SWR-meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

SWR-meter

#1 Bericht door PD2JHP »

Naast de industriële standaard van Bird zijn er nog vele andere (bijna onbetaalbare) staandegolfmeters; wat is wijsheid?
Een second hand Bird of een Daiwa 801xx?

Graag reactie: heb nu een SX 600, maar daarbij mijn twijfels over de juiste weergave....
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: SWR-meter

#2 Bericht door PA3HMP »

als je denkt over een bird 43, die meet geen swr en echt nauwkeurig is hij ook niet, dan kun je beter een daiwa kopen

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: SWR-meter

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3HMP schreef:als je denkt over een bird 43, die meet geen swr en echt nauwkeurig is hij ook niet, dan kun je beter een daiwa kopen

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing wat betreft de Bird.

Je moet bij de Bird effe rekenen met de gevonden waarden, en hup, "dan heb je ook wat'.
Maar ja, ik heb er ook al 1 sinds 1976......................




Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: SWR-meter

#4 Bericht door pe1rea »

Bird heeft ook een nauwkeurigheid van 5 procent volle schaal.
En een kop in een bird geeft in een andere bird een andere waarde.
Dat laatste kunnen Eric en ik op verzoek reproduceren.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: SWR-meter

#5 Bericht door fred101 »

Bird is idd zwaar overschat. Pas heeft Bram nog hier nog verslag van een test gedaan over hoe goed een Bird is.
Een bird heeft twee voordelen: het systeem is flexibel, door al die kopjes heb je een groot bereik, en ze zijn degelijk gebouwd voor in het veld. Het zijn absoluut geen precisie gevallen.

Wil je echt goed de swr meten: koop een vna of antenne analyser. De MFJ klopt wel niet geweldig qua R+jx maar de SWR klopt toch heel behoorlijk.
En anders kun je heel simpel een meetbrug maken. http://pe2er.nl/ Die zijn niet voor inline gebruik maar wel heel precies en breedbandig.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: SWR-meter

#6 Bericht door PD2JHP »

Allereerst bedankt voor het meedenken!

Ik had ook al gelezen dat die Bird meters wel degelijk gebouwd zijn, maar een meetfout hebben van 5% en in een aantal gevallen zelfs van 10%
Ook zou het land van fabricage inmiddels de China zijn i.p.v. de USA....

De situatie hier:
een 44" doublet, gevoed met 450 ohm ladderlijn naar een schakelbare balun (1:1, 1:2 en 1:4), om vervolgens via een Murch UT-2000A handtuner (echt een beest van een ding) te eindigen in mijn FT-2000

Ik heb een 2-tal antenne-analyzers, te weten de AA-520 en de VNA-pro, maar ik durf ze toch niet tussen de TRX en de tuner te zetten met een schakelaar of kan dan wel?
Veel antenneschakelaars, of je ze nu zelf maakt of niet, zijn nu eenmaal niet RF-dicht...

Of is dat toch een misvatting?

Mijn bouwstreven is een situatie van zo min mogelijk verliezen en zo klein mogelijk vermogen toch goed te horen te zijn....

Bij voorbaat dank voor de adviezen.
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: SWR-meter

#7 Bericht door fred101 »

Er tussen zetten ? Een mini VNA pro heeft ( als ik het goed heb) twee poorten, maar voor reflectie metingen ( swr). Gebruik je er maar een. Dus er tussen zetten gaat niet werken. Je kan wel een switch gebruiken maar dan ze je de TRX op de ene uitgang, op de tweede uitgang zet je een so239 naar bnc adapter en op de ingang zet je de tuner. Nu kun je omschakelen en ipv de FT2000 nu de open poort in serie met je tuner. Dan koppel je de mini vna aan met een kort bnc coax kabeltje. Dat is weinig werk.

Hoe lek je schakelaars zijn kan je met die vna meten dmv een S21 meting. Sluit de vna aan tussen in en uitgang en zet de schakelaar zo dat er geen verbinding is. Nu kun je meten hoeveel signaal er van de TX poort van de vna bij de RX aankomt. Als dat bv -80 dB is insertion loss geeft dan kun je uitrekenen hoeveel vermogen de vna op zijn ingang krijgt met de schakelaar op de FT2000 en wanneer je max vermogen maakt. Maar ik zou gewoon afkoppelen, dat is weinig werk en veiliger. Voordeel is ook dat je de ft2000 met een knop kan afkoppelen wat veilig is ivm static op je antenne ( nog beter is de openlijn van de tuner afkoppelen)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: SWR-meter

#8 Bericht door PD2JHP »

Goedemorgen Fred,

Zoals jij het schetst was ook mijn plan; die aansluitingen van de VNA waren mij overigens wel bekend.

Ik denk dat ik toch maar voor de optie kies van een schakelaar in combinatie met afkoppelen.
(antennes gaan na gebruikt en bij slecht weer altijd los)

Meten is OK, maar opblazen is een andere hobby HI HI

Groetjes uit het Waddinxveense,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: SWR-meter

#9 Bericht door PA3HMP »

Het is nog erger dan de meeste denken, de meter van de burd 43 zelf heeft een max fout van 5% maar de kop, het element wat erin gaat heeft (even uit mijn hoofd) een max fout van 7%, dat is dus bij elkaar een max afwijking van 12%, dat wil dus zeggen dat het een prima meter is, voor in het veld maar zeer zeker niet om te gebruiken als nauwkeurig meet instrument.

Mark

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: SWR-meter

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik nam de mijne in 1976 mee uit de USA en destijds heren, was ie "state of the art".
Ik weet het nog goed, ik was in Montreal bij de Olympics en ben er speciaal voor naar New York gereden om 'em bij Barry Electronics te kopen. Met de nodige elementen.
Enfin, ik ben tevreden met m'n Bird die inmiddels ook PEP aangeeft.........


Juul - PE0GJG

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: SWR-meter

#11 Bericht door PD2JHP »

Goedenavond Juul,

Het is geenszins mijn bedoeling wat of wie dan ook te schofferen
Al experimenterend ben ik van tijd tot tijd met andere antennes bezig en nu bleek mijn CX600 toch wel rare waardes aan te geven...
Ik heb, zoals je hebt kunnen lezen, 2 analyzers met ieder hun gemak, maar al werkend kwam mijn vraag op wat nu toch gemakkelijker zou blijken.
Welnu, voorlopig kies ik voor de combinatie schakelaar/analyzer/afkoppelen.

Vriendelijke groeten,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: SWR-meter

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nee hoor Jan,

zo vat ik het ook niet op hoor. Vanuit jou positie snap ik het wel. Maar ik wilde alleen maar schrijven dat ik m'n Bird al heel lang heb een er meer dan tevreden over ben. En toen mijn zenders destijds gekeurd werden kwam "de overheid" ook met een Bird aanzetten.

Misschien deed ik het nu ook wel anders dan 35 jaar geleden. Ben ik al zo lang zendamateur? Ja, zeker. En nog met een PEnul prefix. Dat zijn er nog maar weinig.

Maar ik denk dat als ik m'n Bird hier bij de kritische posters neer zet voor € 100,- dat ze 'em direct kopen.........(hi)
Dan verdwijnen de z.g. bezwaren als sneeuw voor de zon denk ik.

Groet Jan en sukses.

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: SWR-meter

#13 Bericht door pe1rea »

Ik heb ook een bird, ooit van een relatie gekregen, gebruik het ding vrijwel nooit.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: SWR-meter

#14 Bericht door fred101 »

Ach het zijn hele mooie degelijkr kastjes en wat maakt het uit of je nu 10W of 9,5W op je meter hebt. Je moest eens weten hoever de gemiddelde multimeter of scoop van de gemiddelde gebruiker hier er naast staat. En an zal ik maar helemaal niet over de goedkope LCR metertjes en counter kitjes beginnen. Geeft keurig 10,45 pF aan dus moet wel goed zijn, tot je het met een echte meter vergelijkt en zo'n ding nog geen 5% blijkt te halen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door fred101 op 19 jun 2012, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Theo

Re: SWR-meter

#15 Bericht door Theo »

Ik zie ze veel in gebruik bij 3 meter piraten, meten dan zo maar meer dan 10 KW vermogen.
Kijk dat kan ik me voorstellen :D
Maar bij de "vogel" is prijs prestatie niet in verhouding, met toch goed spul wat je nu kunt kopen.
Goed meet spul is nog steeds niet goedkoop, maar wel betaalbaarder dan pak en beet 40 jaar geleden.

Plaats reactie