Sony XDR-F1HD radio tuner

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Sony XDR-F1HD radio tuner

#1 Bericht door luistervink »

Deze tuner is ongelooflijk gevoelig en selectief. Zo kan ik naast een zeer sterke zender op 0.1MHz frequente er naast nog redelijk ontvangen. Vraag me af waarom er niet meer van zulke toestellen gemaakt zijn van zulke sublieme kwaliteit? Het valt mij op dat ik in Friesland onwijs veel Duitse zenders ontvang terwijl de Nederlandse zenders ver achterblijven. Waaraan zou dat liggen? Op 200 km afstand pak ik met alle gemak een Duitse zender terwijl mij dit niet lukt met een Nederlandse zender. Ik heb hierop een draad antenne aangesloten. Deze hangt horizontaal. Uiteraard plaats ik hem verticaal om zodoende Nederlandse zenders te ontvangen.

paulp
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 jul 2011, 10:20
Roepletters: expe1
Locatie: Heerhugowaard

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#2 Bericht door paulp »

Waar heb je het over???? Duitsland horizontaal Nederland verticaal???? Leg is uit mn kristallen bol heeft last van lege batterijen!
I thought, I thought of everything

PA5MW
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 mar 2010, 10:07

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#3 Bericht door PA5MW »

In nederland zijn de analoge FM radio uitzendingen inderdaad middels verticale polarisatie.
En in DL is dat horizontaal.

Die Sony XDR-F1HD schijnt idd een juweel te zijn.
Hier lees je er meer over: ham-radio.com/k6sti/xdr-f1hd.htm

Tevens vind je op die website veel gegevens van zowel commerciele als ook goede zelfbouw antennes voor 88 - 108MHz.
Ik luister thuis zelf met een aangepaste 8 el Triax antenne aan de Perseus en bijbehorende FM transverter.
Tijdens onze vakanties gaat er een portable 5el antenne mee http://ham-radio.com/k6sti/five.htm
Zie laatste foto.

Op http://fmscan.org/?la=de kan je zelf uitvinden welke zenders je precies kan waarnemen.

Succes met je ontvanger, post hier eens een leuke foto van je opstelling!

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#4 Bericht door 19DT2120 »

Het ligt niet specifiek aan die radio,maar ik denk eerder dat de laatste tijd goede propagatie was.
Een paar weken geleden was ik de 10- 11m aan het afstruinen met de RTL-dongle die ik had aangesloten op een 10 en 20m Inverted V kattesnor .Toen ik daar op uitgekeken was ben ik eens de FM band gaan beluisteren en toen hoorde ik ook allemaal Duitse Rundfunk stations op de tussen liggende frequenties.
Terwijl ik toch nog een aardig eindje(70-80Km) van de Germaanse grens woon!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#5 Bericht door PA1Bj »

Engels zenders op o.a. 89,3 - 91,5 - 91,9 en 99,3 zou je ook vrij simpel moeten kunnen ontvangen; en ook de Deense stations afhankelijk van je QTH in Friesland. (met de horizontale antenne)

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#6 Bericht door luistervink »

De ontvanger pakt ook vaak Bremen 92.1MHz naast het sterke signaal van Omrop Fryslân! Ook wanneer er geen condities zijn ontvang ik altijd wel Duitse zenders. De resultaten zijn verbluffend vind ik. Alle andere tuners evenaren niet met deze resultaten. De Rotel T11 ontvanger komt iets in de buurt maar dan is de Sony nog beter. Jammer dat er niet meer van zulke radio's op de markt zijn! Op de FM 91.5MHz krijg ik meestal een Duitse zender te voorschijn. En op de 89.0MHz RTL uit Duitsland dacht ik.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#7 Bericht door PA2OLD »

Wat heeft het nog voor zin, om dit soort ontvangers op de markt te brengen, als over enkele jaren alle FM zenders, ook de Duitse, uit de lucht gaan en alleen nog digitaal uitzenden?
Wat doen we dan met al die portable ontvangers en al die mooie tuners en tuner-versterkers als het straks is afgelopen met de FM?
Met de middengolf is het waarschijnlijk in 2016 al afgelopen...
Wat ik overigens erg dom vind, met een sterke middengolfzender heb je een landelijk dekkende noodzender.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#8 Bericht door andre »

Hoi Ben, daarmee gebeurd hetzelfde als de VHS recorders, tapedacks, bandrecorders, platenspelers, cd spelers ed
Gewoon in de kliko. What else?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#9 Bericht door PA1Bj »

Dat zal zo snel niet gaan; Over DAB zijn de meningen nog verdeeld wat de geluidskwaliteit betreft..
Maar áls men op FM uit de lucht gaat dan kun je eindelijk de overgebleven, verre stations goed ontvangen..
@luistervink : sluit eens een yagi aan, minimaal 3 elements, dan hoor je nog veel meer dan op een stuk draad ! :wink:

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#10 Bericht door andre »

Hi hi....bij jou verhaaltje zie ik de Piraten uit het Noorden al likkebaardend, terwijl ze de laatste centen van de hun pas opgelegde sancties bij elkaar schrapen, te wachten tot de laatste analoge FM omroepzender de band heeft verlaten. :)

Ik vrees echter dat DAB+, of de opvolger hiervan de norm gaat worden voor de komende paar decennia en dat dan de vhf voor andere commerciële doeleinden die geld opleveren voor de overheid, gebruikt gaat worden. Net zo spoorslags als de tv is verdwenen gebeurd volgens mij ook met radio. Zou me niet verbazen als inmiddels alle hoge frequenties van voormalige tv zenders al zijn vergeven voor andere doeleinden.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#11 Bericht door luistervink »

DAB+: Is storingsgevoelig: In Nederland zendt men uit op kanaal 11C. Deze exact dezelfde frequentie wordt weer herhaald in het buitenland, bij condities vallen de zenders DAB+ al snel weg. Dit terwijl bij de FM je nog wel ontvangst kunt hebben met wat storing er op. Bij DAB+ is het een kwestie van wel of geen signaal.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#12 Bericht door PA2OLD »

Protest (november) van 80 radio stations in de UK tegen het uitschakelen van de fm radio.

http://www.theregister.co.uk/2013/11/11 ... frogmarch/

Dat is overigens niet het enige protest in de UK, de industrie en politiek zijn zich ook aan het roeren.
Men spreek o.a. van kapitaal vernietiging.
Is in Nederland de overheid door de druk van de digi lobby overstag gegaan?
Het afschakelen van de middengolf, nu gepland in 2016 (de datum is wat vaag) lijkt me al een foute beslissing.
Een zeer sterke middengolf zender kan in tijden van een massale ramp praktisch geheel Nederland bestrijken.
Wat te denken van al die miljoenen radio's die straks nutteloos zijn en (bijna) allemaal op de schroothoop komen, wat een vervuiling en vooral kapitaal vernietiging.
Het FM en MG radio is zeer beproeft en geeft meer dan voldoende kwaliteit, de gemiddelde luisteraar gaat niet voor super HiFi geluid en is prima bediend met wat de FM bied aan kwaliteit.
Degene die dan wel die super HiFi kwaliteit willen gaan dan maar via de satelliet, kabel (glasvezel) of internet luisteren.
Bovendien heb je in de auto al helemaal niets aan die beloofde audio kwaliteit.
Digitaal kan uit eigen ervaring heel mooi zijn, maar er word ons weer eens wat opgedrongen helaas...

Even terug naar het onderwerp, ik had al eens ergens iets gelezen over deze Sony tuner en de zeer hoge kwaliteit.
Is deze wel eens vergeleken met de Accuphase T-1000 tuner?
De meeste mensen hebben geen FM antenne meer staan, terwijl dit soort tuners eigenlijk pas echt aan de bak kunnen met op z'n minst een 5 element FM antenne en natuurlijk draaibaar.
Ik heb helaas geen rotor meer op het dak maar nog wel een inmiddels uit elkaar gehaalde 5 elements.
Maar ik heb nog wel een Marantz ST-54L wat een goede middenklasser schijnt te zijn, de tuner is aangesloten op de kabel.
Misschien moet ik toch maar eens een antenne aan de tuner hangen en eens kijken wat ik zo al hoor.

Laatste opmerking: vernieuwing en voorruitgang is niet altijd een verbetering!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#13 Bericht door luistervink »

Ik heb een 5 element antenne gehad. Maar door storm e.d. raakte hij uit zijn positie. Ook zat hier een rotor op. Ik overweeg het weer eens te herplaatsen maar ben bang voor onweer? Ook al heb je de kabels er uit getrokken, wanneer het onweert kan het er alsnog wel op inslaan? Is dat niet gevaarlijk?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#14 Bericht door PA1Bj »

Hier nog nooit een echte blikseminslag gehad. Het kan, maar 'statistisch' is die kans niet zo groot, zeker niet in de winter.
Kabels afkoppelen bij verwacht onweer is natuurlijk altijd een goede preventieve maatregel.
De Accuphase T-1000 is goed voor Hi-fi.. :wink: , maar kom hem niet tegen voor DX.
De Sony onderscheidt zich van anderen door de NXP- Middenfrequent chip.
In rust is de MF slechts 40 Khz breed; Wanneer een station moduleert dan wordt de MF
in dat ritme (tot max. 280 khz) verbreed.
Ik gebruik deze eigenschap ook voor smalband FM ontvangst. Nl. door de MF van 10.7 Mhz (bij 145 Mhz ontvangst) te vernegenvoudigen tot 96,3 Mhz.

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Sony XDR-F1HD radio tuner

#15 Bericht door andre »

luistervink schreef:Ik heb een 5 element antenne gehad. Maar door storm e.d. raakte hij uit zijn positie. Ook zat hier een rotor op. Ik overweeg het weer eens te herplaatsen maar ben bang voor onweer? Ook al heb je de kabels er uit getrokken, wanneer het onweert kan het er alsnog wel op inslaan? Is dat niet gevaarlijk?
tot voor 30 jaar geleden had elke woning minimaal een 2 tot 3 elements antenne op het dak staan voor tv ontvangst.
Diezelfde tijd staat hier ook van alles op het dak en nog nooit zijn hier de wandcontactdozen van de muren geslagen....(gelukkig hi)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie