ontvanger aarden

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#16 Bericht door hunter »

Nu is het mij compleet onduidelijk geworden over het draad afstemmen en het aarden van mijn ontvangers :?

Moet ik mijn ontvanger aarden d.m.v. met een lange draad die ik vast koppel aan het aarde schroefje achter op mijn ontvanger en die ik dan vervolgens in een rondje in de tuin laat lopen en die dan de lengte ongeveer heeft van de draad aan mijn MLB?

Of moet ik wat anders doen?

Voor de zekerheid heb ik nog niks ondernomen, ik heb alleen wat draad gehaald bij de gamma.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#17 Bericht door vk2gwk »

Die draad die je gekocht hebt kun je het beste vastmaken aan de aardkant van de MLB. Als dat te lastig is kan het ook aan het aardschroefje van je ontvanger. Nogmaals: zonder een aanpassings netwerkje ("tuner") tussen de antenne en de ontvanger ingang is het effect niet erg groot.

Daarnaast wel ff een randaarde maken in je shack....

Als luisteraar wil je over een breed frequentie gebied kunnen luisteren. Een draad van willekeurige lengte (bij jou zo'n 12 m) is - in combinatie met de MLB, de voedingskabel enz. alleen maar optimaal op een enkele frequentie. Daarom is een simpele antenne tuner vrijwel ontontbeerlijk om die zelfde draad van 12 m op heel veel andere frequentie ook goed te laten werken. De MLB alleen helpt een beetje maar is daarvoor echt niet voldoende. Het enige wat die MLB doet is voor een klein beetje aanpassing zorgen tussen de in het algemeen hoge impedantie van korte draad antennes en een 50 ohm coaxkabel. Maar die impedantie van je draad is verschillend voor iedere verschillende frequentie.

De draad als "tegencapaciteit" is om de antenne efficiency te verbeteren.

En nog een keer: lees eens een boek over antennes, aanpassing en afstemming (bijv. het desbetreffende stuk uit een cursus boek voor zend amateurs). Als je zelf begrijpt waar je mee bezig bent kun je veel effectiever experimenteren in je eigen situatie en bereik je veel betere resultaten.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#18 Bericht door hunter »

Ik heb misschien toch ruimte om een HF aarde net aan de MLB te maken (zie foto)

Boven op het dak kapel naast de MLB, daar kan ik in een rondje wel dat draad kwijt. Gebonden aan elkaar met kabel binders stel ik mij zo voor dan. Daar zit het zeer dicht bij de MLB die je ook kan zien op de foto, dan kan ik dat draad rechtstreeks op de MLB aansluiten.

Stel, ik verbind zo mijn HF aarde net draad aan mijn MLB daar boven op het dak, is het dan nog nodig om mijn ontvanger te aarde dan? Moet ik dan de ontvanger aan sluiten op de rand aarde van het huis via het schroefje achter op mijn ontvanger?

Een tuner gaan we proberen zelf te maken hier. Gelukkig weet mijn xyl ook veel de materie af.

De schoorsteen in de foto is "zeer" ideaal voor heel wat antenne experimenten, ik weet het. Wij huren dit koop huis tijdelijk tot uiterlijk januari 2008. Was dat niet zo, dan had er al een hele antenne park rond om heen gehangen ;)
Bijlagen
P6220016.JPG
Dak kapel met zicht op antenne ophanging
(137.41 KiB) 664 keer gedownload

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#19 Bericht door vk2gwk »

Boven op het dak kapel naast de MLB, daar kan ik in een rondje wel dat draad kwijt. Gebonden aan elkaar met kabel binders stel ik mij zo voor dan. Daar zit het zeer dicht bij de MLB die je ook kan zien op de foto, dan kan ik dat draad rechtstreeks op de MLB aansluiten.
Nee.... niet oprollen die draad - gewoon naar beneden in de goot laten hangen en dan verder door de goot. Opgerold heeft de draad weinig effect. Met "rondje" bedoelde ik geen bos maar langs de randen van bijv. de tuin in de rondte. Hoe meer lange stukken des te beter.

De verbinding van de ontvanger naar de rand-aarde is alleen voor de veiligheid (kortsluiting en zo dat evt. spanning op de kast van het apparaat naar aarde wordt afgevoerd - en de aardlek schakelaar wordt geactiveerd). Als je ontvanger voldoet aan de "dubbele isolatie" norm is een randaarde niet nodig.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#20 Bericht door hunter »

Ik heb hier een tuner gevonden van MFJ. De MFJ-16010.

http://www.mfjenterprises.com/products. ... =MFJ-16010

Is deze goed zat? Ik wil hier n.m.l.k. niet de hele tijd een condensator en een toilet rol op mijn bureau hebben. Even voor de leukigheid wel maar niet permanent.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

tuner

#21 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb deze tuner als SWL jaren gebruikt. Ik had een dipool van 2 keer 8 meter en dat werkte qua ontvangst prima.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#22 Bericht door Rob van Schaik »

Heb die 16010 jaren geleden ook gebruikt. Had destijds een ICOM-R70 (en later een NRD525) met een 'gewone' lange draad van 20 m. Samen met de MLB van RF Systems ( http://www.universal-radio.com/catalog/sw_ant/1465.html ) was het prima combinatie. Verschillende testjes gedaan en die antennetuner deed echt wonderen. Ga binnenkort weer beginnen met luisteren met een R71 en dezelfde antenne, na een jaar of tien 'radiostilte'........

melsbakker
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2012, 13:22
Roepletters: pe1hez

Re:

#23 Bericht door melsbakker »

vk2gwk schreef:Ja, ik doe het inderdaad - voorwat betreft de veiligheid tegen kortsluiting, doorslag enz. - alleen met de randaarde en die is bij mij niet beter of slechter dan ergens anders. En niemand die mij nog heeft uitgelegd waarom dat niet genoeg is.

Waar ik wel altijd heel goed voor zorg is dat iedere antenne die ik heb een voldoende tegencapaciteit heeft om efficient te kunnen werken.

Toen ik een langdraad antenne in gebruik had gebruikte ik het golfplaatstalen dak (gemonteerd op stalen frame) van mijn huis als tegencapaciteit.
Ik heb ik een grote schuur (ca. 9 x 12 m) met een metalen dak en daar heb ik geexperimenteerd met verticals.
De reden dat ik meest symetrische antennes gebruik (3 el Steppir, en dipolen voor 30, 40 en 80 m) is dat ik weinig zin heb in allerlei grondvlak draden of ingegraven kippengaas in m'n tuin als tegencapaciteit.

Vroeger in NL kampeerden we nogal veel met de caravan en dan had ik altijd een set radialen bij me die ik rond de caravan uitspreidde ca. 15 van 5 m lang en een paar van 10 M lang als tegencapaciteit voor mijn in de boom gegooide langdraad, of vertical op de dissel.

Als je een eindgevoede draad antenne hebt van onbestemde lengte dan kun je als tegencapaciteit een eind draad - ongeveer net zo lang op de grond of in de dakgoot leggen. Met een antenne tuner kun je dan het geheel afstemmen.

Aangezien die "tegencapaciteit-draad" op de grond deel uitmaakt van je antenne systeem moet je die draad ook loskoppelen als je je antenne loskoppelt. Zo'n eind draad over de grond of in de goot is m.i. effectiever dan een ingegraven emmer.

Maar wie het beter weet mag het zeggen.


een huisinstallatie aarde is MEESTAL NIET goed voor een HF aarde.
De impedantie is gewoon te groot.
het is een bescherming voor lekstroom op je 220 net.
Voor HF is het beste gewoon een aparte pen te slaan.
en bij onweer gewoon alles er uit te trekken
Als je een inslag krijgt kan hij door alle ,ALLE, geleiders doorslaan.
en zorgen dat je losse kabels niet in je shack liggen zodat ze kunnen sparken.

73
Mels PE1HEZ

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Re:

#24 Bericht door PE1KEL »




een huisinstallatie aarde is MEESTAL NIET goed voor een HF aarde.
De impedantie is gewoon te groot.
het is een bescherming voor lekstroom op je 220 net.
Voor HF is het beste gewoon een aparte pen te slaan.
en bij onweer gewoon alles er uit te trekken
Als je een inslag krijgt kan hij door alle ,ALLE, geleiders doorslaan.
en zorgen dat je losse kabels niet in je shack liggen zodat ze kunnen sparken.

73
Mels PE1HEZ
Ik gebruik een scheidingstrafo, 1.5KVA en een aardpen.
Ik sluit alleen de ontvangers en voedingen aan op de aardpen en de uitgang van de scheidingstrafo.
De Pc laat ik aangesloten op de randaarde van het huis.
Zodoende krijg ik 2 aardes, 1 vanuit het huis voor de PC's in mijn hok, en 1 apart geslagen aardpen voor het ontvangstgedeelte.
Middels isolatoren sluit ik het audio, tx etc aan tussen ontvanger en PC om geen aardlussen en lekstromen te krijgen.
Ik denk dat dit de beste oplossing is om zoveel mogelijk troep te vermijden op de aarde van de ontvangers.

Adriaan.

Plaats reactie