SWR-meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: SWR-meter

#16 Bericht door PA3HMP »

Juul schreef:Nee hoor Jan,

zo vat ik het ook niet op hoor. Vanuit jou positie snap ik het wel. Maar ik wilde alleen maar schrijven dat ik m'n Bird al heel lang heb een er meer dan tevreden over ben. En toen mijn zenders destijds gekeurd werden kwam "de overheid" ook met een Bird aanzetten.

Misschien deed ik het nu ook wel anders dan 35 jaar geleden. Ben ik al zo lang zendamateur? Ja, zeker. En nog met een PEnul prefix. Dat zijn er nog maar weinig.

Maar ik denk dat als ik m'n Bird hier bij de kritische posters neer zet voor € 100,- dat ze 'em direct kopen.........(hi)
Dan verdwijnen de z.g. bezwaren als sneeuw voor de zon denk ik.

Groet Jan en sukses.

Juul - PE0GJG
Ik weet niet of ze het zouden kopen, ik heb ook nog zo'n oude bird 43 rondslingeren, als ik zie wat ze enkel voor de losse koppen in Nederland durven te vragen heb ik goud geld liggen, en geen kennis van zaken maakt dat de prijzen tot absurde hoogtes wordt gedreven.

Bij defensie gebruikten we ze ook, maar daar wisten we wat we gebruikte en waarvoor, dus daar werden de bird 43 meters gebruikt waarvoor ze bedoeld waren , veldwerk, voor naukeurige metingen(en te controlleren of bird 43 meter met kop niet meer dan 15% afwijkt) had ik een R&S staan die stukken nauwkeuriger was.

Ik heb er wel eens over gedacht om een stukje over de bird 43 in de cqpa ofzo te schrijven maar ik verwacht dan dat ik een hoop negatieve reacties krijg van handelaren die hun markt ineens in elkaar zien storten :mrgreen:

Mark

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: SWR-meter

#17 Bericht door pa5cal »

Ik zou het vooral doen! Dit soort mythes moeten de wereld uit...

-P

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SWR-meter

#18 Bericht door PE1PQX »

Al is het alleen 'ter lering ende vermaeck'
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: SWR-meter

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3HMP schreef:
Juul schreef:Nee hoor Jan,

zo vat ik het ook niet op hoor. Vanuit jou positie snap ik het wel. Maar ik wilde alleen maar schrijven dat ik m'n Bird al heel lang heb een er meer dan tevreden over ben. En toen mijn zenders destijds gekeurd werden kwam "de overheid" ook met een Bird aanzetten.

Misschien deed ik het nu ook wel anders dan 35 jaar geleden. Ben ik al zo lang zendamateur? Ja, zeker. En nog met een PEnul prefix. Dat zijn er nog maar weinig.

Maar ik denk dat als ik m'n Bird hier bij de kritische posters neer zet voor € 100,- dat ze 'em direct kopen.........(hi)
Dan verdwijnen de z.g. bezwaren als sneeuw voor de zon denk ik.

Groet Jan en sukses.

Juul - PE0GJG
Ik weet niet of ze het zouden kopen, ik heb ook nog zo'n oude bird 43 rondslingeren, als ik zie wat ze enkel voor de losse koppen in Nederland durven te vragen heb ik goud geld liggen, en geen kennis van zaken maakt dat de prijzen tot absurde hoogtes wordt gedreven.

Bij defensie gebruikten we ze ook, maar daar wisten we wat we gebruikte en waarvoor, dus daar werden de bird 43 meters gebruikt waarvoor ze bedoeld waren , veldwerk, voor naukeurige metingen(en te controlleren of bird 43 meter met kop niet meer dan 15% afwijkt) had ik een R&S staan die stukken nauwkeuriger was.

Ik heb er wel eens over gedacht om een stukje over de bird 43 in de cqpa ofzo te schrijven maar ik verwacht dan dat ik een hoop negatieve reacties krijg van handelaren die hun markt ineens in elkaar zien storten :mrgreen:

Mark

Dan ben je niet echt een goede "journalist". Want als die zo zouden denken........
Flauw zeg.
Kom op met dat stukje! "Effe doorpakken zouden ze bij het CDA zeggen......"

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR-meter

#20 Bericht door PC1L »

PD2JHP schreef:Naast de industriële standaard van Bird zijn er nog vele andere (bijna onbetaalbare) staandegolfmeters; wat is wijsheid?
Nuja, voor veel geld heb je nu ook zo'n ding ( en het werkt inderdaad wel :lol: ).

Had hier een aantal himmelreich metertjes van enkele guldens :lol:, de euro was er nog niet ( door een kennis die ooit iets op 11 meter deed weg gedaan omdat ze 'niet goed genoeg waren' ) ..... ik heb ze jarenlang gebruikt op 145 MHz en ze werkten net zo goed als de Bird, die overigens zeer degelijk gemaakt is ( inclusief het draaispoelinstrument ) en mooi om te zien.

Detail, hier hebben normaal gesproken de z.g. zeer nauwkeurige metingen meestal de voorkeur ( mijn achtergrond o.a. meet en regeltechniek ) ..... dus daar lag het niet aan :wink:

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: SWR-meter

#21 Bericht door PD2JHP »

L.S.,

Ik heb vandaag eens wat metingen verricht:

A. De case:

Een 4 watt setje (FM-gemoduleerd) voorzien van een degelijk gekoelde 250 Watt dummyload met een uitgang (1n4148 en een 100 nF naar aarde)


B. Gemeten resultaten:

1. zonder SX-600: ruim 4.25 Watt
2. met SX-600: 4.15 Watt

C. Toegepaste berekening:
(gemeten voltage + 0.7 Volt)2 / 100

D. Voorlopige conclusie:

De gebruikte SX-600 geeft een demping van 2.5%!
Aardig om te weten als je die SWR-meter er tussen hebt zitten bij QRP-gebruik...
Als PD-station scheelt het toch al gauw een half tot 1 Watt en dan komen nog de kabel-, plug-, antenne- en tunerverliezen.....

Advies zou kunnen zijn: bij een goed afgestelde antenne de SWR-meter er tussenuit en periodiek controleren?

Met vriendelijke groeten,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SWR-meter

#22 Bericht door PA0LMD »

PD2JHP schreef:L.S.,

Ik heb vandaag eens wat metingen verricht:

A. De case:

Een 4 watt setje (FM-gemoduleerd) voorzien van een degelijk gekoelde 250 Watt dummyload met een uitgang (1n4148 en een 100 nF naar aarde)


B. Gemeten resultaten:

1. zonder SX-600: ruim 4.25 Watt
2. met SX-600: 4.15 Watt

C. Toegepaste berekening:
(gemeten voltage + 0.7 Volt)2 / 100

D. Voorlopige conclusie:

De gebruikte SX-600 geeft een demping van 2.5%!
Aardig om te weten als je die SWR-meter er tussen hebt zitten bij QRP-gebruik...
Als PD-station scheelt het toch al gauw een half tot 1 Watt en dan komen nog de kabel-, plug-, antenne- en tunerverliezen.....

Advies zou kunnen zijn: bij een goed afgestelde antenne de SWR-meter er tussenuit en periodiek controleren?

Met vriendelijke groeten,

Jan
Jan,
Dat maakt dus ongeveer 0,1 dB demping, absoluut onbelangrijk dus.
Over het algemeen zullen kabels veel meer demping veroorzaken.

73
Leo
Meten is (z)weten

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: SWR-meter

#23 Bericht door fred101 »

De 1n4148 heeft capaciteit, de pootjes inductie, de boel ook tov massa. je multimeter heeft een bepaalde accuratie, Vf van een 1n4148 is niet een vaste 0,7V maar variabel ( 0,6 tot 1V) en er komt geen perfecte DC uit die schakeling. Maar dat geldt dan voor beide metingen natuurlijk in een zelfde mate.

Het AC wordt half gelijkgericht en je meet Vt minus de Vf. Dus krijg je volgens mij, maar ik ben een ramp in rekenen :
P = ((( Vt + 0,7 ) / wortel 2 ) ^ 2 ) / 50
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: SWR-meter

#24 Bericht door PD2JHP »

L.S.,

Ik pretendeer niet dat ik een laboratoriumopstelling aan huis heb, als het om mijn metingen gaat, maar wat Fred terecht opmerkt: eventuele meetfouten zijn voor beide situaties min of meer gelijk.
Echter, volgens ingewijden zou ik, in dit geval, de juiste formule hebben toegepast: (gemeten spanning + spanningsval) in het kwadraat / 100 ; bij 5 tot 20 Watt vermogen is deze meting vrij nauwkeurig.

Die 2,5% verlies is inderdaad maar 0,1 dB: Leo, ik ken die tabellen, maar wat zouden we met z'n allen blij zijn met die 0,1 dB, als we het zouden hebben over ons BBP of eigen inkomen...
Was ons landje niet in de financiële problemen en kon jij toch nog die extra week vakantie boeken HI HI

Ik werk bijna 30 jaar bij 's lands grootste cijferfabriek (geeft overigens geen enkele garantei) en probeer mij, ook bij het uitoefenen van mijn hobby, de dingen in begrijpelijke cijfers voor te stellen, vandaar deze benadering. Een tiende dB hier en een tiende dB daar is lastiger te bevatten, terwijl een percentage vaak helder is.

Binnenkort ga ik wat meer van dergelijke metingen uitvoeren en ben benieuwd wat de resultaten in mijn situatie zijn van o.a.
- een 30 meter RG 213 + een auto-tuner met een homemade vertical van 7,80 meter en
- een 22" doublet, een homemade 1:1 balun en 7 meter 450 kippenladder i.c.m een Murch UT 2000A tuner .
Voor de duidelijkheid: tijdens die metingen zal ik geen waarneembaar RF-signaal uitzenden, maar gebruik maken van mijn dummyload; in de praktijk betekent dat ik meet tot de auto-tuner en in het laatste geval tot en met de homemade 1:1 balun.

Een reeks veldsterktemetingen zullen nog volgen, maar ook hier zal gelden: laag vermogen, op een vrije (toegestane) frequentie (na request) en niet langer dan noodzakelijk.

Bedankt voor het meedenken en uiteraard sta ik open voor verdere suggesties; mijn blijvend streven is het verkrijgen van een zo goed mogelijk functionerende installatie (tegen beheersbare kosten), waarbij het hoogst mogelijke rendement wordt bereikt: iets wat we allen proberen, toch?

Relaas van mijn verhaal: meten is weten, maar: als je niet weet wat je meet, dan weet je nog geen reet... :lol:


Met vriendelijke groeten,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: SWR-meter

#25 Bericht door PA3HMP »

ik verwacht dat de extra demping komt door de extra pluggen die je gebruikt om de meter ertussen te zetten, niks opzienbarends dus.

Mark

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: SWR-meter

#26 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Kennissen van me gebruiken de CN801 groot.
Erg makkelijk afleesbaar etc.
Ze schijnen wel behoorlijk kwetsbaar te zijn.

Thuis gebruik ik voor antenne metingen een onogelijk oud raar 11mtr metertje.
Het ziet er niet uit maar ik heb nog steeds geen ding kunnen vinden wat voor mij zo makkelijk meet.

Over de vraag van de analiser.
Als er een set aan een antenne hangt hing er bij mij geen analiser aan.
Het zou enorm zonde zijn als je de analiser opblaast niet dan.

Ik heb zelf nog steeds met al mijn experimenten met antennes het nog niet over mijn hart kunnen krijgen om zo een ding aan te schaffen, ook al omdat ik alle analisers die ik gezien heb en getest me niet kunnen bekoren.
Of ze zijn te onnauwkeurig en beperkt in bereik zoals de MFJ of ze hebben een PC nodig zoals de mini VNA of signalhound etc..
In het veld en met mijn experimenten voor mij beiden onwerkbaar.

Misschien komt het nog in de toekomst een analiser omdat ik zo een ding toch wel enorm mis.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SWR-meter

#27 Bericht door PA0LMD »

PA1ZP schreef:Dag Allemaal

Kennissen van me gebruiken de CN801 groot.
Erg makkelijk afleesbaar etc.
Ze schijnen wel behoorlijk kwetsbaar te zijn.

Thuis gebruik ik voor antenne metingen een onogelijk oud raar 11mtr metertje.
Het ziet er niet uit maar ik heb nog steeds geen ding kunnen vinden wat voor mij zo makkelijk meet.

Over de vraag van de analiser.
Als er een set aan een antenne hangt hing er bij mij geen analiser aan.
Het zou enorm zonde zijn als je de analiser opblaast niet dan.

Ik heb zelf nog steeds met al mijn experimenten met antennes het nog niet over mijn hart kunnen krijgen om zo een ding aan te schaffen, ook al omdat ik alle analisers die ik gezien heb en getest me niet kunnen bekoren.
Of ze zijn te onnauwkeurig en beperkt in bereik zoals de MFJ of ze hebben een PC nodig zoals de mini VNA of signalhound etc..
In het veld en met mijn experimenten voor mij beiden onwerkbaar.

Misschien komt het nog in de toekomst een analiser omdat ik zo een ding toch wel enorm mis.

73 Jos
Hallo Jos,

Ken je het FA-VA-3 bouwpakket van Funkamateur.de ?
Hele goed analyser tot 165 MHz met groot grafisch display.

Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: SWR-meter

#28 Bericht door PF1JM »

Leo,

Ken je deze analyser of ken je iemand in de omgeving met zo'n ding? Ik zit te twijfelen tussen deze en de miniVNA Pro. En van die laatste weet ik dat er tevreden gebruikers zijn on onze regio.

Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SWR-meter

#29 Bericht door PA0LMD »

Jeroen,

ja, ik ken die analyser want ik heb er sinds enige tijd zelf eentje in gebruik.

73
leo
Meten is (z)weten

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: SWR-meter

#30 Bericht door EMCees »

SWR kun je op een aantal manieren meten.
Een vector voltmeter met een directional coupler werkt.
Een spectrum analyer met Tracking gen, en SWR koppelstuk. Bijv. de SWR bridge van R&S zrb 2
Verder een knappe vector network analyzer 2poorts of 4 poorts...
Of gewoon een swr meter van de plank

Plaats reactie