AFEDRI SDR

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

AFEDRI SDR

#1 Bericht door PE0SAT »

Heeft iemand ervaring met deze AFEDRI-SDR oplossing?

Hij wordt regelmatig in een zin genoemd met de SDR-IQ van rfspace maar de prijs is een stuk leuker ;-)

● 100 kHz to 30.00MHz continuous frequency range
● Direct sampling
● Digital down-conversion
● 12- bit 80 MSPS A/D conversion
● Up to 1.25MHz recording and processing bandwidth
● Waterfall display functions, when used with appropriate software
● Recording and playback, when used with appropriate software
● Sensitivity - MDS -133 dBm at 500Hz bandwidth
● USB 2.0 interface
● LAN interface for remote access
● Compatible with: Linrad, Winrad, HDSDR, Studio1, SDR#, SDR Console SDR-radio, CuteSDR
● Low cost - $249

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk er over om deze aan te gaan schaffen en dan samen met down converters of via een IF out
te gaan gebruiken voor VHF en UHF. Deze versie heeft via het netwerk al ruim 1Mb span en de nieuwe
3.0 zou zelfs 2Mb span moeten hebben. De funcube die ik nu gebruik is max 192khz en de SDR-RTL
zijn qua gebruik niet geschikt voor weak signals.


Bron: http://www.afedri-sdr.com

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: AFEDRI SDR

#2 Bericht door coolepascal »

Jan, let op 12Bits op HF is bepaald niet veel
Natuurlijk sampled dat ding met 80MS/s en zo krijg je er met wat goede proprocessing wel nog wat bits bij
maar met een bandbreedte van 2MHz gaat dat verhaal niet meer zo ver op en moet je echt rekening houden dat je bv op 40M snel in de problemen geraakt.
Ik heb daar zelf ruime ervaring mee (64MS/sec 12bits) => 8MHz bandbreedte in de PC, reken maar dat de fan dan begint te blazen ;) )

Ik heb ooit een bandfiltertje ontworpen voor dat spul van mij.. dat helpt wel enigzinds maar ja dat is toch niet helemaal waar het bij SDR om gaat.

Anderzijds is het natuurlijk ook zeker niet te duur voor een dergelijk leuk apparaat waar je nog veel meer leuke dingen kan doen dan HF luisteren.
Denk bv eens aan de mogelijkheid om het ding als achterzet voor 70 of 23cm te gebruiken
met wat aanpassingenin de software kun je er geheid ATV mee ontvangen (been there done that)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AFEDRI SDR

#3 Bericht door PE0SAT »

Bedankt voor de reactie!

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AFEDRI SDR

#4 Bericht door PE0SAT »

Ik heb een versie 3.0 besteld en eens zien wat er allemaal met dit kastje gedaan kan worden en hoe hij werkt.
In verhouding tot al de andere SDR receivers die allemaal dik boven deze prijs zitten eens kijken wat deze doet.

Vooral de Netwerk optie vind ik prachtig (gebruik die ook veel met de RTL-SDR dongles)

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: AFEDRI SDR

#5 Bericht door Michiel »

Ik ben benieuwd naar je bevinding Jan.
Zelf zit ik ook al een tijdje te kijken naar een net-sdr, en heb deze ook voorbij zien komen in mijn lijstje.
Wat mij ook de voorkeur geeft is de span en het gebruik van het netwerk.
Een groot voordeel vindt ik weer, dat ik eindelijk al die losse usb geluidskaarten kwijt raak.(en met de nodige software die niet lekker werkt onder w7/w8)
Plug in je hub en gaan met die banaan.
Ik ben ook wel benieuwd naar de levertijd.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AFEDRI SDR

#6 Bericht door PE0SAT »

Tja, waar zal ik beginnen ??? Alleerst, werkelijk waar een prachtige SDR ontvanger die in mijn situatie direct
aan het netwerk hangt en met SpectraVue 3.23 op afstand over de hele band van 0 - 30 MHz kan bedienen.

Voorbeeld van 20M: (Antenne is een zelf gebouwde FB13)

Afbeelding

Wat betreft de levering, het heeft ongeveer een weekje geduurd waarbij ik een extra verzekering van $32,00
had afgesloten en weet niet of dat ook invloed had op de snelheid van levering. Wat wel weer een verassing
was, was de rekening van de douane, of ik even omgerekend $84,00 af kon rekenen bij de TNT postbode.
Hierdoor kwamen de totale kosten op $259,00 + $32,00 + $84,00 op $375,00 maar dan heb je ook wat.

Als je kijkt bij de vergelijkbare systemen van RFSPACE bv de SDR-IP die beginnen op $2999,00 of ze helemaal
het zelfde zijn, ik kan dat niet helemaal beoordelen.

Waar ik wel tegenaan liep, SpectraVue de software die ik graag wilde gebruiken en door RFSPACE wordt
gemaakt is vanaf versie 3.24 niet meer bruikbaar met de AFEDRI, je moet dus 3.23 of lager hebben. Na
contact met Alex (de maker van de AFEDRI) blijkt dat RFSPACE de unit als een directe concurrent ziet.

Verder zijn CuteSDR (open source van RFSPACE) en HDSDR goed te gebruiken en er zullen er nog wel een
aantal zijn waarbij je wel in de gaten moet houden dat er een aantal alleen via USB zullen werken en andere
wel via het netwerk te gebruiken zijn.

De volgende stap in mijn geval is om een goede down converter te vinden voor 70cm weak signals.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan laat het maar even weten.

AFEDRI SDR-Net: website
Laatst gewijzigd door PE0SAT op 14 jun 2013, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Paul PD0PSB

Re: AFEDRI SDR

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

Hoi Jan,

Gefeliciteerd met je aanwinst.

Probeer ook SDR-Radio V2 van Simon Brown HB9DRV eens.

Ik betatest het programma met een klein clubje en ben groot fan ;-)
Je vindt previews op:
v2.sdr-radio.com

Even geduld, de site heeft soms wat problemen en Simon is momenteel op vakantie in de UK.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AFEDRI SDR

#8 Bericht door PE0SAT »

Paul PD0PSB schreef:Hoi Jan,

Gefeliciteerd met je aanwinst.

Probeer ook SDR-Radio V2 van Simon Brown HB9DRV eens.

73
Paul
PD0PSB
Hallo Paul,

Ik heb al met SDR-Radio gespeeld, zowel V1 als V2 en sorry dat ik het moet zeggen, de software van Simon en ik
gaan niet samen. Ik ben van de generatie KISS (Keep it simple Stupid) Ik heb erg veel moeite met het vinden van de
logica in het gebruik van de software van Simon. Ik liep hier bij HRD ook al tegenaan.

Waar ik vooral tegenaan loop, is dat ik het niet intuïtief vind en dus elke keer volledig de weg kwijt ben binnen de
software en de interface.

Maar we houden het wel in de gaten en doen af en toe weer een poging om te zien of het voor mij gebruik beter
wordt of dat ik er eindelijk aan gewend ben ;-)

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: AFEDRI SDR

#9 Bericht door Michiel »

Het klinkt allemaal goed Jan.
281€ is nog goed te doen, Kan je met HDSDR ook gebruik maken van de netwerk functie ?
Ik gebruik zelf ook alleen HDSDR en Studio1, beide hebben de zelfde Extio nodig.
Het spectrum ziet er ook goed uit, een mooie vlak spectrum met een redelijk ruisniveau (105db).

Ik had zelf deze op het oog,http://www.ebay.nl/itm/261166823767?ssP ... 1423.l2649
Maar de AFERDI ziet er ook erg goed uit.
En is ook nog een stuk goedkoper.
Ik heb weer wat te lezen en te vergelijken.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: AFEDRI SDR

#10 Bericht door PE0SAT »

Michiel schreef:Het klinkt allemaal goed Jan.
281€ is nog goed te doen, Kan je met HDSDR ook gebruik maken van de netwerk functie ?
Ik gebruik zelf ook alleen HDSDR en Studio1, beide hebben de zelfde Extio nodig.
Het spectrum ziet er ook goed uit, een mooie vlak spectrum met een redelijk ruisniveau (105db).

Ik had zelf deze op het oog,http://www.ebay.nl/itm/261166823767?ssP ... 1423.l2649
Maar de AFERDI ziet er ook erg goed uit.
En is ook nog een stuk goedkoper.
Ik heb weer wat te lezen en te vergelijken.
Je gebruikt inderdaad de ExtIO dll voor de functies en daar zit ook de netwerk ondersteuning bij.
Verder is het misschien wel interessant om lid te worden van de group via Yahoo.com waar AFEDRI
gebruikers hun ervaringen delen. (http://uk.groups.yahoo.com/group/afedrisdr/)

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: AFEDRI SDR

#11 Bericht door Michiel »

Goed te horen dat de Extio gewoon de Net functie gelijk word ondersteund.

I have joined the club, dus wat meer leesvoer.
Het mooie van deze groepen, is dat je ook eens wat problemen tegenkomt.
En meestal de nieuwste ontwikkelingen te horen krijgt.

Jan, bedankt voor alle info.
En ik zal je site ook in de gaten houden.

73, Michiel

Plaats reactie