vraag over spectrumanalysers

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

vraag over spectrumanalysers

#1 Bericht door PH7CW »

Kan iemand mij helpen met informatie over spectrumanalyser? Zo af en toe kan ik er een lenen maar afgelopen weekende kwam ik er achter dat ik er wel erg vaak een nodig heb, dus ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om zelf een aanteschaffen/ te bouwen.

In de Elektuur (jaargang 9/2005) las ik testen van USB-scopes met ook de functie spectrumanalyser.Echter heb ik nergens (ook op internet nog niet) kunnen vinden hoe gevoelig ze zijn. :(

:?: Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat de gevoeligheid is van zo'n apparaat?
73,Erik

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#2 Bericht door PH7CW »

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat die USB-scopes voor mij geen optie zijn. :(

Dus ik pas de vraag aan:
:?: Heeft iemand ideeën of ervaring over hoe je een spectrum analyzer kan bouwen.

De eisen waar het aan moet voldoen zijn: minimaal freq bereik van 1 tot 40 MHz. gevoeligheid beter dan -70 dBm. De totale onderdelen prijs onder de 500 Euro. "Veel voor weinig" :wink:
73,Erik

DELETED

#3 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#4 Bericht door PH7CW »

Hallo,
PA0WV schreef: ik heb recent een wobbulator ontworpen en gebouwd, er een artikel over geschreven dat wellicht geplaatst wordt in je lijfblad.
Gegevens: range vertikaal 90 dB horizontaal tussen 50 Hz en 70 MHz,
sweep regelbaar tussen 1 Hz/cm en 10 MHz/cm (display schaaldeel) in stappen van 10 regelbaar.
Klinkt goed, na de spectrum analyzer zou ik op zoek gaan naar iets waarmee ik filters goed af kan regelen. Dus ik kijk naar het artikel uit.

De spectrum analyzer heb ik nodig om het zendsignaal te controleren, het komt nog wel eens voor dat ik een zender maak die niet in een keer aan de eisen voldoet :roll: . Ach ja, dat moet kunnen met experimenteel radio onderzoek :D
Op dit moment ben ik aan het uitzoeken of een "poor man spectrum analyzer" iets voor me is.
73,Erik

DELETED

#5 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#6 Bericht door PH7CW »

Hallo Wim,
PA0WV schreef:Ik vermoed dat je gevoeligheid en dynamic range niet goed van elkaar onderscheidt.
Sterker nog: over dynamic range had ik nog niet eens na gedacht :oops:

Het ontwerp is nu in blokken grotendeels klaar. Als basis wil ik het ontwerp van m'n 40 meter ontvanger gebruiken. Waar ik nog over moet denken is welke middenfrequentie ga gebruiken want de 12 MHz in de ontvanger is niet geschikt voor m'n analyzer. Ik heb nog kristallen rond de 49 MHz....
Verder moet ik over de variabele oscillator nadenken. Wat is de maximaal haalbare sweep, hoe hou ik het signaal schoon enz. Dus daar heb ik nog wat uit te zoeken. Misschien staat er een leuk idee in jou artikel :wink:
Stel je je eisen niet te hoog, onder met motto:"Het ideaal is het onmogelijke dat het leven mogelijk maakt" en ken je de beperkingen van je eigen of nagebouwde ontwerp dan kun je er prima mee werken, omdat je de beelden correct weet te interpreteren.
Helemaal mee eens, sinds ik m'n eisen minder hoog heb gesteld bouw ik meer en het werkt vaak ook nog.
73,Erik

DELETED

#7 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#8 Bericht door PH7CW »

PA0WV,

Bedankt voor alle info, voorlopig kan ik weer verder met het experimenteren. Als eerste ga de oscillator maken want daar zit voor mij de grootste uitdaging.
73,Erik

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Ik ben zo vrij geweest om dit onderwerp te verplaatsen naar de nieuwe "Meetapparatuur en gereedschap" rubriek.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

aanvulling

#10 Bericht door PH7CW »

Nog even een aanvulling voor de geïnteresseerden.

Op m'n zoektocht naar schema's kwam ik op de volgende site:
http://www.holmea.demon.co.uk/SpecAnHtml/SpecAn.htm
Hier is een eenvoudige spectrum annalyzer beschreven compleet met schema.
73,Erik

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#11 Bericht door pe5jw »

Bedankt dat is zeker een intressante link.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

hsmade
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 mar 2007, 13:25

#12 Bericht door hsmade »

Zoek ook eens in google naar de "poor mans spectrum analyzer". Deze worden gebouwd met oude tv tuners.

PH7Wim
Grtz,

PH7Wim

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#13 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Spectrum analyzer

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Erik,

Binnen de BQC heeft er ook iemand iets gemaakt, kijk eens naar de call PA3EKN op internet.
Ik bezit alle nieuwsbrieven maar dat word dan even zoeken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#15 Bericht door PH7CW »

Tjeerd,

Dat zouden de nummers 106 en 107 kunnen zijn. In m'n eerste nieuwsbrief die ik heb sinds ik lid ben, nr 109, staat nog een nabeschouwing van de bouw door PA0WDW. Op internet heb ik er helaas geen schema's van gevonden, de links naar artikelen van PA3EKN over de spectrumanalyzer werken niet meer :(
73,Erik

Plaats reactie