten, maar die zijn ook bepaald niet gratis. Zowel hand-held als table-top is er veel te koop, van genoemd merk maar ook van vele anderen. Je kan echt een half jaarsalaris uitgeven aan 1 ontvanger. Ik kan je aanraden op tweedehands en marktplaats te kijken wat er te koop is en even goed na te denken wat je zou willen. Geef niet meteen heel veel geld uit aan de top-of-the-line. Zoals anderen aangaven, wat wil je ontvangen? Drie meter (100 MHz) FM omroep, of wil je met de amateurs meeluisteren, en zo ja, op welke band? Op HF en bv. 6m en 4m zijn leuke exotische dingen te horen, op 2m wordt dat al zeldzamer, zeker in FM. De dagen voor 3m FM omroep in Europa zijn wel geteld, denk ik, dus ik zou daar niet te veel in investeren. Omroep op middengolf en kortegolf is al veel spannender denk ik.

Ik hoop dat ik je niet te veel in verwarring heb gebracht, het vissen naar verre stations (DX jagen) is een leuke hobby, maar wel heel veelzijdig.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#4 Bericht door PE2AAB »

Speedy,

Ik gok dat je een FM ontvanger bedoeld voor de omroepband? Daar is dit niet het juiste forum voor maarrrrr... ik heb ook graag een goede radio thuis en dus wel wat ervaring...
Een Studer (of Revox) A764 is een goeie! Tweedehands durven ze daar nog steeds het gewicht in Goud voor te vragen!
Afbeelding

Iets minder, maar ook een goeie, ik heb hem zelf ook, de Sony ST-SB920. Prima ding!
Afbeelding

Maar goed, wil je meer info enz. kun je je vraag wellicht beter stellen op http://www.radioforum.nl
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 26 mei 2014, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Paul PD0PSB

Re: Vraag goede fm ontvanger

#5 Bericht door Paul PD0PSB »

Als je echt wilt DX'en op FM:

Elad FDM-S2 SDR
Dit is een zgn. direct sampling SDR op de FM band, zonder converters of voorversterking in het front-end.
Goede gevoeligheid, extreem grootsignaalbestendig, geweldige software met stereo/RDS decoding.

http://ecom.eladit.com/ELAD-FDM-S2

73
Paul
PD0PSB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Vraag goede fm ontvanger

#6 Bericht door PA0RAB »

Speedy,
Je vraag beantwoorden is lastig. Je wilt beginnen met een tak van de radiohobby. Ik neem daarom aan dat je niet bekend bent met de termologie(vreemde woorden bij) en andere begrippen.

De prijzen van een FM ontvanger varieren van minder dan 10 euro tot de prijs van een leuk sportwagentje. De een is leuk kinderspeelgoed,die ander een specifieke meet en ijkontvanger.

Wat wil je ontvangen of naar luisteren. Kort gezegd iedere zender zend een specifieke boodschap uit. Bijv tij
dsignalen in het zeer lange kilometer golf gebied. Of wil je weten wat Poetin voor opdrachten geeft aan zijn duikboten-.Het kan leuk zijn om te weten dat de Katwijk 27 met 3 manden schol naar IJmuiden komt En de Beautygirl niet weet af te meren in de sluiskolk. Babyfoons zijn soms ook interessant juist omdat zij doorgeven wat de buurvrouw liever niet wil dat buurman het weet Het verkeer tussen vliegtuigen en waterschepen Be Bus van Arriva enz enz. Of wil je weten wat die radioamateur 3 straten verder allemaal doet.
Ieder specifieke dienst vraagt om een eigen ontvanger en/of hulpmiddelen als bijv decodeersoftware en pc enz enz.
In de antwoorden die je gekregen hebt werd het ook al gevraagd.

Mijn advies gaat een andere kant op. luisteramateur is soms een onder tafel gedouwd ta(a)kje van de radiohobby, maar doe je het goed, dan is de luisteramateur een waardevolle aanvulling voor de zendamateur.
Zoek daarom contact met de locale regionale afdeling van de zendamateurs via de sites van VERON of VRZA. Laat je neus eens zien,Maak een praatje vertel wat je wilt,vraag advies en maak je keus na een uitvoerig hoe wat is het wat heb je eraan enz enz
Bedenk ook dat iedere radiodienst op een eigen plekje zit en vaak ook niet in FM
FM zegt het al de informatie zit in de afwijking van een vaste frequentie veel ,gematigd of weinig. MAW een breedband ontvanger of een extra smalband ontvanger.
Wanneer je die keus of keuzes hebt gemaakt kun je voor het specifieke gebied of meerdere een gepaste ontvanger zoeken.Vaak is het dan ook nog een compromis van wensen en budget.
Tja dit is wat anders dan ga naar Klaas Vonk en haal de RZ 42 spec. a 1295 euro 99 en bedel dan de luchthark 32 erbij ipv de ant 67.
Laat zien wat je wilt evt met wat voorbeelden wat je leuk lijkt en wellicht komen dan ook doelgerichte adviezen met het hoe en waarom.Zo word je meteen een stuk wijzer vooral wat wil de zendamateur van een luisteramateur weten en wanneer kun je een bevestiging op de luisterrapport terug verwachten.
55 met je hobby en laat je niet afschrikken door deze kritische noot
73 de Ruud PA0RAB

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#7 Bericht door andre »

Speedy, mocht je echt een investering gaan doen van enig formaat, realiseer je dan dat voor wat FM betreft het over enige jaren behoorlijk stil wordt met stations in frequentie modulatie. Zoals het er nu voorstaat gaat DAB+ het helemaal overnemen. Wat rest zijn de wat achtergebleven landen om ons heen en waarschijnlijk een handjevol piraten...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#8 Bericht door PE9DX »

Hallo Speedy, vraag is vrij simpel te beantwoorden er zijn maar een paar ontvangers welke aan je vraag voldoen.
De ene is wat eenvoudiger te krijgen dan de ander.

Wil je DXen op de FM band dan heb je eigenlijk een ontvanger nodig die ook de text welke mee wordt gezonden snel kan decoderen. En dat snel is bij heel veel een probleem.

De ontvangers welke ik heb staan voor het FM DXen zijn de:

Kenwood KT 6040, must is wel om hier smallere filters in te zetten, geen groot probleem maar geen text uitlezign, ik doe dit middels een conrad rds manager en/of de laptop met een stukje software die dit voor je doet. (RDSspy)

De absolute top is de Sony XDR-S10HDiP of de afgeleiden daarvan, een F1 of F3 uitvoering inclusief text uitlezing, waarom deze ontvangers de top zijn? Door hun dsp filtering welke automatisch werkt.

Uiteraard doet de SDR ontvanger Perseus in combinatie met de FM+ converter niet onder voor deze bovenstaande ontvangers, maar dan hebben we het wel over een ander prijskaartje. En mocht het niet bevallen dan val je je direct geen buil aan de ontvangers.

Denk er wel om dat je ook een goede antenne neemt aangezien de banden behoorlijk vol zitten, een Corner 15/11 is een optie en direct ook één van de betere!
Ik heb de afgelopen jaren ondanks de drukte op de FM band al honderden DX stations gelogd op de FM band in alle mogelijke propagatie soorten.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Weet je wat ik nu zo vreemd vindt?.
In mijn optiek is Kees PA5CW de enige die een juiste vraag stelt. En de uitleg van Ruud, nulRAB is ook zeer nuttig.

Iedereen begint z'n eigen apparatuur op te noemen de één nog mooier dan de ander, maar ik heb nog niet gelezen dat iemand hem een tip geeft om z'n eventuele ontvanger niet op de kabel aan te sluiten.
Nog een vraag, "wil Speedy gewoon naar de radio luisteren? of verre stations beluisteren?"

Kortom, toch nog wel wat "open vragen", voor Speedy.


Juul

En inderdaad de REVOX is een mooie ontvanger hadden wij in de studio ook vaak staan.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#10 Bericht door andre »

Juul - PE0GJG schreef: ..Iedereen begint z'n eigen apparatuur op te noemen de één nog mooier dan de ander, maar ik heb nog niet gelezen dat iemand hem een tip geeft om z'n eventuele ontvanger niet op de kabel aan te sluiten.

Hihi...laat mij erbuiten Juul. Maar los daarvan, de opmerking over de 'kabelaansluiting' is niet verkeerd. De meeste moderne consumenten tuner(versterkers) die momenteel overal worden aangeboden zijn uitstekende tuners, volgens de goud eerlijke verkoper. Hij verteld er dan echter niet bij, dat dat alleen opgaat als de boel netjes zoals iedereen tegenwoordig doet de kabel aansluiting in de tuner propt..(maar hij weet ook niet beter) Hang je er een eigen antenne aan, blijkt diezelfde tuner ineens verschrikkelijk a-selectief en doof te zijn, door het ontbreken van een volwaardig front-end, al of niet voorzien van voldoende mf filtertjes.

Geef je daarentegen veel geld uit voor een kwalitatief goede ontvanger, dan loop je tegen het door mij eerder geschertst probleem op van het overgaan van FM naar DAB+ Dat komt sneller als we vermoeden...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, die verkopers tegenwoordig. "Omzet maken" is het credo. En vaak niet gehinderd door enige kennis. Jammer wel.

En inderdaad DAB+ gaat sneller dan we denken.
Ik ben benieuwd wat Speedy wil.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Vraag goede fm ontvanger

#12 Bericht door PA0RAB »

OM's
Maak je eens een keertje echte ouderwetse AM .Moet je de reacties horen.
De moderne digitale modes geven veel mogelijkheden,maar maken het spul wel kwetsbaarder.
En dat moderne spul is gemaakt om bij storing weggegooid te worden
Persoonlijk geef ik vanuit de hobbygedachte de voorkeur aan rechttoe rechtaan modulatie en demodulatie
73 de Ruud PA0RAB

ervik
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 jun 2013, 20:38
Locatie: Belgie

Re: Vraag goede fm ontvanger

#13 Bericht door ervik »

Misschien een optie om een ontvanger te zoeken waar je je goed bij voelt.
En op FM word DAB+ de redding van de liefhebber.
Alle 26 in een dozijn zenders zullen verdwijnen en de plaatselijke zenders
en wereldtoppers worden weer ontvangbaar.
Hier in ON-land worden plaatselijke zenders vaak weggedrukt door zenders
als Q en JOE.
De kans om depressief te worden als je heel de dag Luistert is groot.
Goede ontvanger kopen dus en dit hoeft niet duur te zijn.
Maar koop geen ontvanger met al1 kabelontvangst.

Geniet van onze verslaving.
73 Ervik
UBA LIDNUMMER: ONL11960,
Siemens E309A,Siemens E311B,Telefunken E639aw/2,
Wellbrook ALA 1530 Loop.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Vraag goede fm ontvanger

#14 Bericht door coolepascal »

PA0RAB schreef:OM's
Maak je eens een keertje echte ouderwetse AM .Moet je de reacties horen.
Je wil niet weten wat ik te horen kreeg toen ik notabene op verzoek eens een keer in faselus-SSB uit kwam.
Niet voor niets zijn mijn radioactiviteiten tot een minimum geslonken.

Overigens Speedy luister naar het advies van RAB, koop die sportwagen en zorg dat er een leuke radio in zit :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

-Verwijderd account

Re: Vraag goede fm ontvanger

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Valt me een aantal zaken op:
TS heeft precies 1 post geplaatst...
Inhoudelijk is die post eigenlijk heel vaag te noemen, mogelijk bedoelt ie heel iets ander dan wij denken.
Maar dat weten we dus niet. Ondertussen geven we raad en advies, maar de TS reageert niet....

Plaats reactie