S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Ik heb een Kenwood R2000 ontvanger maar nu is mij verlichting van de S-meter uitgevallen dus ik moet de verlichting vervangen hoe doe ik dat het beste?
Heb al wel het manual doorgelezen maar dat is allemaal engels taal waar ik niet zo best in ben.

Heeft iemand in het verleden misschien al eens eerder de S-meter verlichting van een Kenwood R2000 vervangen en heeft tips voor mij hoe ik dat het beste kan doen enz?

Alvast een ieder een gezond en zend vol 2014 toe te wensen, hoop op een reactie want als ik in het donker kijk zie ik alleen maar de freq. branden voorheen brandde de s-meter
en verlichting.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#2 Bericht door PA1 »

Ik heb de verlichting van mijn FRG-7000 vervangen door warmwitte leds, deze heb ik opgeschuurd met waterproof zodat ze mat worden en daardoor het licht beter verdelen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#3 Bericht door PD3UTR »

Ja oke ik heb het over een Kenwood R2000 waar ik die S-Meter verlichting wil gaan vervangen voor de verlichting die niet meer brandt.

Is het wel te doen om de S-meter verlichting van de Kenwood R2000 te gaan vervangen?

een ieder die mij van meer info hierover kan geven heel erg graag.

met vriendelijke,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#4 Bericht door PA1 »

De s-meter van een R2000 zit bovenin, net zoals bij de FRG-7000. Bij de 7000 kan je er daardoor makkelijk bij. Ik zou zeggen kap eraf en dan kijken.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#5 Bericht door PD3UTR »

Ja zal als ik even wat tijd over heb eens rustig erna kijken hoe hij vervangen kan worden als ik de kap eraf heb.
Zal ook dan even het schema er naast leggen om precies te kijken welke waarde de verlichting van de s-meter is die vervangen dient te worden.
Moet ik nog ergers rekening mee houden welke verlichting ik moet aanschaffen of heeft het een algemene waarden?

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#6 Bericht door PA1 »

Als je er weer een gloeilampje in wilt zetten moet je de spanning even meten over de draden, dan zou ik er een lampje in zetten die iets meer voltage aan kan. Dan brandt ie iets zwakker maar gaat wel veel langer mee. Bakelaar uit Julianadorp heeft zulke gloeilampjes. Ff googlen op bakelaar, dan krijg je zijn site als eerste.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#7 Bericht door PD3UTR »

Heb deze dag wat tijd over en heb de kap er even afgeschroefd en het lampje van de s-meter zit met een rubber vast aan het voorfront de draden lopen ergers naar beneden ben zelf helaas
kleurenblind zie geen zwart wit of zo gelukkig niet maar haal alle kleuren door elkaar bij een lichte kleur verschil al.

Het schema zegt dat het lampje 14 volt is en 80 mA.

Het lampje wat er nu in zit is wat bolvorming en kan ik nu het zelfde type lampje kopen zitten daar de draden ook al aan of is het alleen het lampje wat je koopt ik woon in de regio utrecht om voor een lampje helemaal naar noord-holland af te reizen voor 1 lampje lijkt mij ook geld over de balk gooien.

Of is het bolvormige lampje ook zonder tussenkomst van de draden te vervangen, is het alleen een kwestie van lampje eruit draaien net zoals een gloeilamp in de huiskamer of is het iets ingewikkelde dan ik nu stel?

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

PA3JVA

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#8 Bericht door PA3JVA »

Doorgaans kun je die lampjes met de draden er aan gewoon kopen, je zou het eens bij radio Centrum in Utrecht kunnen proberen (vinkenburgstraat)
Die hadden altijd erg veel maar tegenwoordig gaat er veel via internet dus ik weet niet of ze dat op voorraad hebben.

Dan is het volgen waar die draadjes naartoe gaan en lossolderen en de nieuwe er op.
Kun je er niet bij dan kun je ook overwegen de draden door te knippen en de nieuwe (nadat je ze op lengte hebt geknipt er aan te solderen) Voordat je dat doet eerst een stukje dun krimpkous of aderisolatie van een andere draad er overheen schijven en klaar is het weer.
Of zoals eerder gezegd een led er in, maar dan moet je er wel een weerstand tussen zetten.

Waar in regio Utrecht woon je??

Joop

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#9 Bericht door PD3UTR »

Woon niet in Utrecht maar in Vianen net voorbij de repeater van PI3UTR

Ja bedankt voor de tip met die krimpkous erover was ik wel van plan wil geen kortsluiting, vind het wel jammer dat je niet alleen het lampje kan vervangen zonder aan de draden te knippen.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

PA3JVA

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#10 Bericht door PA3JVA »

Kan wel maar dan zul je ze bij de print (want daar zitten ze waarschijnlijk op) los moeten solderen.
Soms kun je daar makkelijk bij maar soms ook niet.

Joop

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#11 Bericht door PA1 »

Luisteramateur schreef: ......woon in de regio utrecht om voor een lampje helemaal naar noord-holland af te reizen voor 1 lampje lijkt mij ook geld over de balk gooien.
Hij verstuurt ze tegen postzegel tarief !
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#12 Bericht door TomNL »

Of je neemt eenzelfde lampje en zet een diode in serie met het lampje.

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#13 Bericht door pino »

TomNL schreef:Of je neemt eenzelfde lampje en zet een diode in serie met het lampje.
deze snap ik niet ?
waarom een diode , zodat die iets minder spanning krijg? waarom is dat nodig dan ?
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#14 Bericht door PD3UTR »

Zal in het weekend even heel rustig de kap eraf halen en de draadjes gaan volgen waar ze uitkomen maar op het eerste gezicht zitten ze wel ver weg verstop die aansluiten ervan maar we gaan het zien van het weekend.

ps. wat betreft er een diode tussen zetten welke waarde diode op de plus draad of min draad ?

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: S-meter verlichting vervangen van een Kenwood R2000

#15 Bericht door PE7EB »

pino schreef:
TomNL schreef:Of je neemt eenzelfde lampje en zet een diode in serie met het lampje.
deze snap ik niet ?
waarom een diode , zodat die iets minder spanning krijg? waarom is dat nodig dan ?
Een beproefde manier om de levensduur van een gloeilamp te verlengen, is deze te laten branden op "onderspanning" dus op een lagere spanning dan de spanning waarvoor de lamp gemaakt is.
Dit is op meerdere manieren te bewerkstelligen:
- Door een lamp te kiezen met een hogere werkspanning, dan de beschikbare spanning
- Door de beschikbare spanning te begrenzen met een weerstand of diode

Met een diode maakt het wel uit of de lamp gevoed wordt met wissel of gelijkspanning, beredeneer zelf maar eens wat dat verschil is ;-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie