Fluke 8020a probleem(pje)

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Fluke 8020a probleem(pje)

#1 Bericht door pa0sjm »

Mijn Fluke 8020a heeft last van een vreemd verschijnsel .. als ik met de meter in de stand DC 2 volt bijv. een batterij ga meten , dan komt er vaak de aanduiding 1. op het display . Dit is de aanduiding voor overload . Heel vreemd . Dit gebeurt niet altijd , maar toch wel behoorlijk vaak . Verbind ik dan de meetpennen met elkaar door dan gaat het display op 000 .
Ook druk ik dan na die overload aanduiding even de drukschakelaar van het volgende bereik even in en weer terug naar de 2 volt stand . Dan gaat de meting normaal en heb ik de goede aanduiding van de gemeten spanning op het display .
Ook had ik wel dat met ingestoken meetsnoeren de display aanduiding gaat oplopen , dus van 000 naar 0.xxx .
In de wisselspanningsstand kan ik me daar wel iets van voorstellen , maar waarom gebeurt dit ( soms ) in de DC stand ?
Wie kan me helpen ? Het is niet heel erg , alleen een beetje vervelend . Verder meet het apparaat goed .
73 . Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#2 Bericht door PD4NX »

Waarschijnlijk is de 2V-bereik schakelaar ietsje vervuild of versleten (ik meen dat het ITT Schadow schakelaars zijn).
In mijn Fluke periode had ik een tooltje om het binnenwerk van de schakelaar te demonteren en te reinigen.
Wellicht kan het indruppelen van wat isopropanol het vuil in de schakelaar wat oplossen en wegspoelen (de print is vrij eenvoudig uit de behuizing te schroeven).
Mechanische bereikschakelaars zijn vaak na vele jaren niet al te betrouwbaar meer.
Een Fluke 8020A is overigens al aardig op leeftijd !

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#3 Bericht door pa0sjm »

PD1EU schreef:Waarschijnlijk is de 2V-bereik schakelaar ietsje vervuild of versleten (ik meen dat het ITT Schadow schakelaars zijn).
In mijn Fluke periode had ik een tooltje om het binnenwerk van de schakelaar te demonteren en te reinigen.
Wellicht kan het indruppelen van wat isopropanol het vuil in de schakelaar wat oplossen en wegspoelen (de print is vrij eenvoudig uit de behuizing te schroeven).
Mechanische bereikschakelaars zijn vaak na vele jaren niet al te betrouwbaar meer.
Een Fluke 8020A is overigens al aardig op leeftijd !

-Ed
beste Ed , dank voor je reactie .
Zou heel goed kunnen wat je zegt .Ik wilde niet gaan klooien met conactspray .. ik herinner me nog de tijd dat we in de TV reparaties ( zwart/wit ) wl eens een roterendekanalen kiezer zouden opfrissen ... met contactspray , hi . De zaak zat daarna vast vanwege aangetast plastic in de kiezer ! Was niet leuk . Ik kan evt. iets proberen met trichloor . Ik weet niet of de schakelaar uit elkaar kan .. zoals ik opmerkte .. het is niet al te vervelend .
73 . Stef .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#4 Bericht door PA3HMP »

Tuner600 spray gebruiken, dat werkt prima bij de shadow schakelaars.

Mark

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#5 Bericht door PE1KXY »

Tuner 600 is idd een spray die niets achterlaat en goed schoonmaakt. De diverse contactsprays "smeren" ook vaak, tuner spray daar in tegen niet. (hebben dus een verschilende toepassingsgebied).

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#6 Bericht door PD4NX »

Tuner-600 lijkt me voor kunststoffen inderdaad het minste risico. 8)
Kontakt Chemie overzicht.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#7 Bericht door fred101 »

K61 werkt ook goed. Hij blijft denk ik in weerstand bereik hangen.
Mijn 8022 had behalve een defect display ook last van die knoppen. Met K61 opgelost, net ls vele scoop schakelaars en bijna alle latching drukknoppen die , lijkt het wel eens, allemaal problemen hebben na lang niet gebruiken.
http://www.pa4tim.nl/?p=787 mijn 8022 met display transplantatie
Dat hoop ik ook nog eens bij een philips te doen maar de lcd daarvan wijkt nogal af van het verkrijgbare.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#8 Bericht door PD4NX »

fred101 schreef:Hij blijft denk ik in weerstand bereik hangen.
De overload indicatie wijst waarschijnlijk in die richting.
De schakelaarknopjes kun je met enige trekkracht verwijderen waardoor je van die kant kunt inspuiten.
Via de andere kant lukt het niet omdat de "input divider" de toegang blokkeert.
Bij goed resultaat kun je alle switches zo behandelen.
Eventueel flink naspoelen met demiwater en goed laten drogen (werd bij het productieproces ook gedaan).
Vermijdt het LCD en de beeper bij al deze handelingen !

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#9 Bericht door pa0sjm »

Beste mensen ... allen hartelijk dank voor de moeite die jullie hebben genomen om me te helpen met het Fluke probleem .
Ik zal één van de middelen uitproberen .
Állen groeten en fijne paasdagen !
Onderwerp bij deze wat mij betreft gesloten .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#10 Bericht door pa0sjm »

fred101 schreef:K61 werkt ook goed. Hij blijft denk ik in weerstand bereik hangen.
Mijn 8022 had behalve een defect display ook last van die knoppen. Met K61 opgelost, net ls vele scoop schakelaars en bijna alle latching drukknoppen die , lijkt het wel eens, allemaal problemen hebben na lang niet gebruiken.
http://www.pa4tim.nl/?p=787 mijn 8022 met display transplantatie
Dat hoop ik ook nog eens bij een philips te doen maar de lcd daarvan wijkt nogal af van het verkrijgbare.
Wat is nu het vferschil tussen K60 en K61 ? In de toelichting gaan ze eerst aan de gang met K60 en daarna nog eens met K61 !! Of ... heb ik dat verkeerd begrepen ?
Tuner 600 lijkt dan de beste remedie . lijkt me .
gr. Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#11 Bericht door fred101 »

K60 is echt een agressief schoonmak spul. Dat mag je niet laten zitten. Datmoet je weer wegwassen en daarna K61 . Dat laatste is smerend en beschermend. Voor schakelaars is dat meestal meer dan voldoende om het probleem te verhelpen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Fluke 8020a probleem(pje)

#12 Bericht door pa0sjm »

fred101 schreef:K60 is echt een agressief schoonmak spul. Dat mag je niet laten zitten. Datmoet je weer wegwassen en daarna K61 . Dat laatste is smerend en beschermend. Voor schakelaars is dat meestal meer dan voldoende om het probleem te verhelpen.
dank je Fred .. helemaal duidelijk ! Gr.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie