Hhèèllùùpp

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Hhèèllùùpp

#1 Bericht door Scheltes »

Beste mensen,
Sinds december 2012 ben ik lid van Veron geworden en ben ingedeeld bij Veron afdeling Leiden.
Ik ben lid van Veron geworden omdat ik het een aantrekkelijk idee vond om me bezig te houden met radio-amateurisme. Vooral een artikel over SWL op internet trok mij zeer aan. Maar als men mij vraagt of ik bekend ben met het radio-amateurisme of zelfs met kortegolf radio’s en het gebruik hiervan moet ik bekennen, dat dit niet het geval is. Ik heb inmiddels wel er heel veel over gelezen maar toch kan ik zeggen, dat ik er niet veel van weet, eigenlijk niets. Het heeft me overigens niet weerhouden om 2 korte golfradio kits aan te schaffen. De TenTec 1253 en de Ramsey SR2C heb ik sinds een week in huis. Ze liggen bij mij op een kastje “rijp” te worden. Ik wil op een goed moment aan de bouw er van beginnen.
Maar misschien, dat het korte golf luisteren voor mij een mooie opstap is naar het verkrijgen van zendmachtigingen.

Sinds eind december 2012, begin januari 2013 heb ik me aangemeld bij zendamateur.com. Ik heb geen achtergrond als radiotechnieker. Als 14 jarige heb ik wel ooit een kristalontvanger gebouwd, maar dat is al heel lang geleden, en ik verzamel oude buizenradio’s sinds begin 2011.

Maar ook heb ik inmiddels een Kenwood R-5000 ontvanger van Marktplaats “geplukt”. De verkoper zei er over, dat hij in goede staat verkeert waarvan ik begreep, dat hij goed werkt en in een email zei de verkoper nog “het is ook een zeer mooie (goede) ontvanger”. En inderdaad toen ik het pakket had ontvangen en de radio er uit had gehaald kon ik beamen, dat hij er mooi uit ziet.

In mijn zolderkamer heb ik een losse draadantenne van ± 8 meter opgehangen. Ook heb ik inmiddels de kristalontvanger “Set 11” van http://www.crystal-radio.eu/ gebouwd evenals de kortegolf ontvanger Franzis gekocht bij Conrad. Die doen het goed met genoemde antenne.
Echter, toen ik de antenne op de R-5000 had aangesloten en ik met de tuneknop aan het zoeken ging naar radiostations kreeg ik geen enkel station te pakken. Eerst had ik de antenne aangesloten op de Ω500 antenne aansluiting op de achterkant van de radio en later op de Ω50 aansluiting. Ook had ik een aardedraad van de verwarming naar de “ground”-aansluiting van de radio aangebracht.
Ik krijg alleen af en toe stilte en dan weer hard geruis (waarschijnlijk zit daar dan een station). Er branden allerlei lichtjes bijv. “busy”, “ant2” en alle knoppen doen het. Maar geen ontvangst, zelfs geen FM en AM.

Graag zou ik bij iemand, die in of bij Alphen aan den Rijn woont hulp willen krijgen. Ten eerste om mij een beetje wegwijs te maken in het korte golf luisteren en om na te gaan of de radio inderdaad nog goed werkt. Ik zou daar zeer mee geholpen zijn.

Met vriendelijke groet,

Jan

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Hhèèllùùpp

#2 Bericht door Steef »

Met een stukje draad van 1 meter op de 500 ohm aansluiting moet je altijd wat AM stations kunnen ontvangen.
Wie praat luistert niet

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Hhèèllùùpp

#3 Bericht door Scheltes »

Hallo Steef,
Bedankt voor je reactie.
Helaas is dat niet het geval. Betekent dat dan, dat ontvanger "kaduuk" is?
Met vriendelijke groet,
Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hhèèllùùpp

#4 Bericht door PE2AAB »

Scheltes schreef:Hallo Steef,
Bedankt voor je reactie.
Helaas is dat niet het geval. Betekent dat dan, dat ontvanger "kaduuk" is?
Met vriendelijke groet,
Jan
Nee dat is zeker niet gezegd. Ik woon in een nieuwbouwhuis met een zinken dak. (Een stralingsdichte toko dus :-)) Ik ontvang binnen ook nagenoeg niets. Zeker niet op de AM omroepband. Je moet gewoon even afwachten of er iemand uit je buurt kan helpen. Wellicht staat er gewoon een instelling fout? RF gain draaiknop de verkeerde kant op ofzo? ATT ingedrukt. Legio mogelijkheden die ontvangst kunnen bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Hhèèllùùpp

#5 Bericht door Scheltes »

Ok PE2AAB,

Ik had de groundkabel niet goed aangesloten. Toen ik dat gedaan had kreeg ik op AM inderdaad een aantal stations maar met een enorme storing.
Ik moet dus op zoek gaan naar de oorzaak van deze storing.
Op de eerste verdieping is een wifi router aangebracht. Vanaf die router heb ik UTP kabels getrokken naar de computers op de eerste verdieping en de zolder. Ik denk, dat ik die maar eens moet vervangen door een switch te plaatsen.
Zodra ik dat heb gedaan kom hier op terug.
Met vriendelijke groet,

Jan

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hhèèllùùpp

#6 Bericht door PE7EB »

Vertrouw niet blindelings op de CV als "aarde" vroegáh, toen alles nog met stalen pijp gedaan werd kon dat werken, tegenwoordig, kan er zomaar ergens een stuk "unipipe" o.i.d. tussen zitten, waardoor dat stuk wat jij denkt te gebruiken als aarde alleen maar een grote storingsantenne is.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Hhèèllùùpp

#7 Bericht door PA2LAD »

Dat kan sneller: zet je internetmateriaal zonder spanning en kijk of dat helpt. Maakt het niks uit, dan is dat ook niet de oorzaak. Als de antenne werkt op andere toestellen, dan moet er iets met de R5000 mis zijn. Ik heb zelf een R1000 gehad en daar zat een schuifschakelaartje aan de achterkant. Dat was beschadigd en gaf onderbreking. Zou dat met die R5000 ook het geval kunnen zijn?
Het toestel en wat meters draad als antenne meenemen naar een andere lokatie kan je ook wat wijzer maken.

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Hhèèllùùpp

#8 Bericht door Scheltes »

Hallo PE7EB en PA2LAD,
Bedankt voor jullie reacties.

Hoe ik dat op zolder kan oplossen wat de aarding betreft moet ik nog maar eens goed over nadenken of er andere mogelijkheden zijn.

Het uitschakelen van het internetmateriaal kan ik even nog niet doen. Zodra het wel kan zal ik dat zeker gaan uitproberen.
Er zit geen schuifschakelaartje aan de achterkant van de R-5000.
Ja, dat lijkt me een goed idee om de ontvanger met een stukje draad op een andere lokatie uit te proberen.

Met vriendelijke groet,

Jan

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Hhèèllùùpp

#9 Bericht door Dennisd »

zorg dat je antenne ingang A gebruikt en zorg dat A op het voorpaneel is geselecteerd
zorg dat je gain tegen de klok staat gedraaid .,zorg tevens dat att naar het nulpunt staat ,je zou iets moeten horen
ohja zorg er voor dat je a/b mode goed staat geselecteerd.

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Hhèèllùùpp

#10 Bericht door Scheltes »

Hallo Dennis,
Bedankt voor je adviesen. Het lukt me niet om 2 foto's die ik van de voor- en achterzijde van de R-5000 heb gemaakt te uploaden. Uit de foto's blijkt n.l., dat er geen antenne ingang A zich op de achterzijde bevindt.
Ik kan ook geen A op het voorpaneel selecteren.
Toen ik de gain knop helemaal tegen de klok in had gedraaid kreeg ik geen geluid wel toen ik de gainknop langzaam met de klok meedraaide. Ik heb de AM knop ingedrukt en nu krijg ik 7 zenders zonder al te veel ruis.
De RF ATT schakelaar staat inderdaad op 0.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met het zorgen, dat de A/B mode goed staat geselecteerd.
Graag nof even aanvullend adviseren.
Met vriendelijke groet,
Jan

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Hhèèllùùpp

#11 Bericht door Dennisd »

ik zou de achterkant wel eens willen zien , daar er bv op 1 een pl aansluiting zit en wat lager rechtsonder de schroefklemmen 2
daarom kan je kiezen uit welke aansluiting je gebruikt.. dit zijn de druk knopjes net onder de usb lsb knoppen
Laatst gewijzigd door Dennisd op 12 mei 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Hhèèllùùpp

#12 Bericht door PA0HJA »

Allereerst erg mooi om te horen dàt en hoè je met de hobby aan het beginnen bent!

Met de R5000 kan ik je helaas niet helpen omdat ik deze ontvanger niet ken.
Wèl misschien met een foto van de set plaatsen hier.

Als je een foto van jouw versie R5000 hebt ergens op het internet, kun je gemakkelijk deze link gebruiken door deze als volgt te plaatsen:

Code: Selecteer alles

[img] link naar foto [/img]

Heb je geen link, zul je een foto moeten uploaden naar een van de vele gratis foto-upload sites op internet en vandaar via de bovengenoemde manier een linkje naar hier in jouw bericht moeten plaatsen.

Ik gebruik zelf de foto-upload site "flickr" hier voor:

http://www.flickr.com

Vwb. de slechte ontvangst van jouw ontvanger, de wat meer serieuzere ontvangers zijn over het algemeen wel wat kritischer vwb. de gebruikte antenne, met name vwb. de juiste aanpassing en ook kan het een kwestie van afregelen van de ontvanger zijn.
Misschien kun je een vergelijking maken met een andere ontvanger waarvan je weet dat hij vergelijkbare gevoeligheid/specs heeft met R5000 van een mede luister- of zendamateur in de buurt.
Hiervoor zou je eens bij de plaatselijke afdeling van VRZA of VERON bij jouw in de buurt kunnen gaan en kijken of iemand je kan helpen.
Nog mooier is het natuurlijk als iemand met een echte meetzender er naar wil kijken.

Verder is een antenne natuurlijk op z'n best zo vrij mogelijk- (hoog) en buiten hangend, maar dat weet je denk ik al wel.

Succes!

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Hhèèllùùpp

#13 Bericht door PA9CW »

homepage.jpg
homepage.jpg (28.65 KiB) 7009 keer bekeken
Hoi,

Op de achterzijde kan je ANT 1 en ANT 2 aansluiten.
Aan de voor zijde zitten twee schakelaars ANT 1 en ANT 2
Wat er bedoeld wordt is dat je de juiste ANT kiest.
Bijlagen
r5000io.jpg
r5000io.jpg (32.96 KiB) 7009 keer bekeken
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Scheltes
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2013, 14:16

Re: Hhèèllùùpp

#14 Bericht door Scheltes »

Hallo PA0HJA,
Hartelijk dank voor je aardige reactie.

Hierna of hierbij (ook voor Dennis) de link naar een foto van de voorzijde en een link naar een foto van de achterkant van de Kenwood R-5000:
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heeft PA9CW ook twee foto's getoond.

Heren, nogmaals dank allemaal. Inmiddels heb ik per email een aanbod van iemand gekregen die bereid is naar mij toe te komen om e.e.a. ander uit te leggen.

Met vriendelijke groet,

Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hhèèllùùpp

#15 Bericht door PA3DAT »

We zijn benieuwd hoe het verder gaat!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie