Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#1 Bericht door PA0HJA »

Hallo,

Ik ben momenteel mijn thuisnetwerk aan het "upgraden" van 100 Mbit/s naar 1000 Mbit/s (Gigabit).
Ik overweeg om hiervoor het over het algemeen wat duurdere, Cat6/Cat7, "S/FTP-PiMF" ("Shielded / Foiled Twisted Pair" - "Pairs in Metal Foil") kabeltype te gebruiken.

Afbeelding


Dus dubbel afgeschermde twisted pairs.
Dit vanwege de betere bestendigheid tegen EMI, overspraak ed., hetgeen zou moeten resulteren in een kwalitatief betere netwerk-verbinding volgens de theorie.
Ik weet dat dit ook met kwalitatief goede Cat 5e zou moeten kunnen, maar dit is me tot nu toe niet gelukt, in ieder geval niet met het samenraapsel van kabels dat ik hier momenteel heb. :(

Tot zover duidelijk en geen probleem.

Wat ik me nu afvraag is, hoe dit uitpakt in een HF-omgeving, zoals wij die creëren als radiozendamateur.
Dit moet hier ook van voordeel zijn: Beïnvloeding door het netwerk van ontvangst ed. en vice versa storing van zenders op het netwerk ed. zouden minder moeten zijn.
Toch ben ik wantrouwend: het zou ook zo maar eens averechts kunnen werken...... :o

Mijn vraag is dan ook: Zijn er mensen hier op het forum die hier praktische ervaring mee hebben?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#2 Bericht door Vertrokken »

Ik heb hier gewoon CAT5 liggen in mijn GBit netwerk en geen enkel probleem ondervonden.
En de antenne loopt hier op ongeveer 6 meter van de shack vandaan.
Meer last met Chinese computer speakers dan wat anders.
Niet vergeten, Cat5 is twisted kabel, de kans dat je daarop instraalt is bijzonder klein.
En als je gaat afschermen neemt de maximale lengte die je mag gebruiken af.
Persoonlijk raad ik niemand die shielded aan want je kan tegen onverwachte zaken aanlopen.
Waarom vervang je niet gewoon je switchen eerst en kijk je hoe je bekabeling zich houd, hier gaat het zonder problemen.
En er ligt hier in huis toch wel een 100 a 150 meter Cat5, veel kan afhangen van je router en switches die je gebruikt.
Hier gebruik ik Netgear GS108 (2x) en Fritzbox 7390 (maar de poorten moet je op powermode zetten).
Laatst gewijzigd door Vertrokken op 04 dec 2013, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#3 Bericht door PE2AAB »

Geen ervaring met dit type kabel maar, vooruit denkend, hoe gaat die connector erop? Is dat ook een afgeschermde versie? Het lijkt erop dat het een arbeidsintensief verhaal is ;-)

Ikzelf heb CAT5e al, denk ik, zo'n 10.000 keer aangeknepen in zowel Male als Female versie. Om over de oude ICS connectoren (Token Ring, IBM, CAT3) nog maar te zwijgen :mrgreen:
Die ellendelingen moesten middels een waterpomptang worden gezet.
ics.gif
ics.gif (35.05 KiB) 6583 keer bekeken
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#4 Bericht door PA0HJA »

ON2NSV:
En als je gaat afschermen neemt de maximale lengte die je mag gebruiken af.
Dit is volgens mij niet correct, de afscherming van Cat6 kabel is met name bedacht/bedoelt om weer de oude maximum afstand van de oorspronkelijke UTP specificatie mogelijk te maken.
.......want je kan tegen onverwachte zaken aanlopen.
Vandaar de vraag hier........ :P

We hebben blijkbaar dezelfde switch, de Netgear GS108 want die heb ik sinds kort ook, om wat mee te experimenteren.
Ik heb hiermee tot nu toe alleen met een korte 3 meter lange Cat6e patch-kabel een werkelijke 1 Gigabit verbinding kunnen maken.

Ik heb nog wat 1 Gbit netwerk kaarten (Netgear G-311) in bestelling en wil dan wat verder experimenteren.
Ik vertrouw mijn huidige goedkope Chinese netwerkkaarten niet helemaal vwb. de claim dat ze 1 Gbit aan zouden kunnen....... :D

PE2AAB:

Vooralsnog wil ik alleen met "kant en klare" patch-kabels aan het werk en dat zijn "gewone" (zo te zien) op de standaard UTP-kabels lijkende patch-kabels.

Cat7 plug:

Afbeelding

PA0HJA
Laatst gewijzigd door PA0HJA op 04 dec 2013, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#5 Bericht door PE1PQX »

Niet te duur werken... CAT5e is perfect, ook voor 1Gbit/sec. Geen gedoe met RF op de UTP kabels. Je zou uit voorzorg toch nog een ferriet CLAMP op de kabel kunnen zetten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#6 Bericht door PE7EB »

Mijn idee, gewoon alles bekabelen met Cat5 UTP.

Cat6/7 al dan niet FTP/ShTP/PIMF, is alleen nuttig als je de maximale performance wilt gaan halen bij een maximale lengte van de "channel link".
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#7 Bericht door PA0HJA »

Wat ik me nu afvraag is, hoe dit uitpakt in een HF-omgeving, zoals wij die creëren als radiozendamateur.
Heren, de vraag was niet of het netwerk niet met Cat5e kon maar of het voordelen/nadelen in een RF-omgeving zou kunnen hebben. :D

Kostentechnisch valt het (tegenwoordig-) reuze mee.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#8 Bericht door 19DT2120 »

Wat is het merk van de kabel,want er word nl ook veel made in China s/f/utp kabel geleverd wat nl niet uit full koper bestaat.Dit soort kabel geeft nl veel problemen omdat er dan veel staal in zit met een soms nog geen micron aan koper er om heen.

zie lees en huiver:-> 'Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels' topic van tweakersnet >> http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1491393

:oops: Oeps verkeerd gelezen,je moet nog kabel kopen! :oops:
Soms weet ik het ook niet meer.........

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#9 Bericht door PA0HJA »

Ja had ik ook gezien!

Ik koop sowieso geen kabel zonder een degelijke merknaam en type met spec's van die kabel....... :wink:
Voor het eerste "experiment" zal het netwerk bestaan uit alleen een paar los-liggende patchkabels over de vloer en de korte patchkabel tussen de switch en de UPC modem/router/firewall Technicolor TC 7200.

De S/FTP patchkabels koop ik via eBaY- DL.
Mocht het niet zijn wat ze beweren/adverteren gaan ze gewoon weer terug met een slechte kopers-waardering.
De eBaY garantie is goed, ik zou zeggen beter dan bij een rechtstreekse deal met een gewone (web-)winkel.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#10 Bericht door PA2OLD »

Wij werken met Cat 5 en 6 en 1000 Mbit/s (Gigabit) totaal 24 poorten en kunnen niet veel verschil merken.
Er lopen zo'n 30 Twisted Pair kabels door het huis maar voor zover we kunnen "zien" gaat alles op volle snelheid.
De meest belangrijke computers zijn wel met Cat 6 verbonden.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Cat6/Cat7 S/FTP PiMF Kabel in HF-omgeving

#11 Bericht door PA0HJA »

Wij werken met Cat 5 en 6 en 1000 Mbit/s (Gigabit) totaal 24 poorten en kunnen niet veel verschil merken.
Hoe bedoel je dit precies?
Bedoel je dat je voor de betreffende verbinding eerst op bv. Cat5e zat en hier een upgrade naar Cat 6 hebt gedaan?
Wat bedoel je precies met "niet veel verschil" ?

Ik denk dat je in de boven omschreven situatie alleen iets aan de BER (Bit Error Rate) zou kunnen zien zolang je niet op de kritische maximale lengte zit voor Cat5e bij 1 Gbit/s.

Ook vermoed ik dat eventueel voordien aanwezige RFI op het netwerk (sterk) zou moeten zijn verminderd; na wat lezen op het Internet blijkt dat vooral de bestendigheid tegen externe electrische velden (dus van buiten de kabel / het netwerk) voor frequenties boven de 30 MHz sterk te zijn toegenomen bij S/FTP.
Een factor van 40 dB beter werd hiervoor genoemd!
Blijkbaar is de "balancering" cq. het impedantieverloop door de folie- en schermomvlechting van de twisted pairs veei beter bij de hogere frequenties en minder afhankelijk van beïnvloeding door externe (metalen-) objecten ed., hetgeen mij ook logisch lijkt.

Ook nog een ander draadje hier gevonden dat blijkbaar vergelijkbare aspecten van S/FTP als onderwerp heeft.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=40

Ik had wel op Zendamateur.com gezocht op het onderwerp, maar deze blijkbaar om de een of andere reden gemist; sorry andere TS! (PE1PUP) :oops:

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie