Digitale radio ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
marcohendriks
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2012, 11:25
Roepletters: Mmj

Digitale radio ontvanger

#1 Bericht door marcohendriks »

Voor mijn afstudeer project wil ik graag signalen opvangen van mobile providers. Nu heb ik begrepen dat je de digitale frequenties kan op pikken met een digitale ontvanger. De bedoeling is dat ik de data opvang (krakende geluiden) dus geen gesprekken dat is niet mogelijk. Maar nu ben ik opzoek naar zo een apparaat maar wat is de benaming van deze apparaten zodat ik opzoek kan gaan naar zo een ding.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Digitale radio ontvanger

#2 Bericht door PA3LS »

Echt data ontvangen? Voor GSM en andere niet al te moderne technieken (of waarvoor open standaarden gelden) is dat wel te doen, als je 't niet hoeft te decoderen. Voor de rest? Ik geef je weinig kans. Luisteren naar een datasignaal is vaak niet echt... productief. Zeker aangezien het vaak voor zal komen dat grote delen van het signaal buiten het hoorbare gebied zitten.

Digitale signalen hoorbaar maken zonder ze om te vormen in data?
Niet alle digitale signalen hebben zo'n duidelijk karakter als GSM. Veel digitale signalen klinken met een gangbare AM of FM detector als doodsaaie witte ruis en zijn waarschijnlijk niet eens altijd te onderscheiden van achtergrondruis.
Als je het toch wil proberen, begin dan maar met het aanpassen van een analoge satelliettuner voor jouw gebruik. Voeg bijvoorbeeld een AM detector en filters toe. Dan worden GSM signalen volgens mij goed hoorbaar (maar je krijgt er dan geen echt datasignaal uit!)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Digitale radio ontvanger

#3 Bericht door coolepascal »

Ik ben het totaal niet met Laurens eens.

Marco, wat jij wilt kan, maar is niet een kwestie van een scanner kopen en gaan luisteren.
Waar je meer aan hebt is een SDR ontvanger voor de betreffende frequenties.
Ik doe dat soort experimenten met een USRP maar tegenwoordig kun je ook met de sportgoedkope BVBT-stickies met een RTL chippie een heel eind komen.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je zelf heel handig bent met het schrijven van dsp software (niet speciaal iets
waar je buurjongentje van zes je in kan adviseren)
De meeste lieden die zich met dergelijke techniek bezighouden doen dat mbv GNU-Radio...
En dat zeg ik er vooraf maar gelijk bij, doe dat onder Linux, want onder Windows kom je niet veel verder dan het draaien van wat voorbeelden, en GSM, GPS, Tetra en aanverwante experimenten kun je dan eigenlijk wel vergeten.
(die zijn onder windows iig een stuk lastiger aan de gang te krijgen dan onder linux)

Ofwel.. wat je wil kan wel. maar je moet ook nog wat tijd over houden om te studeren lijkt me.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

marcohendriks
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2012, 11:25
Roepletters: Mmj

Re: Digitale radio ontvanger

#4 Bericht door marcohendriks »

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal bet project iets meer toelichten, het idee is om audio visueel te maken. Dit word vaak gedaan doormidden van water in een speaker te leggen. Nu wil ik dit helemaal anders gaan aanpakken ik heb een tekenmachine ontworpen die trillingen van de speaker omzetten naar een tekening. Nu lijkt het me interessant om de bron audio te koppelen aan bijv het mobile data verkeer. Waardoor de onzichtbare lagen van het mobile data verkeer hoorbaar word en daarna ook zichtbaar. Dus wat ik wil hebben is puur de ruis die deze op pikt als de juiste frequentie aanstaat. Nu heb ik niet de tijd om een nieuwe programmeer taal te leren in Linux dus dat valt jammer genoeg af. Maar het idee om de tuner om te toveren tot een ontvanger voor dit soort data spreekt me wel aan. Zou je me iets meer kunnen uitleggen over hoe je dit zou kunnen doen? En het anderen wat ik begrepen heb van een leraar van mij is dat het ook wel eens gedaan is met een digitale ontvanger in combinatie met een lijst van provider frequinties dus vandaar mijn vraag wat voor een apparaten zouden dit kunnen zijn? Zodat ik die eens zou kunnen googlen.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Digitale radio ontvanger

#5 Bericht door PA3LS »

Niet om je belachelijk te maken ofzo, maar volgens mij kan je beter een ander project oppakken.

Golfvormschrijvers bestaan al, en zijn beslist niet geschikt voor het vinden van 'lagen' in communicatie - hooguit voor het vastleggen van de omhullende van 't signaal en da's weinig interessant.
Voor het visueel maken van elektronische signalen gebruikt men meestal een oscilloscoop. Er zijn ook andere scopen, zoals een vectorscoop.

Het idee wat ik voorstel levert geen digitale data op. Je kan er niets mee behalve er naar luisteren, en je zult er niets uit kunnen distilleren behalve misschien eventuele laagfrequentcomponenten als een zender in duplex werkt en schakelt tussen zenden en ontvangen.
Als je niet weet wat je zou moeten doen, dan moet je meer lezen. Analoge satellietontvangers zijn regelmatig toegepast in de amateurwereld toen SDR's hun intrede nog niet hadden gedaan.

Als je wel op dataniveau analyses wil doen:
Begin hier eens met lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_mo ... on_methods
Achterhaal welke modulatiemethodes er bij jouw signalen gebruikt worden.
Bedenk dan nog eens of het mogelijk is wat je wil, en welke meetapparatuur een grafische representatie van het signaal kan geven, en waar je 't geld daarvoor vandaan haalt of waar je die kan lenen.

Alternatief project: DRM (digitale omroep op midden en kortegolf). Apparatuur goed zelf te bouwen, software is gratis (Dream). In Dream worden ook real time grafische representaties van het ontvangen digitale signaal gegeven.

marcohendriks
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2012, 11:25
Roepletters: Mmj

Re: Digitale radio ontvanger

#6 Bericht door marcohendriks »

Ik snap dat het klinkt of dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben.
Maar dat is niet zo dit soort projecten zijn moeilijk uit teleggen. Wat ik wel weet
Is dat je met een digitale 27 mc (weet niet hoe die heten) frequenties kan oppikken van mobile aanbieders. Maar hoe heet zo een apparaat? Het gaat hier om de digitale versie van de vroegere 27 mc bakkies.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Digitale radio ontvanger

#7 Bericht door PE1PQX »

Ik denk dat het veel helpt als je je eerst verdiept in het frequentie spectrum en radio techniek. Wat is nu wat en hoe werkt het in grote lijnen.
Als je de basis hiervan onder de knie hebt, zul veel gerichter een vraag kunnen stellen.
Met een 27mc bakkie zul je geen GSM signalen kunnen ontvangen, simpel uit te leggen omdat de frequenties te ver uit elkaar liggen (27MHz vs 900MHz, 1800MHz enz)

Als ik jouw verhaal goed begrijp heb je het meest aan een SDR (software Defined Radio) zoals bijvoorbeeld de funcube dongle. Hiermee kun je (met een beperkte bandbreedte) een spectrum waterval op een PC scherm tonen, dit is zeer visueel.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Digitale radio ontvanger

#8 Bericht door pa3dsc »

En die radio is er al (diverse)
even googelen >> websdr.org

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Digitale radio ontvanger

#9 Bericht door PE1PQX »

Is ook zeker een mogelijkheid...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Digitale radio ontvanger

#10 Bericht door PA3BAS »

Kijk maar eens op www.websdr.org en met name de ontvanger van de UT

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/


Daar zie je het hele radiospectrum van enkele Kilohertzen tot aan ongeveer 29 Megahertz.

Daar kan je van alles vinden, bakens van van alles, de 27 mc band met bakkies, afstandsbedieningen, amateurs met elkaar in gesprek, AM-omroepzenders etc. Vergeet ook niet dat je kan inzoomen op een interessant gedeelte van het spectrum als je dat interessant vindt. Je ziet dan beter waar je naar kijkt. Interessant kan bijvoorbeeld het stuk vanaf 7 mhz tot 7,2 mhz zijn. Dat is de zogenaamde 40-meter band en onder andere daar maken zendamateurs contacten met elkaar. In morse, allerlei digitale modi en in spraak. Je kan daar eens luisteren of er iets van je gading bij is.

Ik begreep dat je in Arnhem woont, je kan eens langs komen en dan kan ik je een en ander laten zien en horen wat er allemaal te beleven is. Je kan contact opnemen met een PB.
.... But will it blend?

Plaats reactie