frg-8800 Display knippert-geen geluid

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA4CL
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 nov 2006, 21:47

frg-8800 Display knippert-geen geluid

#1 Bericht door PA4CL »

Dag om en swl-ers,

Helaas heeft mijn Yaesu FRG-8800 nu ook voorgoed last van het flashing display problem.
De frequentieaanduiding knippert in een ritme van ongeveer 1 maal per seconde, het geluid is weg.
Afstemmen gaat nog wel. (frequentie op display loopt dan, maar geen geluid en blijft knipperen).
Inmiddels heb ik begrepen dat het hier om een PLL-lock issue gaat en dat dit probleem behoorlijk gewoon is
bij dit type ontvanger.
Op internet ben ik al 13 verschillende oplossingen tegen gekomen, vaak onzin.

Weet iemand de juiste oplossing voor dit probleem waarmee ik de ontvanger kan repareren ?

73 Derk.

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: frg-8800 Display knippert-geen geluid

#2 Bericht door PA7ES »

Volgens mij heb ik dat ook ooit gehad, en opgelost met een vaste weerstand te plaatsen op de plek van een potmeter die lam was. Ik heb die info destijds wel op internet gevonden. Die van mij bleef tijdens het inschakelen op 10.000 mhz am staan als ik me goed herinner. Ik hoop dat je er iets mee kan
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

PE1RZL
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:19
Roepletters: PE1RZL

Re: frg-8800 Display knippert-geen geluid

#3 Bericht door PE1RZL »

Een maat van mij had precies hetzelfde,hij had hem helemaal opnieuw af moeten regelen volgen het servicemanual.
Het was niet echt een makkelijk klusje,het afregelen moet zeer nauwkeurig gebeuren.
Daarna lockte de PLL weer en werkt nog steeds naar behoren.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: frg-8800 Display knippert-geen geluid

#4 Bericht door coolepascal »

PE1RZL schreef:Een maat van mij had precies hetzelfde,hij had hem helemaal opnieuw af moeten regelen volgen het servicemanual.
Het was niet echt een makkelijk klusje,het afregelen moet zeer nauwkeurig gebeuren.
Daarna lockte de PLL weer en werkt nog steeds naar behoren.
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Edoch ik denk niet dat het heel moeilijk is... wel heel handig als je eerst even de service manual te pakken kunt krijgen, ik heb ooit als jong broekkie van zestien eens een FRG7 voor iemand afgeregeld, schijnt wel eens nodig te zijn. Niet bang voor zijn, vroeger was dat heel normaal en echt geen spectaculaire uitdaging
Een maatje van me (geen super techneut maar een scholier van 18) wilde ooit een GRC-9 hebben.
Ik heb hem toen de manual en een signaal generator gegeven, en ehm zelf laten aanmodderen... een uur later was zowel de zender als de ontvanger prima afgeregeld... gewoon aan beginnen en niet bang zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: frg-8800 Display knippert-geen geluid

#5 Bericht door pb1a »

Hoi Derk,

Dat is een ouderdomskwaal. Als je hem open trekt zie je twee blikjes met afstelmogelijkheden Het achterste blikje
zitten vier trimmers. De eerste is voor grofafregeling de tweede voor fijn. Als een van beide wat bijsteld is het waarschijnlijk
weg. Het is out of lock een onschadelijke ouderdomskwaal van de FRG 8800. Als he de achterste trimmers niet zijn kan
je naar het voorste blike kijken volgens mij was het de tweede van rechts. Gewoon even met een filstift een streepje eroverheen zetten zodat je kan zien hoe de zaak stond en je het weer terug kan zetten. Ik heb het ook gehad en bij mij steelpt die weer als een speer.

Sucess ermee.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie