brom in ICOM R71a

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

brom in ICOM R71a

#1 Bericht door Rob van Schaik »

Heb een prima RX maar de laatste dagen komt het regelmatig voor dat er een brom in de ontvanger hoorbaar is. Die heeft als nare bijkomstigheid dat vooral de CW signaaltjes ook 'korrelig' worden. Wie heeft hier ervaring mee? En is het een kwestie van een trafo vervangen o.i.d....?
Frappant is wel, dat als de ontvanger een half uurtje is 'opgewarmd' en ik de set even uit- en daarna weer aanschakel de brom is verdwenen. Ouderdom?

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Hoogst waarschijnlijk iets wat mis gaat in de voeding: droge elco, verlopende stabilisatie... Zonder het ding open voor me neus te hebben moeilijk te zeggen. Vraag iemand met een scoop om de bron van de brom te zoeken: zoals gezegd hoogstwaarschijnlijk een droge elco ergens in de afvlakking.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: brom in ICOM R71a

#3 Bericht door pe1hzg »

Rob van Schaik schreef:Heb een prima RX maar de laatste dagen komt het regelmatig voor dat er een brom in de ontvanger hoorbaar is. Frappant is wel, dat als de ontvanger een half uurtje is 'opgewarmd' en ik de set even uit- en daarna weer aanschakel de brom is verdwenen.
Ik weet niet of the R71a een conventionele voeding heeft, maar gezien de leeftijd van het ding niet onwaarschijnlijk:
Zet eens een scoop op de afvlakelco van de voeding van je ontvanger. Ik vermoed dat je 50 Hz brom hebt, terwijl de rimpel bij een brugcel 100 Hz zou kunnen zijn. Wat regelmatig gebeurt is een onderbreking in een van de 4 diodes van de brugcel; hogere temperatuur repareert de onderbreking.

Het is met name interessant om de rimpel van met-brom en zonder-brom eens te vergelijken.

Geert Jan

nl10855
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007, 20:26

#4 Bericht door nl10855 »

Als je geen scoop of dergelijke dingen ter beschikking hebt kun je allicht met een busje koude spray en een haar fohn ook al erg ver komen.
Een gegeven is dat het uit de voeding moet komen je maakt de komplete voeding gewoon warm totdat de brom weg is.
Vervolgens ga je bij alle elco's langs met zo'n busje koude spray, dit moet je wel 1 voor 1 doen.
Uiteindelijk kom je vanzelf de defecte elco wel tegen als hij weer gaat brommen.
Laat op zijn minst wel de koude spray eventjes inwerken want anders pak je de verkeerde elco.
Als je geen enkele elco tegenkomt spuit je gewoon op andere onderdelen in de voeding.
En zoals hierboven vermeld werd losse contacten in bv de brugcel maar het kan vrij simpel bekeken worden vandaar de tip met de fohn en koude spray.
Overigens meende ik dat de icom beschikking had over een 220 aansluiting maar je kon ook op een 12 volts voeding werken, ik weet niet of die mogelijkheid er bi jou ook op zit ik las zoiets namelijk over deze icom.

vr gr Pieter

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#5 Bericht door Rob van Schaik »

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de tips. Ik weet wat ik kan gaan doen. Of laten doen HI.
De R71a heeft geen 12Volts aansluiting overigens.
73 de Rob

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: brom in ICOM R71a

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rob van Schaik schreef:Heb een prima RX maar de laatste dagen komt het regelmatig voor dat er een brom in de ontvanger hoorbaar is. Die heeft als nare bijkomstigheid dat vooral de CW signaaltjes ook 'korrelig' worden. Wie heeft hier ervaring mee? En is het een kwestie van een trafo vervangen o.i.d....?
Frappant is wel, dat als de ontvanger een half uurtje is 'opgewarmd' en ik de set even uit- en daarna weer aanschakel de brom is verdwenen. Ouderdom?
Beste Rob,

bekend probleem in de R71. Het is de voeding. En de eerder gedane sugesties zijn zinvol. Zoek ook maar een op Internet. Maar hier kun je een document downloaden wat een aantal problemen (voeding) beschrijft:

http://www.mediafire.com/?6rzzbnmyfms

Juul - PE0GJG

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#7 Bericht door Rob van Schaik »

hallo Juul,
hartelijk dank voor je aanvullende info. Die link is inderdaad de moeite waard. Een jaar of dertig geleden zou ik op de Junker 'TUSU' sleutelen.....

73

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3360
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rob van Schaik schreef:hallo Juul,
hartelijk dank voor je aanvullende info. Die link is inderdaad de moeite waard. Een jaar of dertig geleden zou ik op de Junker 'TUSU' sleutelen.....

73
OK Rob,
veel plezier ermee?

PS waar zit je in Apeldoorn?

Juul

Plaats reactie