sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#1 Bericht door joop220 »

sangean ats 909 zit iets naast de verferqentie
ongeveer 1khz
iemand nog een idee om dit iets bij te draaien ???

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#2 Bericht door fred101 »

Waarom denk je dat hij naast de frequentie staat ? In welke mode zit hij er naast en hoe test je dat ?
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#3 Bericht door joop220 »

nou dat is niet zo moeilijk hoor
als op ssb de zendamateurs op 7.077 khz zitten
en dat klop ook op mijn nrd 345 ontvanger .
zitten ze bij de sangean een stukje hoger
en middengolf am 1008 khz zit bij mij 1009 khz
zo duidelijk :?: :?: :?:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#4 Bericht door fred101 »

Zo logisch is dat niet en heel veel zegt dit ook niet. Dat zijn geen echte referenties. Zeker SSB niet. Veel amateur transceivers geven je de mogelijkheid om tussen twee verschillende SSB frequentie aanduiding te kiezen.

Er bestaan wat frequenties met bv tijdbakens. bv op 10 MHz precies. Dat zegt wat meer.

Maar als je zeker weet dat dit klopt dan zul je een service manual moeten zoeken. Zorgen voor een gecalibreerde of aan tijdstandaard gelockte meetzender, een trimset en waarschijnlijk nog wat meer meetspul en dan de afregeling van het manual volgen. Als de ontvanger analoog werkt dan is dat veel werk. Vooral ivm de gelijkloop. Als het een DDS ofzo is dan weet ik het niet. Dan kan het van alles zijn.

Als je daar geen ervaring mee hebt en geen meetspul voor hebt zit je met wat pech straks met een stokdove ontvanger die misschien wel de juiste frequentie aangeeft.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#5 Bericht door joop220 »

wel weet zeker dat die 1 khz te hoog aan geeft .
wat die bakens aan gaat is bekend
had vroeger is een digitale radio ,die kon je met een regel iets bij regelen .
misschien regel je dan de uitlezing wel bij .
ook al eens met een scanner gehad
wat schema radio gaat kan ik niet vinden op internet .
en als kan moet je ook nog weten welke regelaar .
van daar ook mijn vraag

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#6 Bericht door PA0RAB »

Joop,
Je Bamidoos zit er helemaal niet naast.
Waarom niet?
Hoe wordt een SSB signaal opgewekt volgens de filtermethode? de spraakfreq loopt van 0 tot 3Kc(damesstemmetje)
We gaan uit van een 9mc SSB filter 3Kc breed
De flanken van het filter zitten dan op 8,9985 en 9,0015 mc
Wil ik nu USB zenden moet ik een dubbel zijband signaal opwekken met als centrum freq 8,9985 mc.
Met de max spraakfreq van 3 kc zwabbert het opgewekte signaal tussen 8,9955 en 9,0015 buiten de filterflanken
Dat signaal gaat door het filter waar dan netjes het onderste deel wegvalt en een signaal overblijft van 8,9985-9,0015 met de 0 op 8,9985mc Voor LSB is de zaak omgekeerd en ligt de 0 op 9,0015mc
Nu de frequentie uitlezing. Simpele sets mengen de draaggolf met de vfo
Uh hu de draaggolf staat 1,5 kc naast de centrumfreg van 9mc en de uitlezing wordt dan 7,0785 lsb en 7,0755 USB
Je set geeft dus correct de juiste frequentie aan
Laat de schroevendraaier maar lekker liggen en de fiets kan in het fietsenschuurtje blijven
73 de Ruud PA0RAB

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#7 Bericht door joop220 »

PA0RAB

wel helaas hij staat er wel naast .
heb namelijk 2 maal de sangean 909
en die ene staat er wel naast
bijv de 747 khz geloof radio 5
ontvang ik op 749 khz
en zit er een amateur op 1850 khz
dan ontvang ik die op bij na 1852 khz
en op de ander is wel goed zo als ook op mijn nrd 345 ontvanger
of bij te regelen is weet ik niet .
had graag weer goed gehad
maar ja

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#8 Bericht door PD0AC »

Link naar service manual:

http://www.cbradio.cz/doc/Sangean/ATS%20909/service.pdf

Op het eerste gezicht kun je een en ander afregelen. Het vereist wel wat meetapparatuur, waaronder een meetzender en een frequentieteller. Ik heb even vluchtig gekeken en zag dat TC301 een van de afregelpunten is waar jij in geïnteresseerd bent. Mocht je zelf de kennis en ervaring niet hebben, zoek dan iemand die dat wel heeft (en in het bezit is van het benodigde testgereedschap).

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#9 Bericht door joop220 »

Hallo PD0AC

oke had het schema zelf inmiddels ook gevonden
heb geen afregel apparatuur
zal is even kijken bij die TC301
en wordt het moeilijk dan moet ik zo maar laten
heb is een ontvanger gehad kon ik gewoon de
digitale uit lezing bij draaien
had het met deze radio ook gehoopt .
maar ik wil hem niet helemaal ontregelen
had gehoopt op een potmetertje

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#10 Bericht door PA0RAB »

Joop ,
Het antwoord van Hans maakt wat meer duidelijk. Het blijft vreemd dat 2 dezelfde sets een andere uitlezing hebben. verklaarbaar en in het volgende verklaard.

Eerst een waarschuwing.Zonder de juiste meetspullen en de juiste kennis is het een gevaarlijke klus en doorgaans tot mislukking gedoemd. Met de afwijking is trouwens goed te leven. Mijn oude FT 77 doet het ook afhankelijk van de ingeschakelde filters 1,5 -1,2 - 0,8 en 0,25 KC.

Aan de hand van Hans' handleiding op zoek naar mogelijke oorzaken van de ongeveer 1Kc afwijking0
De set blijkt een dubbels super te zijn 1e MF op 55,845 Mc en de tweede op 450 Kc Het 450 Kc filter is breder dan normaal 4Kc in plaats van de gebruikelijke 3kc. De flanken zitten op 452 en 448 Kc. Nog geen redenen voor foute uitlezing of afwijking.

Doorgaans wordt in een dubbelsuper de VFO frequentie aangepast aan de 1e midden frequentie met bovenmenging . De frequentie uitlezing volgt dus de 55,845 -85,845 voor 0-30 Mc .Ik verwacht hier geen grote afwijking Er wordt gedeeld om en stabiele poorttijd te krijgen de Referentie wordt niet temperatuur gestabiliseerd dus.... Als er een afwijking is dan weinig

Op naar de 2e midden frequentie. Doorgaans wordt die door menging van de 1e MF met een vaste xtalfrequentie verkregen. Hier dus 55,845 Mc met 55,395 (of 56,295) mc. voor de 450 Kc.
Hier kan sneller iets mis staan Op deze xtalfrequenties kun je met een VXO al snel 1kc/mc verstemmen met een parallel c wat minder Het is dus mogelijk dat de 2e locale oscilator er naast staat.Is te doen met een gewone hobby frequentie teller en veel geduld.

De handleiding laat afbeeldingen van de set zien. De frequentie uitlezing heeft 3 cijfers achter de komma. Er vindt dus een afronding plaats van zo'n 500Hz .Wanneer je geneigd bent iets hoger in klank af te stemmen omdat dat lekker in het gehoor ligt is hiermee de 1Kc afwijking verklaard.
Ook de afwijkende draaggolf frequenties van 452 en 448 Kc in plaats van de standaard 451,5 en 448,5 Kc spelen de afronding parten.
Zelf zal ik niet snel hier gaan bijtrekken.De fabriek heeft de draaggolven afgeregeld op de frequentie en doorlaatkarakteristieken van het gebruikte filter en echt 100 hertz maakt een heleboel verschil met betrekking tot klank en zijbandstoring en - onderdrukking. Die 500Hz speelt natuurlijk ook weer mee in de afronding.

Joop, in mijn eerste verhaal heb ik rekenkundig verklaard hoe je tot die 1 a 2 Kc afwijking komt. Je antwoord laat opnieuw de rekenkundige verklaring zien. Echter nu met de toevoeging dat een tweede gelijke set de afwijking niet heeft. Daarom neig ik naar een afwijkende 2e locale oscillator
Ik heb voor me zelf de blz genoteerd uit de zoek dus zelf even naar 2e locale oscillator aligment
van belang blz 12,18,21 en 22 en natuurlijk de vele printviews waar de testpunten zitten.

Hans ik ben benieuwd naar jouw - als praktijkman - commentaar
55 en 73 de Ruud PA0RAB

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#11 Bericht door joop220 »

Hallo PA0RAB

wel ik ben helaas niet zo technische als jullie :)
maar ja vind gewoon prettige dat als een zender op
1008 khz zit ,dat ik dan niet bij mij de radio op 1010 moeten zetten
en dat geld ook voor de korte golf ,en vooral op ssb
vind dat gewoon jammer ,de andere sangean 909 is wel precies goed .
zo als meerder radio's die ik heb .
maar goed anders moet ik het maar zo laten .
had gehoopt op 1 regelraatje ,en als dat zo was dan welke :?:
in ieder geval bedankt voor de moeite

mvg joop

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#12 Bericht door PA0RAB »

Joop

Dat is nu net het leuke van een forum.Je deelt elkaars kennis. Wat de een niet weet ,is bij de ander gesneden koek of door werkervaring een koude prak.
Zelf ben ik niet zo'n techneut en is de radio techniek slechts hobby kennis. Wel is waar had mijn toenmalige werkgever ontdekt dat ik een zendmachtiging heb.die gelijkwaardig was/is aan radiotelegrafist der 3e klasse.Dat gaf weer een onderwijs bevoegdheid Dus mocht ik naar de bewaarschool van ongemotiveerde teenagers om ze de elektriciteitsleer bij te brengen.Dat dwingt je wel om zaken stevig te doorgronden om het waarom het gaat duidelijk te maken. Zo ook jouw frequentie afwijking.
Het blijft wel giswerk op afstand Staat de 2e locale oscillator er wel wat naast. Staan de de draaggolf oscillatoren goed welke rol speelt de afronding . Ik heb ook te weinig ervaring met dat spul.

Het leuke van de radiohobby is dat je met veel andere gelijksoortige virusslachtoffers in contact kunt komen. Om veel onnodig arbeidsloon van een commercie-ele reparateur te voorkomen kun je rond zoeken naar een mede amateur met wat spullen om het klusje te klaren tegen wederdienst of lekker slokkie in plaats van zo'n 2 euro /minuut met een stevige afronding naar boven.
Neus eens rond op een regionale clubavond van veron/vrza of ncv/nira Dan moet wel de fiets uit het schuurtje :lol:
succes met het ding en 73 de Ruud PA0RAB

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#13 Bericht door joop220 »

Hallo Ruud

oke gelezen allemaal .
wel ik ben ook zendamateur ,pd0lpq .
ik bouwde vroeger veel zenders en zo :)
ben meer een praktijk man.
wat de radio aan gaat wel is geen ramp hoor .
maar dacht misschien is er een tip .
van bijv even dat kern je ,of potmetertje iets verdraaien .
heb ik wel eens met andere radio gehad .
zal bij deze misschien ook wel kunnen , maar ja welke
in ieder geval bedankt voor mee denken

Mvg Joop

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#14 Bericht door PA0RAB »

Joop ,
Ondanks een eerder advies kun je toch wel iets proberen
door de afronding in de frequentie uitlezing heb je wat speling
En de hebt z'n broertje als vergelijking.
Zoek de 2e locale oscillator en het xtal met bijhorende trektrimmertje hulp van handleiding Zet beide sets op dezelfde vaste frequentie
Noteer stand van de instelgleuf op de trimmer voor als het fout gaat (,kun je de zaak weer terug zetten)
poog door verdraaiing van die trimmer de zaak 1Kc te verstemmen Zo niet trimmer terug in oude stand en kassie dicht helaas
55 en 73 de Ruud PA0RAB

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: sangean ats 909 zit iest naast de verferqentie

#15 Bericht door joop220 »

2e locale oscillator en het xtal met bijhorende trektrimmertje

kan wel eens kijken of ik dat kan vinden :?:
weet niet of er meer xtal in zitten .
want ja moet wel de goeie pakken .
en inderdaad ven merken :)

mvg joop

Plaats reactie