Audio van R71a naar PC?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

Audio van R71a naar PC?

#1 Bericht door Rob van Schaik »

Is het mogelijk om de audio van een Icom R71a naar een ingang van de PC te voeren? Ik heb een mooi programma op de PC staan voor audio-opnamen en een harde schijf is makkelijker dan een recordertje. Wie weet of dit kan?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Audio van R71a naar PC?

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rob van Schaik schreef:Is het mogelijk om de audio van een Icom R71a naar een ingang van de PC te voeren? Ik heb een mooi programma op de PC staan voor audio-opnamen en een harde schijf is makkelijker dan een recordertje. Wie weet of dit kan?
Er zit toch en audio uitgang op de R71 ?
Wat voor "pc" heb je ? Een MAC of zo'n "Bill Gates" ding?
Van MAC weet ik alles


Juul - PE0GJG

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#3 Bericht door Rob van Schaik »

Ja, de audio uitgang (rec) geeft volgens mij een veel te hoog niveau om rechtstreeks op de line-in op de PC te doen. Heb trouwens een 'kloon' van Bill Gates.....

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Vooropgesteld... ik ken de R71 niet. Maar als er bij die audio uitgang (achterkant?) "rec" staat zal het een niveau van ca. 0.5 V tt zijn en dat kun je zonder meer in een "line" ingang van een PC doen.

Als er over het niveau in het manual niks te vinden is zou je het kunnen meten met een universeel meter op AC stand terwijl je met SSB afstemt op een draaggolf en een toon van ca. 800 Hz produceert.

Aangezien de meeste geluidskaarten een redelijk ongvoelige lijn ingang hebben, kun jet ook nog proberen met een externe pot er tussen om een redelijk niveau op je PC ingang te krijgen. Vervolgens meet je de waarde van de weerstand verhouding die je bij de juiste instelling op de pot hebt en die imiteer je met kleine losse weerstandjes die je net in een audo plugje kunt proppen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rob van Schaik schreef:Ja, de audio uitgang (rec) geeft volgens mij een veel te hoog niveau om rechtstreeks op de line-in op de PC te doen. Heb trouwens een 'kloon' van Bill Gates.....

Ach ja, Bill Gates. Ik kan op m'n MAC gewoon het ingangsnivo software matig regelen. Kan bij jou toch ook wel ????
Hé Rob, gewoon effe een potmetertje ik denk zo'n 10 K er tussen en je draait zo het nivo naar beneden. De soldeerbout dus even aansteken.......


Juul

Plaats reactie