0.3MHz frequentie afstand

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

0.3MHz frequentie afstand

#1 Bericht door luistervink »

Een evenementen omroep Station PCH hebben ze wel strak gepland vind ik. Op de 106.5MHz heb je de lokale omroep uitzenden in Smallingerland. Dan zetten zij in Houtigehage een evenementen zender in op de 106.8MHz. Hemelsbreed is de afstand circa 5 km. Volgens het Agentschap Telecom heeft een lokale omroep op de maximale hoogte van circa 38 meter met 50watt vermogen erp? een optimaal bereik van slechts 5 kilometer! En met stereo signaal 3 kilometer!

Dit terwijl na 12 kilometer hemelsbreed op een frequentie afstand van 0.3MHz uitgezonden mag worden?

Zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019813/g ... 19-04-2013

De inzetbaarheid van de frequentie Lingewaal 92,2 MHz (“Reserve LO”
bestemming) is getoetst.Deze blijkt nauwelijks voordeel te bieden en stoort licht op Lopik 92,6 MHz. Om die reden is gekeken of er een aanpassing mogelijk was. Die is gevonden in het verschuiven van de frequentie naar 92,1 MHz, opgesteld in Asperen. Er is dan meer vermogen mogelijk en de storing op Lopik verdwijnt.Bron: http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/H ... WaalFM.pdf

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 0.3MHz frequentie afstand

#2 Bericht door PA2LAD »

Kan allemaal wel zo zijn, maar wat heeft dit met communicatieontvangers te maken?
Het heeft ook helemaal niks met onze amateurbanden te maken.

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: 0.3MHz frequentie afstand

#3 Bericht door luistervink »

Ik wilde weten wat betreft de ontvangers. Ik heb dure radio's getest maar zij hebben alleen slechte selectiviteit zelfs de Rotel. De autoradio speelt wel gewoon door maar dan heb je van de lokale omroep geen RDS meer en de stereo ontvangst wordt uitgefaseerd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 0.3MHz frequentie afstand

#4 Bericht door elsinga »

RDS zit in de datacarrier op 19kHz, tussen R+L en R-L in. Eerst raak je dus je stereo geluid kwijt (R-L gestoord) en bij nog smallere bandbreedte ook RDS.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: 0.3MHz frequentie afstand

#5 Bericht door Hans PE1KWH »

elsinga schreef:RDS zit in de datacarrier op 19kHz, tussen R+L en R-L in. Eerst raak je dus je stereo geluid kwijt (R-L gestoord) en bij nog smallere bandbreedte ook RDS.
RDS is gemoduleerd op een subcarrier van 57 kHz, 19 kHz is de piloottoon voor stereo !

RDS raak je dus theoretisch eerder kwijt maar door de lage datasnelheid ( < 1200 bit/s ) is die redelijk robuust.

Het R-L kanaal is gevoeliger voor storing dan het R+L signaal waardoor stereo makkelijker gestoord wordt door een nabije zender/storing.

In principe is een FM kanaal 200 kHz breed ( plus en min 100 ). Er kunnen dus 2 zender op 200 kHz naast elkaar werken MAAR als 1 ervan of beide er zo af en toe buiten komen door slecht ingestelde opti-mods ed. werkt het niet meer.

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: 0.3MHz frequentie afstand

#6 Bericht door luistervink »

Beste Hans,

Interessant schrijven. Bij UPC kabel hadden ze inderdaad eens twee radio zenders met 200KHz frequentie afstand op de kabel gezet. Dit ging goed maar zodra het mono kanaal op 87.5MHz zwakker werd dan hoorde je het geluid spetteren van de 87.7MHz Arrow Classic Rock Radio. Nadat ik dit gemeld had bij UPC hebben ze het kanaal 87.5MHz (Draad omroep tweede kamer lijn) verwijderd van het kabelnet!

Op http://www.radio-tv-nederland.nl zie je nergens trouwens dat ze voor hetzelfde ontvangst gebied een afstand van 200KHz gebruiken. En bij 300KHz frequentie afstand doen ze dit wel maar dan wel vanaf dezelfde zendmast zodat de sterkte gelijk is. Wel passen ze 300KHz toe bij steunzenders van de NPO in verband met groot signaal gedrag. Zo heb je in Arnhem de FM 96.5MHz naast Lopik 96.8MHz ik heb begrepen dat dit bal ontvangst is, hierbij doen passen ze afstand van 304KHz toe?

Van KPN heb ik begrepen dat ze tijdens zerobase 400KHz gebruikelijk was maar in de praktijk bleek toch veel radio's zelfs dat niet aankonden. Jammer dat er dan zoveel slechte kwaliteit radio toestellen verkocht worden waar ze dan ook nog eens rekening mee gaan houden!
Rapportage Broadcast Partners:

De inzetbaarheid van de frequentie Lingewaal 92,2 MHz (“Reserve LO”
bestemming) is getoetst.Deze blijkt nauwelijks voordeel te bieden en stoort
licht op Lopik 92,6 MHz. Om die reden is gekeken of er een aanpassing
mogelijk was. Die is gevonden in het verschuiven van de frequentie
naar 92,1 MHz, opgesteld in Asperen. Er is dan meer vermogen mogelijk en de
storing op Lopik verdwijnt.Bron: http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/H ... WaalFM.pdf

Plaats reactie