SWR-meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: SWR-meter

#31 Bericht door elsinga »

Praktisch vraagje: ik sta op het punt examen te doen en ga (uiteraard alleen na een succesvol resultaat ;)) daarna wat zaken aanschaffen. 2 zaken die op het lijstje staan zijn een SWR meter (Sommerkamp SK-M614 met kruisnaalden) voor 1-160 en 140-500 MHz en een RigExpert AA-54 antenne analyser.

Nu kan ik met de AA54 ook de SWR bepalen (t/m 6m weliswaar) en ben ik niet van plan de SWR meter continu aangesloten te houden (vanwege de in de set ingebouwde SWR meter en de verliezen van vooral de connectoren). En aangezien ik toch zo nu en dan moet controleren hoe het met de SWR staat, kan dat met beide apparaten.

Hoe nodig zou in deze situatie een SWR meter zijn? Kost toch weer 74 euro... Enige reden die ik kan bedenken is het meten van de 2+70 SWR. Hoe denken jullie daar over?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: SWR-meter

#32 Bericht door PA3FAT »

Als je het goed kunt meten met de RigExpert. Waarom zou je dan nog meer willen?

En hoe vaak zal er op 2/70 iets aan je antenne veranderen? Nooit?

Zou het niet doen.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: SWR-meter

#33 Bericht door elsinga »

Was ook een beetje mijn idee... maar ik heb geen praktijkervaring tenslotte. ;) Mijn 2/70 spul zal een X50 en/of X30 worden, verder niks. Enige nadeel is dat de Icom IC7000 die ik denk te gaan kopen geen SWR meet op die banden, alleen op HF+6. En als er al wat met de 2/70 antennes zou gebeuren, dan heb ik daar geen enkele indicatie voor (tenzij de ontvangst heel erg achteruit zou gaan dan).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: SWR-meter

#34 Bericht door Ton_O_E »

Je kunt voor 2 en 70 natuurlijk ook een goedkoop metertje kopen op de markt
Die van mij was €5 en is een prima indicatie van goed/nietgoed
Voorheen PA3TON

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: SWR-meter

#35 Bericht door EA5JEX »

dit kun je zelf maken.

Op 2ehands stonden de printjes een tijdje geleden te koop.

http://home.arcor.de/yo4gms/Directional ... pa0nhc.htm


Ook leuk ontwerpje.
http://www.pi4rcg.nl/zelfbouw/digitale-swr-powermeter/

Kees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: SWR-meter

#36 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef:Was ook een beetje mijn idee... maar ik heb geen praktijkervaring tenslotte. ;) Mijn 2/70 spul zal een X50 en/of X30 worden, verder niks. Enige nadeel is dat de Icom IC7000 die ik denk te gaan kopen geen SWR meet op die banden, alleen op HF+6. En als er al wat met de 2/70 antennes zou gebeuren, dan heb ik daar geen enkele indicatie voor (tenzij de ontvangst heel erg achteruit zou gaan dan).
Je kunt ook je power output in de gaten houden. Gaat deze achteruit (o.a. te zien door minder vermogen afname bij de voeding, een ampère meter is hier wel interessant) is er iets mogelijk aan de hand met je antenne.
Ik heb ook geen SWR meter aan mijn witte stok (X-200n) buiten aangesloten. Bij goede montage gaat er vrijwel niets mis.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SWR-meter

#37 Bericht door PA3DAT »

Mijn idee, zo'n "stok" zet je neer, je sluit de kabels aan en meet één keertje. Puur voor de
geruststelling: de installatie is ok! Daarna geef je de geleende meter terug aan de eigenaar,
want die meter heb je de eerste (20?) jaren niet meer nodig.

Ik heb een Diamond van 2,5 meter lang in de mast gezet in 1991, toen we hier kwamen wonen.
Afgelopen jaar, na 20 jaar trouwe dienst, de antenne vervangen door een Diamond die iets
langer is, ca. 3 meter. De antenne is ook nog iets omhoog gegaan, de oude RG-213-kabels zijn
vervangen door dure stat-of-the-art coaxkabels, nieuwe N-connectoren etc.
Want ja, áls je het doet doe je het meteen goed, nietwaar? Kan het er weer 20 jaar tegen!

Metingen aan relaisstations vóór en ná deze antennewisseling: praktisch geen verschil! :shock:
Ik hoor nog steeds dezelfde repeaters, met dezelfde signaalsterkte...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SWR-meter

#38 Bericht door PA3DAT »

Overigens ben ik heel gek met mijn mini-VNA, ook in het veld. Ik gebruik daarvoor een overbodig geworden
netbookje, een Asus Eeepc, zo'n mini-laptop. Dat werkt goed, zolang je niet in de volle zon (of regen) staat.

De mini-VNA vind ik vooral heerlijk bij het afregelen van antennes. Voorheen moest je daarvoor tientallen
swr-metingen doen, soms ook buiten de band :oops: . Nu zie je meteen "waar je antenne uithangt"!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: SWR-meter

#39 Bericht door elsinga »

Da's ook gelijk de reden waarom ik een AA54 wil hebben. Niks half uur over de banden draaien en overal de SWR noteren en er dan achterkomen dat die eigelijk nergens goed is... En zonder gemodde TX kun je dan ook niet vaststellen waar de boel wel resonant is. En juist dat antennes bouwen lijkt me leuk. Met electronika heb ik dat minder. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SWR-meter

#40 Bericht door PA0RAB »

l.s.
Met verwondering de diverse reacties gelezen.
Als je weet hoe een SWR meter werkt heb je dat ding in een avondje zelf geknutseld.
Vele pegulanten voordeliger dan dat kastje met kruisnaalden enz. Trouwens de verguisde CB SWR meters zijn soms zeer goed na wat afregelwerk en ook heel goedkoop. Wat heb je feitelijk nodig kastje? coaxkabel 2 pluggen 2 stukjes draad 2 weerstanden/potmetertjes 2 ctje en 2 liefst germanium dioden geranium kan ook volgens PD3OEN en een universeelmetertje ligt ook ergens. Een ander type maak je met een paar weerstanden wat ctjes en een diode Kijk maar bij PE2ER Als je weet wat een SWR meter vertelt werkt het heel leuk zelf gemaakt .wat imponeert een leek eengoedn werkende zelfbouw of een duur bamikastje met onbegrijpelijk manual?. trouwens wist je dat veel SWR meters ook nog ongewenste mengproducten geven en nevenuitstralingen Als je de swr curve maar kent kun je simpel aanpassen en een loepzuivere 1: 1 aanpassing wil nog niet zeggen dat je antenne goed straalt
Genoeg geleuterd en wat gesprekstof gegeven
55 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie