Audio streams van repeaters

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#16 Bericht door PA0ETE »

Aeolus schreef:
PA2OLD schreef: Heb je een scheidingstrafootje gebruikt tussen de ontvanger en de computer die het signaal upload?
Nee dat niet, maar ik denk dat als ik de scanner even verplaats, en even een ontstoringsfiltertje (die ik nog wel heb liggen) tussen de audiolijn zet, dat het dan al een stuk zou moeten schelen. Scheidingstrafo gaat hem niet worden.
Vaak is het een potentiaalverschil tussen bijvoorbeeld de massa van de voeding van de ontvanger en bijvoorbeeld de antenne of met de PC. Paardemiddel dat wel vaak werkt: de stekker van de voeding van de ontvanger andersom in het stopcontact. Ceramische c'tjes (bipolair) groter dan 1 nF tussen massa en binnenader van de coax-aansluiting en/of twee C's (bipolair) van groter dan 220 nF tussen massa en binnengeleider afgeschermde kabel is meestal ook net zo goed als een galvanische scheiding met trafo of optocouplers, alleen moet je een oplossing met C's liefst eerder aansluiten dan dat je de voeding aansluit en/of inschakelt.

Een vaste PC moet in de meeste gevallen echt op een geaard stopcontact om dit probleem en nog veel grotere problemen te voorkomen.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#17 Bericht door PA2OLD »

Scheidings-trafo's 1:1 voorkomen niet alleen brom, je zou niet de eerste zijn die onder spanning komt te staan door potentiaal verschillen tussen je set en de computer.
Ik heb wel eens vonken gezien bij het aansluiten en je zou ook niet de eerste zijn die daardoor zijn radio kapot heeft gemaakt.
Zelfs ingangs/uitgangs (RS232) poorten van de computer kan je zo kapot maken, ik heb die ervaring gehad, vroeger in het packet tijdperk.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#18 Bericht door PA0ETE »

Dat komt gewoonlijk dat bij met name vaste computers en ook bij meest oudere zendontvangers een spanningsdeler van bijv. 100n of 220n tussen fase en nul zit met op de middenaftakking de aardaansluiting. Hierdoor staat op kast en elektronica 110V (zij het met een redelijk kleine EMK).

Dit was de reden dat ik meldde dat desktop-computers met een randaardestekker ook op een geaard stopcontact moeten komen. Ik heb hier uitsluitend laptops, en voor de streams gebruik ik scannertjes met een zelf aangepaste netadapter. Daar zijn die problemen er niet of nauwelijks. Maar it is better safe than sorry uiteraard, bij twijfel galvanisch scheiden.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Audio streams van repeaters

#19 Bericht door Marco »

Hallo Allemaal,

Leuk al die nieuwe streams. PI3APD en PI3BOZ heb ik reeds toegevoegd aan streamingmedia.tk
Ik hoop dat ik hier ook de toestemming voor heb.
Mocht om wat voor reden dit niet wenselijk zijn dan verneem ik het graag.

Marco PE2MC

http://www.streamingmedia.tk

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#20 Bericht door Aeolus »

Tuurlijk mag dat, mijn zegen heb je :)

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Audio streams van repeaters

#21 Bericht door Dennisd »

ja hoor Marco geen probleem

Ik ben nog een beetje in de experimenteer fase ,en ben niet zo gecharmeerd van de stream van Radio reference
kwalitatief gezien klinkt het ook erg als een robot .

ik zit nog in dubio om te zoeken of er alternatieven zijn of ik zelf een stream kan gaan doorgeven ,maar mocht er iets veranderen
laat ik het je zeker weten.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Audio streams van repeaters

#22 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Audio streams van repeaters

#23 Bericht door Dennisd »

Charles schreef:Waar is de tijd gebleven dat je nog een èchte radio nodig had om naar zenders te kunnen luisteren?
Tegenwoordig gaat er veel middels internet, dat heeft weinig te maken met het radiozendamateur zijn :evil:
:roll:
Oude mensen hebben, door de eeuwen heen, altijd beweerd dat het vroeger beter was, maar tegenwoordig wordt hun leven gecompliceerd door de omstandigheid dat ze daarin gelijk hebben.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#24 Bericht door Aeolus »

Charles schreef:Waar is de tijd gebleven dat je nog een èchte radio nodig had om naar zenders te kunnen luisteren?
Tegenwoordig gaat er veel middels internet, dat heeft weinig te maken met het radiozendamateur zijn :evil:
lekker blijven hangen in 1920 als je dat wil, maar gebruik dan ook niet iets moderns als een internetforum om er over te klagen... vooral dingen die de hobby een beetje moderniseren bekritiseren, maar vervolgens wel klagen dat er weinig nieuwe aanwas in de hobby is... dat gezeur van je heeft weinig te maken met het bedrijven van een hobby die toch heel erg breed is.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#25 Bericht door PA2OLD »

Aeolus schreef:
Charles schreef:Waar is de tijd gebleven dat je nog een èchte radio nodig had om naar zenders te kunnen luisteren?
Tegenwoordig gaat er veel middels internet, dat heeft weinig te maken met het radiozendamateur zijn :evil:
lekker blijven hangen in 1920 als je dat wil, maar gebruik dan ook niet iets moderns als een internetforum om er over te klagen... vooral dingen die de hobby een beetje moderniseren bekritiseren, maar vervolgens wel klagen dat er weinig nieuwe aanwas in de hobby is... dat gezeur van je heeft weinig te maken met het bedrijven van een hobby die toch heel erg breed is.
Sorry heren, maar dit heeft niets te maken met het draadje, 'Audio streams van repeaters'.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#26 Bericht door PA0ETE »

Het is een ander onderwerp inderdaad. (Maar het onderwerp opsplitsen is natuurlijk zo gedaan :- ) )

Ik vind dit soort dingen prima. Als het het gebruik van de etherfrequenties maar niet in de weg zit. Veel mensen luisrteren naar de streams op plekken waar dat met apparatuur niet zo makkelijk gaat.

(Getypt vanaf de home-trainer op de tablet-PC, die tegelijk de D-STAR-stream laat horen)

:-)

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Audio streams van repeaters

#27 Bericht door Dennisd »

PA0ETE schreef:Het is een ander onderwerp inderdaad. (Maar het onderwerp opsplitsen is natuurlijk zo gedaan :- ) )

Ik vind dit soort dingen prima. Als het het gebruik van de etherfrequenties maar niet in de weg zit. Veel mensen luisrteren naar de streams op plekken waar dat met apparatuur niet zo makkelijk gaat.

(Getypt vanaf de home-trainer op de tablet-PC, die tegelijk de D-STAR-stream laat horen)

:-)
hmm eigen brouwsel ,of een stream van RR?
of is dit ook weer te veel offtopic :wink:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#28 Bericht door PA0ETE »

De voor zover ik weet enige stream in Nederland voor D-STAR komt bij mij vandaan. Met een pauze van een jaar daartussen is dat al sinds 2007 :-) De stream is te beluisteren via redelijk veel sites. Met toestemming/instemming cq. medeweten van mij gebeurt dat op onlinereceivers, radioreference.com/broadcastify.com, ch73.net en op streamingmedia van Marco. Daarnaast zijn er redelijk wat mensen die me nooit hebben laten weten dat ze de stream overnemen. Sommigen scheppen zelfs op over hoe knap het toch weer van ze is dat ze zo'n stream hebben :-) Het aardige is, ik doe de updates van de server meestal 's nachts. En als op zo'n moment de stream uit de lucht is, valt bij alle mij bekende sites en Teamspeak-kanalen met dit geluid het audio weg :-)

Zelfbouw gaat wel weer wat ver om het zo te noemen. Ik knutsel wel geregeld met de techniek ervan. De eerste D-STAR-porto zit niet ver van de repeater op een beperkte antenne aangesloten, en het audio daarvan gaat in een PC, en vandaaruit naar een drietal servers die het het signaal verder verspreiden over de verschillende sites, een eigen server in Zeewolde, eentje in de VS van broadcastify/rr.com en eentje ergens in Brabant van CH73. Ik weet dat er nog iemand van plan is om een D-STAR-stream te gaan maken, die dan hoogstwaarschijnlijk stations op een andere reflector laat horen dan bij mijn stream het geval is.

En nou niet gaan zeuren over mijn gemodereer hoor. :-) Ik doe dat liever ook niet, maar soms ontkom ik daar niet aan. Ik heb zelf ook het liefst zo weinig mogelijk bemoeienis met de discussies op het forum. Althans, ik discussieer het liefst zelf ook gewoon als niet-moderator mee.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Audio streams van repeaters

#29 Bericht door Aeolus »

Goed nieuws te melden, de brom is weg bij de pi3apd stream :) Heb de scanner die op sterven na dood was maar es vervangen door een mooie bamiporto, en dat bleek al voldoende om het probleem uit de wereld te helpen. Vandaag tijdens de ronde van pi4sdh had ik even mooi de gelegenheid om te luisteren en te testen, en ben dik tevreden, alhoewel er aan het geluid nog wel iets gefinetuned kan worden, maar dat komt wel. Het is nu weer een stuk prettiger om naar te luisteren.

Plaats reactie