The new FunCube Pro+ dongles are in stock

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#1 Bericht door PD7MAA »

Voor de liefhebbers:
http://www.funcubedongle.com/?p=1503
Guaranteed frequency range: 150kHz to 240MHz and 420MHz to 1.9GHz


Have fun

73 John
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#2 Bericht door coolepascal »

Ik begrijp die lui niet.
Ze brengen een device uit met de naam Funcube dongle waar mee ze aan geven dat het ding bedoeld is als aardigheidje, hetgeen onze radio hobby nu eenmaal is.
Vervolgens komt en een Pro versie uit om aan te geven dat het prul is bedoeld voor de profesionele inzet, weinig lol dus.

Wat is het nu ? een hobby ding of een profesioneel ding ? ik weet het antwoord wel hoor maar voor wie het niet snapt zal ik het even uitleggen.

Profesioneel betekend dat je het voor je professie doet, je vangt er dus pegels voor.
Hobby betekend dat je iets in je vrije tijd doet, en je er geen fluit voor vangt.

Ergo: Iemand die wereldfaam verwerft omdat hij in zijn vrije tijd een besturings systeem ontwikkeld werd daarvoor niet betaald en is dus een hobbyist,
Iemand die tijdens kantoor uren zit te schijten wordt betaald, dat is dus profesioneel.
Om die reden hangen de wc rollen op kantoor dan ook in een houder van het Merk Lotus-Profesional.

Ohhh ik heb trouwens recentelijk zo'n oude FCD overgenomen maar nog weinig mee gedaan.. druk en zo :(
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#3 Bericht door PE0SAT »

Even verdiepen in het FUNcube project en dan misschien wat meer nuance in je reactie aanbrengen.
Als het om de Dongle gaat sla je de plank wat mij betreft helemaal mis.

Meer algemeen, ken ook ik voldoende marketing jodocussen die mensen met de kreet PRO meer
geld uit de broekzak willen schudden, maar hier is dat denk ik misplaatst.

Even voor de duidelijkheid, ja ik heb een Dongle en ondersteun op deze manier graag elk initiatief
om meer mensen in aanraking te brengen met de techniek waar wij mee bezig zijn.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij moet je de reactie van Coole met een knipoog lezen.

Maar ik begrijp de reactie van Jan ook. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#5 Bericht door PE1KEL »

PE0SAT schreef: Even voor de duidelijkheid, ja ik heb een Dongle en ondersteun op deze manier graag elk initiatief
om meer mensen in aanraking te brengen met de techniek waar wij mee bezig zijn.

73 Jan PE0SAT
Een heel goed initiatief, want ik zie door de bomen het bos niet meer...

Adriaan.

Paul PD0PSB

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#6 Bericht door Paul PD0PSB »

coolepascal schreef: Vervolgens komt en een Pro versie uit om aan te geven dat het prul is bedoeld voor de profesionele inzet, weinig lol dus.
:(
Pascal,

Allereerst: de FCD Pro Plus is geen prul. Leg ik zo uit.

Ten tweede, de ontwikkelaar van het apparaatje, Howard Long, is een zeer goedlachse Brit, die de titel "pro" met een grote knipoog heeft toegevoegd aan zijn Funcube. Het volgende model zal waarschijnljk de "ultra pro" heten, en de laaste die hij maakt de "non plus ultra". Deze Brit heeft misschien nóg meer relativeringsvermogen dan jij en dat is vrij zeldzaam ;-) Uit de opbrengsten van de FCD/pro dongles wordt trouwens het Funcube Amsat project bekostigd, da's een leuk concept.

Ten derde de "Fun" in de naam vind ik erg goed gekozen, aangezien ik aan weinig SDRs zoveel fun beleef. Ten eerste vanwege de prijs, ten tweede vanwege de zeer bruikbare specs. Ik bedien 2 van deze dongles op twee locaties via een client-server SDR programma, aan beide dongletjes hangt een bescheiden HF multiband dipool en een V/UHF antenna, ook voor het Sporadic Es gedeelte. Deze antennes schakel ik om vanuit de software door de Bias-T in de FCD P+ te misbruiken.

De resultaten die ik haal met deze zeer bescheiden dongeltjes zijn veel beter dan ik ooit had verwacht.
Voor 2m en 70cm DX voldoen ze uitstekend (daarvoor hebben ze aparte SAW filters) maar ook de overige banden (Sporadic E, AIR, Marifonie,etc) gaat erg goed. Howard heeft in de Pro 11 bandpass filters weten te proppen, waarvan de overname frequenties zeer slim zijn bepaald. De enige oversturing die ik waarneem is in de hoge VHF (boven de 2m band) door erg lokale pagers. Zelfs HF is ernstig bruikbaar.

Ik heb zo'n beetje iedere all mode wideband receiver gehad, maar deze FUNcube dongle Pro-tjes geven gewoon héél veel fun in een lachwekkend formaat,voor een prijs waar ik zelfs ook nog van glimlach.

(Voor de standaard FCD heb je overigens altijd een extern bandpass filter nodig.)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#7 Bericht door coolepascal »

Paul dank je voor je leuke reactie.
Jan, ik ben op de hoogte van het project... en
ik kan me vergissen maar ik meen dat ook ik bepaald mijn bijdrage aan de familiarisatie van SDR heb geleverd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#8 Bericht door andre »

Het is al weer een poosje stil rondom de funcube pro+. Net nu ik ook eens overweeg om deze aan te gaan schaffen lees ik er hier niet zo veel over op het ogenblik.
Ik heb hier weliswaar een wideband rx, maar deze haalt het in het geheel niet bij mijn trx machines voor hf-vhf en uhf. Uiteraard is dit begrijpelijk, maar hoe nu in vergelijking tot de pro+ ?

Zijn er inmiddels al wat meer gebruikers die me wat kunnen vertellen over dat speeltje? Ik zal hem het meest voor vhf en uhf gaan gebruiken, is de verwachting. Is dat 170 euro waard, of maar gewoon niet doen......?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#9 Bericht door andre »

Het is al weer een poosje stil rondom de funcube pro+. Net nu ik ook eens overweeg om deze aan te gaan schaffen lees ik er hier niet zo veel over op het ogenblik.
Ik heb hier weliswaar een wideband rx, maar deze haalt het in het geheel niet bij mijn trx machines voor hf-vhf en uhf. Uiteraard is dit begrijpelijk, maar hoe nu in vergelijking tot de pro+ ?

Zijn er inmiddels al wat meer gebruikers die me wat kunnen vertellen over dat speeltje? Ik zal hem het meest voor vhf en uhf gaan gebruiken, is de verwachting. Is dat 170 euro waard, of maar gewoon niet doen......?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#10 Bericht door pa1bvm »

ben geen eigenaar van een funcube pro .. maar wel eentje hier getest
met 4x 10ele op 144 mhz met een pre-amp gewoon confortabel EME signalen mee te ontvangen ..
ding werd gebruikt als "panorama ontvanger" in jt65B mode

ik hoop dat er een eentje komt voor alleen 144 ..ik heb al die andere banden niet nodig

dan kan de prijs wellicht ietsje omlaag ..

groet Rick

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#11 Bericht door coolepascal »

Zo duur zijn die dingen toch niet Rick ?
En.. enkel voor twee meter ?
Die dingen zijn breedbandig... het staat je vrij ze enkel voor twee te gebruiken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#12 Bericht door pa1bvm »

nou ..zo tegen de 170 euro .. dat is een fikse deuk in mijn hobby budget ..

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#13 Bericht door andre »

met de huidige koers van de Britse pond redt je het niet meer met 170 Euries.
In dat geval kan je hem evengoed bij Marcus bestellen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Paul PD0PSB

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#14 Bericht door Paul PD0PSB »

Sinds de "RTL" SDR dongle vindt men alles te duur.
Dat is jammer voor ontwikkelaars van écht interessante SDR devices.

Howard Long's Funcube Pro Plus is een zeer volwaardige en veelzijdige SDR ontvanger, de enige overeenkomst met de RTL dongle is de vorm van de behuizing...

Hij heeft in dit mini apparaat maar liefst 11 preselectie-filters kunnen stoppen, waardoor het ding alleszins bruikbaar presteert vanaf zo'n 1 MHz tot hoog in de UHF.
Voor 2 en 70 zitten er smalle SAW filters in en doet ontvangst weinig onder voor een multimode dualband TRX.
Maar ook op HF is het een prima ontvanger.

Verkoopprijs wordt voor een groot deel gestoken in het Funcube amateur satelliet project.
http://funcube.org.uk
Veel scholen doen inmiddels mee aan dit project door de Funcube telemetrie data te monitoren en analyseren.

Een prima SDR dus, vriendelijk budget en investering in een goed doel: promotie van de hobby onder studenten/scholieren.

(ik heb er twee)

73
Paul
PD0PSB

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: The new FunCube Pro+ dongles are in stock

#15 Bericht door andre »

hoi Paul, ik ben inmiddels overtuigt. Nu nog de vraag of ik de dongle in de UK of bij Marcus(hamshop) bestel. Ze zijn in beide gevallen hetzelfde geprijsd. Zal Marcus ook bijdragen aan de ontwikkeling? :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie