ontvanger aarden

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

ontvanger aarden

#1 Bericht door hunter »

Hallo om's.

Ik wil het volgende doen om mijn ontvangers te aarden. Ik wil een zinken emmer in de grond graven. Daarop ga ik 4mm dik installatiedraad aansluiten en die verbind ik dan weer met mijn ontvangers.

Tijdens onweer haal ik de de 220v stekkers uit mijn ontvangers en mijn antenne pluggen/kabels die leg ik dan op de vensterbank. Moet ik tijdens onweer dan ook mijn aarde draden los halen van mijn ontvangers? De aarde draad loopt dan langs dezelfde ingang het huis binnen als de antenne kabels.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Gebruik de zoekfunctie om te lezen wat elders al over "aarden" is geschreven.

Als je ontvangers al aan de rand-aarde van het net zijn aangesloten zie ik geen enkel nut van een ingegraven emmer.

En - nog een keer - het hangt verder helemaal af van je antennes wat voor effectieve HF aarde je nodig hebt.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#3 Bericht door pe2er »

Over het ontkoppelen van je aarde bij onweer: In jouw specifieke geval zou ik dat zeker doen. Mócht er een inslag in je antenne komen, dan is de kans groot dat deze overslaat naar je aardleiding en dan is je zinken emmer zéker geen afdoende bliksemafleider. Een groot deel van de energie zal zich dan ook een weg zoeken via dje aardleiding naar je shack :shock:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Over het ontkoppelen van je aarde bij onweer: In jouw specifieke geval zou ik dat zeker doen.
Nog een reden om af te zien van het ingraven van een emmer. Je maakt alleen maar een aardlus: twee verbindingen naar "aarde" De eerste via de lichtnet aarde en de tweede via je "emmer". Die twee kunnen op een gegeven moment een ongelijk potentiaal krijgen met alle gevolgen van dien..... Komt alleen maar ge-emmer van... :twisted:
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#5 Bericht door hunter »

Ik ga zeker dan de aarde ontkoppelen als er onweer is/komt.

De antenne draden liggen dan tegen de aarde draad aan op moment van binnenkomst in het huis.

@vk2gwk
Ik heb gezocht op de forums en het net, daar op kom ik tot conclusie dat ik mijn eind gevoede HF antenne moet voorzien met HF aarde? Zo iets in ieder geval.

Heb jij toevallig een super aarde net van je huis of zo? :D Ik bedoel heb jij je rand aarde *extra* ge aard of zo, boven op de standaard manier? Jij bent de enigste amateur die ik mee gemaakt heb die het bijna adverteert om het alleen maar te doen met de rand aarde. Vele hebben mij gezegd (ook op de club) dat ik rand aarde niet moet gebruiken wegens de vervuiling/al dan niet gevaren bij zenden. Ik ben nieuwsgierig naar je antwoord ;)


Het lijkt wel of het onweer de laatste jaren tropischer is geworden, veel heviger dan ik ooit heb mee gemaakt. Zal vast komen door de klimaat verandering. Vroeger had ik antennes op hoogtes van +- 20m, ik denk dat ik dat vandaag de dag niet meer durf i.v.m. onweer. Ik wil mij richten op CW, dus ik denk dat ik het met draad antennes ook prima af kan nu :D

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Ja, ik doe het inderdaad - voorwat betreft de veiligheid tegen kortsluiting, doorslag enz. - alleen met de randaarde en die is bij mij niet beter of slechter dan ergens anders. En niemand die mij nog heeft uitgelegd waarom dat niet genoeg is.

Waar ik wel altijd heel goed voor zorg is dat iedere antenne die ik heb een voldoende tegencapaciteit heeft om efficient te kunnen werken.

Toen ik een langdraad antenne in gebruik had gebruikte ik het golfplaatstalen dak (gemonteerd op stalen frame) van mijn huis als tegencapaciteit.
Ik heb ik een grote schuur (ca. 9 x 12 m) met een metalen dak en daar heb ik geexperimenteerd met verticals.
De reden dat ik meest symetrische antennes gebruik (3 el Steppir, en dipolen voor 30, 40 en 80 m) is dat ik weinig zin heb in allerlei grondvlak draden of ingegraven kippengaas in m'n tuin als tegencapaciteit.

Vroeger in NL kampeerden we nogal veel met de caravan en dan had ik altijd een set radialen bij me die ik rond de caravan uitspreidde ca. 15 van 5 m lang en een paar van 10 M lang als tegencapaciteit voor mijn in de boom gegooide langdraad, of vertical op de dissel.

Als je een eindgevoede draad antenne hebt van onbestemde lengte dan kun je als tegencapaciteit een eind draad - ongeveer net zo lang op de grond of in de dakgoot leggen. Met een antenne tuner kun je dan het geheel afstemmen.

Aangezien die "tegencapaciteit-draad" op de grond deel uitmaakt van je antenne systeem moet je die draad ook loskoppelen als je je antenne loskoppelt. Zo'n eind draad over de grond of in de goot is m.i. effectiever dan een ingegraven emmer.

Maar wie het beter weet mag het zeggen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#7 Bericht door pe2er »

Interessante discussie :)

Ik zit nu het artikel "A SHORT PRIMER ON RF/RFI AND GROUNDING TECHNIQUES" van W3OZ te lezen.

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#8 Bericht door hunter »

Even voor de duidelijkheid, ik kan niet zenden met mijn ontvanger :D

Tevens heb ik ook geen rand aarde stop contact hier, die moet ik nog gaan aanleggen.

Als tegen capaciteit voor mijn eind gevoede antenne waar je niet op kan zenden (de MLB is alleen voor ontvangst) moet ik dan nog steeds hetzelfde doen; een eind draad van ongeveer dezelfde lengte op de grond of in de dak goot leggen?

Heb ik dan nog steeds een antenne tuner nodig ondanks dat het alleen een ontvangst MLB is? Ik dacht juist dat de MLB juist dat balanced/unbalanced verhaal voor mij deed zodat ik geen tuner meer nodig heb.

Dat deel is mij niet duidelijk. Ik heb nu ongeveer 12 meter draad aan de MLB zitten. Dat zou dus inhouden dat ik 12 meter in de voortuin moet leggen of dak goot verbonden met de achterkant van mijn ontvanger. Dat gaat niet, zoveel ruimte heb ik niet. Ten zij ik de draad heen en weer kan doen dicht tegen elkaar aan dan zou dat wel lukken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

MLB

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Is de MLB een 1:9 balun?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#10 Bericht door hunter »

In de RF Systems handleiding staat:
"In tegensteling tot goedkope namaak producten, is de MLB van RF Systems geen gewone 1:9 transmissielijn transformator (UN-UN). " (stond nog veel meer)

Het is een 1:9 balun geloof ik dus.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

1:9 balun

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bij 450 Ohm transformeerd de balun netjes naar 50 Ohm, 1:9. Helaas is dit niet voor elke frequentie zo. Bij bepaalde frequenties zal de impedantie dan ook veel hoger zijn dan 50 Ohm, in zo'n geval is een tuner noodzakelijk, ook bij ontvangst. Anders mis je toch een deel van het signaal.

Door een tegencapciteit te maken gaat de impedantie naar beneden, bij bepaalde frequenties. Dit heb ik met een analyzer vastgesteld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#12 Bericht door hunter »

Ik ga even naar de gamma wat draad kopen en een zinken emmer. Wat extra draad graaf ik wel rond de emmer de grond in :D

Ik hoop dat dat voldoende aarde gaat geven. Dan heb ik alleen nog een tuner nodig. Wat voor tuner heb ik nodig? Moet dat zo'n hele dure zijn of valt dat wel mee?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

emmer

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik geloof dat de zinke emmer niet zo'n goed idee was.

Ja wat voor tuner. Verdiep je in de technische materie. Je kan iets kopen maar misschien wel zo aardig om iets te maken, leer je er ook wat van.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#14 Bericht door hunter »

Oke, dan geen zinken emmer. Ik vraag me alleen af waar ik al dat draad moet laten in de voor tuin dan. Mag dat dicht op elkaar zitten, deels al dan niet opgerold?

Ik zal eens rond neuzen op het net qua zelfbouw. Lijkt me leuk zelf weer eens wat proberen te maken.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#15 Bericht door vk2gwk »

't Is misschien niet zo gek om eens in een boek over antennes te neuzen - of op het internet. Klein beetje inzicht in hoe die signalen van de antenne naar de ontvanger komen is nooit weg.... :)

Ik had al begrepen dat het alleen om ontvangen ging. Maar dat maakt in principe niks uit. Als ik een stuk langdraad zo aan de achterkant in mijn ontvager steek (met of zonder MLB) hoor ik niet veel. Zodra ik die draad ga afstemmen wordt het ineens een stuk beter.

Ja, in NL mag je nog steeds rand-aarde loze stopcontacten hebben. Hier in australie niet - ik ging er vanuit dat ieder powerpoint randaarde had. Niet dus. Onveilig, hoor!

Die draad kan best in een rondtje in de tuin gelegd worden. Oprollen is minder geslaagd want dan is het effect weg.

Sloop een oude AM radio, haal de afstem condensator er uit, wikkel een spoel van ca. 50 windingen 1 mm koperdraad op een closet rol, maak aftakkingen op iedere 7 windingen waar je een draad met kroikodille klem aanm kunt zetten - zoek een schemaatje van een tuner op het internet en klaar ben je. Nergens voor nodig om dure tuners te kopen. Als je toch iets wilt kopen is de kleinste MFJ tuner wel bruikbaar.

Succes.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie