FUNcube dongle Pro+

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

FUNcube dongle Pro+

#1 Bericht door PE0SAT »

De nieuwe versie van de FUNcube dongle is beschikbaar en mijn eerste reactie is "wauw" gisteren ontvangen
en 's-avonds even omgewisseld met versie 1 en meteen valt op dat deze versie duidelijk verschillende verbeteringen heeft.

Even een paar dingen die meteen opvallen:

Het spectrum is nu 192 khz breed
Verbeterde filter op 2 meter en 70cm
Totale frequentie bereik is nu inclusief HF

Tijdens mijn eerste test was het zelfs mogelijk om de amateur satelliet FO-29 m.b.v. mijn Diamond X5000 rond straler
te ontvangen, dit was nog niet eerder mogelijk geweest. Nu waren er gisteravond wel tropo condities, dus we gaan de
komende tijd nog verder testen met deze nieuwe FUNcube om te zien hoe deze werkt


73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FUNcube dongle Pro+

#2 Bericht door PE1PQX »

Ik heb deze ontwikkeling al eerder gezien, en heb nu de FUNcube Dongle Pro (dus zonder de "+").
Zit er ook aan te denken voor de "+" te gaan, wat zijn de kosten van deze nieuwe versie?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: FUNcube dongle Pro+

#3 Bericht door PE2AAB »

Na klikken op de bovenstaande link vond ik: The price in Euros is about €155+VAT.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: FUNcube dongle Pro+

#4 Bericht door PE0SAT »

PE1PQX schreef:Wat zijn de kosten van deze nieuwe versie?
Ik heb 208,00 euro betaald. Dat is inclusief BTW en verzend kosten
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: FUNcube dongle Pro+

#5 Bericht door PE0SAT »

PE2AAB schreef:Na klikken op de bovenstaande link vond ik: The price in Euros is about €155+VAT.
Ik vermoed dat dit Britse ponden moeten zijn. Of het is de prijs van de oude FD.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FUNcube dongle Pro+

#6 Bericht door PE1PQX »

Zo'n 30% er bij voor de totale kosten... vind ik nogal wat.

Even verder gekeken op http://www.funcubedongle.com/?page_id=1113

125 GBP + 20% VAT = 150 GBP (GBP = Engelse ponden, VAT = BTW)
Verzend kosten: + 11 GBP (wordt dan 161 GBP)

Even de ponden omrekenen naar Euro's: (1 GBP = €1.22920) => 161BGP x 1.22920 = € 197,90
Dus de €208 komt redelijk in de buurt...

(Bron voor valuta omrekenen: http://www.xe.com/ucc/convert/?Amount=1 ... GBP&To=EUR, dd 23-10-2012)
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 23 okt 2012, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: FUNcube dongle Pro+

#7 Bericht door PE0SAT »

Hier de link naar de order pagina inclusief bedragen.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA3EXC
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2008, 18:35
Locatie: Kampen

Re: FUNcube dongle Pro+

#8 Bericht door PA3EXC »

Hallo allemaal, is hier iemand die kan vertellen hoe de FUNcube dongle Pro+ omgaat met wat sterkere signalen.
Gebruik nu een RTL DVB-T dongel ( 24 euro van Dijken elektro), op zich werkt het ding prima maar zodra de plaatselijke repeater in de lucht komt is deze totaal overstuurd wat geen wonder is zonder band filters.
Maar zijn er gebruikers hier die hun ervaringen kunnen vertellen met de nieuwere FUNcube dongle Pro+ in combinatie met grotere signalen of deze dan ook totaal overstuurd raakt, dus voornamelijk de prestaties op VHF en UHF en hoe het KG gedeelte is ?.
Graag reactie.
73’s Dick

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: FUNcube dongle Pro+

#9 Bericht door Dennisd »

PA3EXC schreef:Hallo allemaal, is hier iemand die kan vertellen hoe de FUNcube dongle Pro+ omgaat met wat sterkere signalen.
Gebruik nu een RTL DVB-T dongel ( 24 euro van Dijken elektro), op zich werkt het ding prima maar zodra de plaatselijke repeater in de lucht komt is deze totaal overstuurd wat geen wonder is zonder band filters.
Maar zijn er gebruikers hier die hun ervaringen kunnen vertellen met de nieuwere FUNcube dongle Pro+ in combinatie met grotere signalen of deze dan ook totaal overstuurd raakt, dus voornamelijk de prestaties op VHF en UHF en hoe het KG gedeelte is ?.
Graag reactie.
73’s Dick

PA3EXC hier staat wat meer info
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=9019

daar ik exact hetzelfde heb met de lokale Repeater ,maar zet gewoon de gain wat terug
en nee het is niet te vergelijken met de funcube ,die is vele malen beter gefilterd

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FUNcube dongle Pro+

#10 Bericht door PA3BAS »

PA3EXC schreef:Hallo allemaal, is hier iemand die kan vertellen hoe de FUNcube dongle Pro+ omgaat met wat sterkere signalen.
Gebruik nu een RTL DVB-T dongel ( 24 euro van Dijken elektro), op zich werkt het ding prima maar zodra de plaatselijke repeater in de lucht komt is deze totaal overstuurd wat geen wonder is zonder band filters.
Maar zijn er gebruikers hier die hun ervaringen kunnen vertellen met de nieuwere FUNcube dongle Pro+ in combinatie met grotere signalen of deze dan ook totaal overstuurd raakt, dus voornamelijk de prestaties op VHF en UHF en hoe het KG gedeelte is ?.
Graag reactie.
73’s Dick
Ik kan het voor je uitproberen. Ik heb er één aangeschaft, en hij bevalt heel erg goed. Zo goed dat ik mijn gewone funcube en fifi waarschijnlijk ga verkopen. Op eigenlijk alle gebieden gaat het erg goed.

Ik woon ongeveer 3 kilometer van de Arnhemse repeater (430,275 Mhz) af en heb eigenlijk geen problemen met het signaal, of dat andere signalen worden weggedrukt. Daarbij moet ik zeggen dat ik er nooit echt naar heb lopen zoeken. Ik zal een vergelijkend warenonderzoek starten, en misschien een idee om de rauwe IQ-files hier te posten? Kan je zelf kijken.

Laatst trouwens een stel ragchewers uit South-Carolina gehoord op de 40 meter met behoorlijk sterke signalen in de buurt. Geen probleem. Ik heb ook een draadloze microfoon die ergens in de 600 Mhz werkt meen ik met het gigantische vermogen van 10 milliwatt. Kan ik er ook naast leggen als je wilt.

Verschil tussen de RTL-dongle en de Funcube mag er wel zijn hoor! De Funcube is gevoeliger, en geeft een schoner signaal. Het nadeel is dat ie 'maar' 192Khz breed is. Om een idee te krijgen, je kan de hele 40 meterband voor phone op je scherm hebben of opnemen in één keer!
.... But will it blend?

19RF186 panda58
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
Locatie: Hardenberg

Re: FUNcube dongle Pro+

#11 Bericht door 19RF186 panda58 »

PE0SAT schreef:
PE1PQX schreef:Wat zijn de kosten van deze nieuwe versie?
Ik heb 208,00 euro betaald. Dat is inclusief BTW en verzend kosten
192 euro bij Dolstra
Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!

Robberto
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:51

Re: FUNcube dongle Pro+

#12 Bericht door Robberto »

Is dat dan zoveel beter dan het simpele usb tv ontvangertje van 14 euro

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FUNcube dongle Pro+

#13 Bericht door PA3BAS »

Ja!
.... But will it blend?

19RF186 panda58
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
Locatie: Hardenberg

Re: FUNcube dongle Pro+

#14 Bericht door 19RF186 panda58 »

[quote="pa3bas"]Ja

Nou dat mag ook wel voor zo iets dat 15 keer duurder is.

Denk dat de mogelijk heden ook uitgebreider zijn en luxer.
Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FUNcube dongle Pro+

#15 Bericht door PA3BAS »

Hij is inderdaad een stuk duurder, maar beter toegespitst op het ontvangen van zwakke signalen
o Full coverage of all amateur bands from 136kHz through HF, 6m, 2m, 4m, 2m, 1.25m, 70cm, 33cm, 23cm (150kHz-240MHz and 420MHz-1.9GHz, 70kHz-150kHz coverage through your software’s NCO offset)
o 0.5ppm TCXO
o 192kHz sampling rate
o Eleven discrete front end filters
o Super sharp SAW filters on 2m and 70cm
o No extra device drivers
De frequentie staat gewoon goed, en er zit volgens mij een automatische preselector in (discrete front end filter). Daarnaast zitten de HF-banden erin. Dat heb je niet met de RTL-SDR zonder een converter. Wat je mist is de enorme breedte van ontvangst met de RTL-SDR. De funcube Pro+ is 'maar' 192 khz breed. Dat is net genoeg om het spraak-gedeelte van de 40-meterband in 1 keer in beeld te hebben.

Ontvangst van digitale signalen en het decoderen daarvan gaat ook als je als input de stereo-mix kiest. Of met twee geluidskaarten werken en het signaal van de ene naar de andere kaart voeren.

Ik heb met de funcube zonder problemen easyPal-plaatjes gedecodeerd. APRS gaat ook goed, en weersatellieten ontvangen op 137 Mhz gaat ook goed. RTTY en PSK31 heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zou niet weten waarom dat niet lukt.

Als software gebruik ik HDSDR met een beta-DLL om de VCO te besturen.
.... But will it blend?

Plaats reactie