Kenwood R 600 frequentie uitlezing

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
martinzoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:01

Kenwood R 600 frequentie uitlezing

#1 Bericht door martinzoet »

Beste Leden,

Als ik mijn ontvanger b.v. afstem op 7.150 MHz staat op mijn display echter 7.148 MHz. Is dit te verhelpen?? Hoe doe ik dat?? Of wie kan mij helpen??

Groetjes,

Martin (Stadskanaal).

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Kenwood R 600 frequentie uitlezing

#2 Bericht door PA0LMD »

Lijkt op een afwijking van de interne 10 MHz X-tal oscillator.
Je hebt het servicemanual en een frequentie teller nodig voor de afregeling.
Meten is (z)weten

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Kenwood R 600 frequentie uitlezing

#3 Bericht door PE1KEL »

Wat bedoel je met afstemmen?
Dat doe je toch mbv de digitale uitlezing?
Of hoor je op LSB de stemmen op de juiste toonhoogte en geeft het display een verschil van 1.5 KHz aan?

Adriaan.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kenwood R 600 frequentie uitlezing

#4 Bericht door PA2LAD »

PE1KEL schreef:Wat bedoel je met afstemmen?
Dat doe je toch mbv de digitale uitlezing?
Of hoor je op LSB de stemmen op de juiste toonhoogte en geeft het display een verschil van 1.5 KHz aan?

Adriaan.
Dat is waar en dat zal in de handleiding wel staan. Ook op USB heb je die afwijking, maar dan in omgekeerde zin. In de tijd dat dit toestel ontworpen werd, was het gebruikelijk om de frequentie van de oscillatorketen te meten en die via hardware truukjes in de displayaansturing om te zetten in een frequentieaanduiding op de band waarop je zat te luisteren.Tegenwoordig zijn de toestellen ingesteld om digitaal de frequentie aan te geven waarop de onderdrukte draaggolf zou moeten zitten. Bij schakelen tussen LSB en USB zie je dan ook niet meer de frequentie verspringen. Vroeger wilde de technici dat ook wel, maar digitale uitlezing was toen gloednieuw en een ingebouwde correctiemogelijkheid stond nog op de lijst van wensen....

Plaats reactie