Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#1 Bericht door PA1ALV »

Voor mijn soldeerstation van Weller (WTCP-S) zoek ik een goede punt t.b.v. soldeerwerk aan printen.
Ik lees berichten dat als de soldeerpunt te klein is hij zijn warmte te snel kwijt is.
Ik heb al lopen googelen maar de juiste soldeerpunt/tips heb ik nog niet gevonden.
Er zit nu een wat versleten PT-B (of PT-8) in met op de kop het cijferteken 7.
Ik soldeer met nog met loodsoldeer L-Sn60PbCu2/zh (sinds 2006 eigenlijk verboden?)

Wie heeft een goede tip?
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#2 Bericht door PD0RTT »

heb je al op coopertools gezocht, zo heet weller (of de distribiteur).

of hier hebben ze ze ook:

http://shop.idd-electronics.com/index.p ... ghtfeq56g7

73' Martin

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Deze vraag heb ik in 2007 ook op dit forum gesteld. Mogelijk heb je er ook wat aan.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=1012
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#4 Bericht door PE1LGW »

Een paar weetjes betreft de weller soldeer stations.
coopertools is de hoofd firma waar ze vandaan komen en Weller is de merk naam.
Op de onderkant van de tip staan nummers, de komen overeen met de temperatuur van de punt. standaard zal dit een nummer 7 zijn ( deze wordt ook standaard mee geleverd ) hoe hoger het getal hoe hoger de temperatuur.
Betreft de dikte van de puntjes is simpel, voor het kleinere spul to smd is een dun puntje nodig, voor het solderen van wat grotere stekkers en een dikke punt raadzaam.

Betreft het verbod van loodsoldeer L-Sn60PbCu2/zh (sinds 2006 eigenlijk verboden?), Het zal ook niet echt meer te vinden zijn in een shop.
Dit verbod geld voor repair centras en asamblage plaatsen bedrijfmatig dus, voor gebruik van de oude tin voor thuis zal je niet snel een bon krijgen, geen zorgen dus, gebruik het zelf ook nog steeds, en heb nog voorrraad dit 2090 :wink: de nieuwe tin soldeerd niet echt lekker, mijn ervaring.
Heb vaak een fan aan staan als ik wat veel moet solderen, ivm de dampen. voorkomen is beter dan genezen.
Op de werk vloer waat ik werk een afzuig instalatie incl lamp.

Een paar hints: maak gebruik van het sponsje en niet van een kopeer borsteltje of iets anders wat de punt kan beschadigen, indien de beschermlaag kapot gaat is het net een rotte kies dan heeft de punt in een paar weken gaatjes.

Soldeer pasta zoals S39 is natuurlijk not done, dat vreet de punt in een paar dagen weg, we komen toch nog steeds tegen in elektronica land, leuk voor kopen pijn.
Lotlack uit een spuitbusje bij een nieuwe print kan nog net, maar daar zijn de meningen over verdeeld

S39 gebruiken voor het maken van een J antenne van koper pijn 8) mag wel

PE1LGW werkzaam geweest bij De Boer Elektronica in Eindhoven dus veel van deze stations verkocht.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#5 Bericht door pa8w »

Nog een weetje:
Punt nr. 7 is uitstekend voor loodhoudende soldeertin.
Voor loodvrij is deze te koud.
Punt nr. 8 is weer te heet voor loodvrij, knudde dus.
De flux van de nieuwe tinsoorten is ook nog eens agressiever, verwacht dus een sterk verkorte levensduur van je puntjes.

Loodhoudende tin wordt nog steeds verkocht. Voor reparatie van oudere apparaten mag het ook bedrijfsmatig worden toegepast.
De weller importeur had de eerste maanden niet eens loodvrij leverbaar...

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#6 Bericht door PE1PQX »

Conrad heeft die stiften ook, en niet alleen de WTCP-S...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

En dat allemaal dank zij de Europa ambtenaren in Brussel........


Juul - PE0GJG (mijn Weller werkt al 30 jaar en ik heb nog voldoende "ouderwets" tin).
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#8 Bericht door PE1LGW »

pa8w schreef:Nog een weetje:
Punt nr. 7 is uitstekend voor loodhoudende soldeertin.
Voor loodvrij is deze te koud.
Punt nr. 8 is weer te heet voor loodvrij, knudde dus.
De flux van de nieuwe tinsoorten is ook nog eens agressiever, verwacht dus een sterk verkorte levensduur van je puntjes.

Loodhoudende tin wordt nog steeds verkocht. Voor reparatie van oudere apparaten mag het ook bedrijfsmatig worden toegepast.
De weller importeur had de eerste maanden niet eens loodvrij leverbaar...

Groet,
Wil.

Moet je hellaas even terug fluiten bedrijfmatig mag deze zeker niet meer gebruikt worden, zeker niet bij de grootverbruikers, en ze worden regel matig op de vingers getikt dat deze tin nog wordt gebruikt.
Die moet je ook niet open en bloot op het buro neer zetten.
Heb het label er ook van af gehaald en gewoon in mijn la neer gelegd.
Het soldeerd gewoon beter.

Voor wie is deze dan wel verboden ( 2006 ) ???????

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#9 Bericht door pa8w »

Voor nieuwe productie is loodhoudend verboden sinds 2006.
Er waren zelfs een paar categorieën elektronica die nog langer uitstel kregen, omdat de techniek niet tegen de hogere temperaturen kon.
Apparaten van voor 2006 mogen met loodhoudend worden gerepareerd. (voor ROHs apparaten)

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#10 Bericht door PA3HMP »

Er staat mij bij dat de medische sector niet hoefde te voldoen aan loodvrij solderen ?
Soldeertin met lood kom ik nog regelmatig tegen en voor reparaties toegestaan dus die zal nog wel heel lang verkocht worden.

2e hands kom je nog wel eesn wecp stations tegen, geen last van wat voor punt je er ook in doet omdat die niet met een magneetje werkt, vaak zie ik ze 2e hands op beurzen voor 35 a 50 euro.

Mark

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#11 Bericht door PA2LAD »

PA3HMP schreef:Er staat mij bij dat de medische sector niet hoefde te voldoen aan loodvrij solderen ?
Zover ik weet in de luchtvaartindustrie ook niet. Ik heb beide soorten tin, maar de oude loodhoudende is nog steeds gewoon het beste om mee te werken. De regeltjes zijn om een partij lieden bezig te houden, maar de gebruikers van de toestellen zal het echt een vette worst zijn waarmee is gesoldeerd, als het maar werkt.

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#12 Bericht door PA1ALV »

Bedankt voor de input, het blijft in mijn geval een nummer 7 dus.
Weet nu ook dat dat met de temperatuur te maken heeft.
Nu nog een niet te fijn puntje uitzoeken en ik kan aan de slag.
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#13 Bericht door PA3HMP »

bij een voormalige werkgever had ik een oude punt, dat was een dikkere punt die op het eind ingebrand was door lang gebruik en dus een dun puntje over had, het voordeel was dat je de grote massa hebt van een dikke punt maar het gemak van een heel klein puntje om te solderen.

Mark

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#14 Bericht door EMCees »

Loodhoudend soldeer mag nog steeds in de luchtvaart en medische sector, de reden is dat loodvrij niet betrouwbaar genoeg is voor kritische systemen.
Proto's etc mogen nog steeds met lood in elkaar gesoldeerd worden.

Sans plomb is leuk voor benzine maar niet voor elektronica. het ROHS stramien zuigt voor de zelfbouwer.
Gelet op het feit dat de meeste zelfbouw niet wordt verhandeld mag het dus met lood gesoldeerd worden.
En met S39 voor diegene die werk wil houden met reparatie :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Soldeerpunt t.b.v. WTCP-S

#15 Bericht door coolepascal »

Heb al ruim 20 jaar een WECP-20 en heb pas nog bij Farnell gekeken voor een nieuwe maar dan met een dunnere bout voor het SMD werk (is stiekem toch wel leuk)
Ook heb ik een nagelnieuwe Weller met zo'n magneetje en die op 42 volt werkt (komt van de PTT)
Vandaag kreeg ik een kastje dat een maat voor me heeft gemaakt waar de trafo in zit.
Die is nu dus ook inzetbaar.

Nieuwe punten voor de WECP zijn wel te krijgen maar het is lastig te weten wat je moet hebben. er zijn nogal wat varianten die allemaal lijken te passen maar niet noodzakelijk goed zijn.

Ik prefereer een Weller ver boven een PACE die toch wel als de echte topper word gezien.

Verder heb ik enkel heel slechte ervaringen met RoH spul.
Hoewel ik zelf nog nooit de moeite heb genomen daar zelf iets mee te knutselen heb ik al diverse problemen gehad met (welhaast nieuw spul) dat op die manier in elkaar gezet is.
RoH is echt bagger en lost niet eens iets op.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie