230 volt plug voor Racal R17L

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

230 volt plug voor Racal R17L

#1 Bericht door C.J. Boer »

Ongeveer 30 jaar geleden kocht ik voor, toen, 850 gulden, een Racal R17L bij Hoka Electronics in Oude Pekela. Na jaren van intensief gebruik, verdween de Racal in de kast. Ongeveer 5 jaar geleden werd de "korte golf ontvangst koorts" weer heviger. En ondertussen beschik ik over:
- een Icom R75
- een Icom R70
- een Kenwood R1000
- een Yaesu FRG7
- een Sony ICW 7600
- een Yupiteru MVT 7100
- een Racal R17L

De Racal heb ik onlangs laten reviseren door Ben Korbeeck. De ontvangst was daarna weer optimaal. Alleen zijn de contacten van de stroomkabel in de Racal losgegaan door het vervoer. De drie kabeltjes (geel, bruin en blauw) van de kabel waren gesoldeerd. Niet de optimale oplossing, maar bij gebrek aan een goede plug kon het niet anders.

Nu ben ik op zoek naar een 230 volt plug voor mijn Racal R17L. Wie kan mij hiermee verder helpen?


Groet,

Kees Boer
Schiermonnnikoog.

dc2dc

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#2 Bericht door dc2dc »

Hallo Kees,
Ik heb een poosje terug (feb 2012) een 230V connector besteld bij http://electrojumble.org.uk/
Had hem binnen een paar dagen in huis.
Als je hem daar besteld wel even contact opnemen met "Roy" via contact@electrojumble.org.uk teneinde er zeker van te zijn dat je de juiste connector krijgt (er zijn vele modellen).
Kosten voor mij waren toen (via Paypal) G.B.P. 16,50

Suc6

Daniel.
Bijlagen
Afbeelding voedings-chassisdeel Racal.jpg
Afbeelding voedings-chassisdeel Racal.jpg (44.79 KiB) 7350 keer bekeken

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#3 Bericht door C.J. Boer »

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb al een mail gestuurd naar dit Engelse bedrijf.

Mijn Racal was net helemaal gereviseerd en werkte weer perfect. Door het vervoer naar Schiermonnikoog, waar ik woon, was de voedingskabel losgeraakt. Daarom zoek ik nu een 230V plug


Groet,

Kees.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#4 Bericht door C.J. Boer »

Gingen alle dingen in het leven maar zo gemakkelijk. Roy reageerde onmiddellijk en de plug met socket zijn al besteld.

Met dank aan Daniel voor zijn snelle en accurate reactie.

Op het luisteren met mijn Racal R17l kom ik zeker terug. Want het is werkelijk een erg goede ontvanger. Ben Korbeeck heeft de ontvanger doorgemeten en komt tot de volgende conclusie:

Met 40 db verzwakking gaf de Racal nog steeds gewoon stations door. Maar om het precies te weten meet ik met een signaal generator die in te stellen is op ieder gewenst uitgangssignaal en uitgangssterkte. De Racal reageert nog op signalen van -19dbm onder 1 microvolt. Dat is dus 0,1 microvolt ongeveer. De banddoorlaat heb ik op die manier ook doorgemeten door steeds 100 kHz op te schuiven door het hele 1 mHz gebied heen.
De doorlaatcurve is mooi vlak met een lichte gevoeligheidsvermindering aan de uiteinden (is normaal) van ongeveer 3 db (half S punt).
Een puike ontvanger zou ik zeggen.


De gevoeligheid van de Racal is ongeveer 0.1 microvolt. Bij moderne ontvangers soms een probleem in verband met oversturing. Iets wat de Racal niet kent.

Gr.

Kees.

dc2dc

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#5 Bericht door dc2dc »

Hallo Kees,
Prima dat je e.e.a. al gelijk goed op de rails hebt staan, en je "plug" al onderweg is.
Ik had bij aanschaf van mijn RA 17L 3 hetzelfde "probleem", en herkende het dus onmiddelijk :lol: .
Ook ik ben enorm tevreden over m'n Racal (zie ook in "Ontvangers" het topic "Racal 17L Info", een stukje verder naar beneden).
Hoop dat je veel plezier hebt van je ontvangers, Kees. :mrgreen:
Ik zie graag je verdere reacties m.b.t. het luisteren met de RA 17L met interesse tegemoet.

Groeten,

Daniel.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#6 Bericht door C.J. Boer »

Voordat de contacten los gingen heb ik al even kunnen luisteren met de Racal en deze kunnen vergelijken met mijn Icom R70 en Icom R75. Qua ontvangst geen groot verschil met de Icom's.

Het prettige van de Racal is dat je met de ingebouwde antennetuner heel scherp kunt afstellen en daarmee zwakke stations toch goed kunt ontvangen.

Op de Racal zit AVC, maar deze gebruik ik eigenlijk niet, omdat ik de ontvanger dan erg onrustig vind. Ik zet de knop op manual en regel de ontvangst sterkte met de LF gain knop.

Wel zoek ik nog een goede speaker voor de Racal. Ik gebruik nu een Nokia speakertje, maar dat houdt niet over. Aandachtspunt is wel dat de Racal (het is de Engelse versie) maar 50 mw aan vermogen levert (ca. 5 ohm). Wie heeft nog een tip voor een geschikte speaker?

Bijgevoegd een fotootje van de ontvangers.

Groet,

Kees.
Bijlagen
P2240078.JPG
P2240073.JPG
Laatst gewijzigd door C.J. Boer op 24 feb 2013, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

5906tsw
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2012, 15:31

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#7 Bericht door 5906tsw »

Ik ben een Belg met een Racal RA 17L kortegolfontvanger. Ik overweeg om hem eens te laten nakijken door Ben Korbeeck omdat ik denk dat de gevoeligheid iets beter kan. Kan iemand mij zeggen waar Ben Korbeeck woont in Nederland zodat ik kan nagaan of die verplaatsing doenbaar is voor mij. Alvast bedankt.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#8 Bericht door C.J. Boer »

Hij heeft een eigen website. Daarop kun je je vragen stellen via een formulier (onderaan de hoofd pagina).


http://www.korbeeck.nl/radio

dc2dc

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#9 Bericht door dc2dc »

Hoi Kees, ik heb mijn "commentaar" gekleurd tussengevoegd.
Voordat de contacten los gingen heb ik al even kunnen luisteren met de Racal en deze kunnen vergelijken met mijn Icom R70 en Icom R75. Qua ontvangst geen groot verschil met de Icom's.

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring Kees, maar dan in vergelijk met een Kenwood TS570, zij het dat ik de Racal wat rustiger vind.

Het prettige van de Racal is dat je met de ingebouwde antennetuner heel scherp kunt afstellen en daarmee zwakke stations toch goed kunt ontvangen.

Dat kun je zeker stellen, ik krijg de Racal niet "over z',n nek", en je kunt net dat ene station scherp naar voren halen.

Op de Racal zit AVC, maar deze gebruik ik eigenlijk niet, omdat ik de ontvanger dan erg onrustig vind. Ik zet de knop op manual en regel de ontvangst sterkte met de LF gain knop.

Bij mijn Racal gebruik ik de AVC wel, en dat maakt de ontvangst wat rustiger; ook de MG/LG converter is met en extra AVC aangesloten. Ik schakel de AVC alleen uit als ik een heel zwak station binnen probeer te halen, en dat werkt vaak !

Wel zoek ik nog een goede speaker voor de Racal. Ik gebruik nu een Nokia speakertje, maar dat houdt niet over. Aandachtspunt is wel dat de Racal (het is de Engelse versie) maar 50 mw aan vermogen levert (ca. 5 ohm). Wie heeft nog een tip voor een geschikte speaker?

Ik gebruik momenteel (i.p.v. het interne luidsprekertje) een oud houten boxje waar een luidsprekertje van 10W/4Ohm in hangt; het geeft me meer dan voldoende herrie in de shack
Ook mijn Racal komt volgens mij bij Hoka vandaan; ik heb er tenminste (o.a) een handbook daar vandaan bijzitten.
Nette foto's trouwens.

@ 5906tsw : ook PA0LMD,Leo, kan je Racal afregelen (hij woont in Grootebroek op de Veluwe,als ik juist ben geinformeerd).

Groeten, Daniel.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#10 Bericht door C.J. Boer »

Ja, HOKA heeft in 1983 en volgende jaren veel Racal R17 ontvangers opgekocht en daarna weer verkocht. Wel heel veel exemplarische verschillen. Met andere woorden ik heb toen geluk gehad dat ik een goed exemplaar kon kopen.

Als ik de AVC aanzet op mijn Racal staat de LF gain op maximaal. In de AVC modus kan ik die LF gain ook niet regelen of afzwakken. Dat lukt alleen maar in de manual mode.

Wat de luidspreker betreft. Zou deze luidspreker ook kunnen (is wel 8 ohm):

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl ... -P810.html


Gr.

Kees.

dc2dc

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#11 Bericht door dc2dc »

Dag Kees,

De functie van een avc:

De functie van het avc-circuit is om lf-signalen te versterken zonder de dynamische compessie van deze signalen aan te tasten.
De verschillen in ampltude van het lf-signaal worden "glad gestreken", om storende effecten te verwijderen.
Met deze methode wordt overcompensatie in het volume tegen gegaan.

Bij mij werkt dit uitstekend, maar bij jou dus niet; het moment dat je naar avc schakelt gaat de heleboel op tilt, en gaat de lf-versterking naar maximaal, i.p.v. e.e.a. netjes terug te regelen.

Jij kunt dus op deze manier geen gebruik maken van je avc.
Dit duidt dus, naar mijn mening, op een storing in de avc, en behoeft nader onderzoek.
Dit hoeft geen ramp te zijn, maar wil je gebruik kunnen maken van de avc, dien je er iets aan te doen.

Ik zou er het schema bijpakken en het avc-circuit eens uitvergroten, en bekijken waar de storing vandaan komt.


Voor wat betreft de luidspreker het volgende: heb je in je omgeving geen luidsprekertje in de "junk-box", of een externe luidspreker van een van je andere ontvangers, teneinde e.e.a. eerst eens uit te proberen; een nieuwe luidspreker kun je altijd nog aanschaffen.
Ik bedoel: gekocht=gekocht !
De impedantie van de luidspreker 4, 5 of 8 Ohm maakt denk ik voor dit gebruik niet veel uit.
Vraag is wat voor "geluid" je voor staat; een scherp "plastic" geluidje kun je bereiken met een klein luidsprekertje (zoiets als er intern aanwezig is), of een wat voller geluid: een wat robuustere luidspreker in een klankkastje.
In ieder geval, als je een luidspreker (welke dan ook) gaat testen, draai veiligheidshalve wel even het lf naar beneden.

Groeten, Daniel.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#12 Bericht door C.J. Boer »

Ja, klopt Daniel.

Maar zo lang ik de R17 heb is dat altijd zo geweest. Voor mij voldoet de manual mode prima. Maar kun jij de LF gain ook handmatig terugzetten in de AVC mode?

dc2dc

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#13 Bericht door dc2dc »

Jazeker wel, de lf-regelaar werkt in iedere stand van de functieschakelaar (behalve in de stand-by stand natuurlijk).
Het verschil tussen avc-on en avc-off is, dat avc-on een stuk prettiger is om naar te luisteren; de pieken van de ontvangen modulatie worden wat afgetopt, en is dan niet zo staccato meer, terwijl de sterkte van het lf-signaal gewoon regelbaar blijft ! :mrgreen:
Verschillen in lf-niveau tussen b.v. verschillende stations worden "glijdend" opgevangen.

Maar als de manual-mode voor jou voldoet, wie ben ik dan om daar over te gaan mekkeren?

Groeten, Daniel.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#14 Bericht door C.J. Boer »

Zie hieronder het antwoord van Ben Korbeeck.


"De AVC regelt het IF (middenfrequent) circuit - linker bovenste knop. De audio regel je met de AF knop - rechts beneden. Meestal is de ontvangst bij een Racal het rustigst met de audio zoveel mogelijk open en de IF knop geknepen tot een goed luisterniveau. Althans bij het luisteren naar SSB en de AVC uit. Dat komt omdat de Racal geen productdetector heeft en het signaal dus erg geknepen aan de detector moet worden aangeleverd. Jouw ontvanger is zo gevoelig dat hij met AVC aan gewoon teveel signaal aanbied aan die detector (bijna altijd). Maar als het apparaat hier is wil ik nog wel even de AVC lijn meten. Voor AM is het verhaal anders en kun je de AVC wel aanzetten. Later heeft Racal er dus die aparte smalle kast bijgemaakt om SSB (productdetector) mogelijk te maken."

dc2dc

Re: 230 volt plug voor Racal R17L

#15 Bericht door dc2dc »

Ja Kees, het antwoord klopt als een bus.

Ik was uitgegaan van je "avc-probleem" bij ontvangst in AM (dom,dom); de vergissing komt voort uit het feit dat ik op de Racal bijna altijd AM bedrijf, terwijl ik SSB en andere modi op de TS570 doe.

En inderdaad, in SSB, de avc inschakelen, geeft dan een puinhoop; als ik soms ssb beluister op de Racal, doe ik het ook zoals door Ben vermeld, hi.(maar komt bij mij dus heel weinig voor).

Maar dat betekent dat je bij AM-ontvangst wel de keuze zou moeten hebben tussen wel of geen avc gebruiken ?

Groeten, Daniel.

Plaats reactie