2 toon generator

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

2 toon generator

#1 Bericht door pa0sjm »

Misschien is er iemand die me wat meer kan vertellen over het gebruik van de 2 toon generator om een zender te testen . Ik heb dus een generator gemaakt en ... jawel , keurig scopebeeld . Zoals dat voor een goede zender behoort te zijn . Dat plaatje stond bij het artikel . ( CQ Nov. 2011 en CQ Dec. 2011 ) . Echter .. ik wil graag wat meer info over de scoop beelden die je zou kunnen zien bij een slechtere ( niet liniair ) zender , of een met filter problemen enz. Misschien is er ergens een artikel over het gebruik van de 2 toon generator . Met veel dank natuurlijk !! 73 , Stef , pa0sjm .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 2 toon generator

#2 Bericht door PD0AC »

ik heb een Yaesu YO-100 monitor scoop in gebruik, die een tweetoon generator ingebouwd heeft. In de manual van de YO-101 (zie bijlage, PDF, pagina 11) zie je voorbeelden van goed en slecht afgeregelde zenders. Heb je daar wat aan?

Hans
Bijlagen
YO-101.pdf
(1.73 MiB) 279 keer gedownload
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: 2 toon generator

#3 Bericht door PD0RTT »

Een dubbeltoongenerator is mooi als je ook een s.a. (spectrum analyser) hebt.
Dubbeltoons metingen hebben betrekking op het meten van de IMD (intermodulatie produkten),
dat zijn nieuwe mengprodukten welke buiten de eigenlijke zendfrequentie liggen.
En eigenlijk dus ongewenst zijn, nieuwe mengprodukten ontstaan op oneven harmonischen;
de 3e, 5e enz. van de audiofrequenties.
Met een spectrumanalyser worden deze mengprodukten bekeken zodat een indruk ontstaat van die ongewenste 'stoorsignalen'.
Dat heeft voor het afstellen van de lieariteit van een SSB zender echter weinig mee te maken.
hiervoor kan je ook volstaan met een 'enkeltoon signaal'.
Wanneer een lieaire versterker getest word moet je ook rekening houden met het begrenzen van je RF insturing.
Immers het moet over het gehel amplitude bereik 'lineair' zijn.
Hier een beetje info over tweetoon testen:http://cache.freescale.com/files/rf_if/ ... n/EB38.pdf

73'

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: 2 toon generator

#4 Bericht door SM0FLY »

Hallo Stef,

PD0RTT heeft het al gezegd. Met een scope kom je niet zo ver. Met een S.A. kan je plaatjes maken van de distorsie van een SSB zender binnen en buiten de passband. Bijgevoegd het spectrum, met RBW 100Hz, van een IC751A met een 2 toon generator met < 85dBc 'spurious'. Alles wat tussen marker 1 & 2 valt is dus binnen de passband en wordt door de zender veroorzaakt. Marker '6' is dan de verschil freq van 1 & 2 die dan ook weer interfereert met toon 1 en 2 en in de ongewenste zijbanden verschijnen.

73/Bram
Bijlagen
IC751A_75Wout in-  and out-band distorsion.png

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#5 Bericht door pa0sjm »

PD0RTT schreef:Een dubbeltoongenerator is mooi als je ook een s.a. (spectrum analyser) hebt.
Dubbeltoons metingen hebben betrekking op het meten van de IMD (intermodulatie produkten),
dat zijn nieuwe mengprodukten welke buiten de eigenlijke zendfrequentie liggen.
En eigenlijk dus ongewenst zijn, nieuwe mengprodukten ontstaan op oneven harmonischen;
de 3e, 5e enz. van de audiofrequenties.
Met een spectrumanalyser worden deze mengprodukten bekeken zodat een indruk ontstaat van die ongewenste 'stoorsignalen'.
Dat heeft voor het afstellen van de lieariteit van een SSB zender echter weinig mee te maken.
hiervoor kan je ook volstaan met een 'enkeltoon signaal'.
Wanneer een lieaire versterker getest word moet je ook rekening houden met het begrenzen van je RF insturing.
Immers het moet over het gehel amplitude bereik 'lineair' zijn.
Hier een beetje info over tweetoon testen:http://cache.freescale.com/files/rf_if/ ... n/EB38.pdf

73'
bedankt voor je uitgebreide reactie ... maar , ik kan toch de zender aansturen met de twee toon op de micr. ingang ? Bij een goed afgestemde zender zie ik dan het plaatje op de scope zoals aangegeven in fig.1 in de door jou aangegeven link .
Met scherpe kruizingen in het nulpunt en een nette , onvervormde omhullende .
Wie heeft er een spectrumanalizer ? ! Ik heb het uitgangssig gezien van mijn trx en dat ziet er fraai uit . Of ... toch niet ?
Waarom dan al die artikelen over de 2toon gen. ? 73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#6 Bericht door pa0sjm »

beste Bram , met dank en alle respect ... als kleine amateur heb ik toch al die mooie meetspullen niet ? Ik heb diverse keren artikelen gezien waarin een 2toon gen. staat beschreven . En dan zie ik dat er een scope plaatje bij wordt gegeven welk verschijnt op de antenneuitgang op de dummy . Daarmee kan ik toch ook wat doen ? Groeten vanuit het koude NL , hi .

PD0RTT heeft het al gezegd. Met een scope kom je niet zo ver. Met een S.A. kan je plaatjes maken van de distorsie van een SSB zender binnen en buiten de passband. Bijgevoegd het spectrum, met RBW 100Hz, van een IC751A met een 2 toon generator met < 85dBc 'spurious'. Alles wat tussen marker 1 & 2 valt is dus binnen de passband en wordt door de zender veroorzaakt. Marker '6' is dan de verschil freq van 1 & 2 die dan ook weer interfereert met toon 1 en 2 en in de ongewenste zijbanden verschijnen.

73/Bram[/quote]
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#7 Bericht door pa0sjm »

PD0AC schreef:ik heb een Yaesu YO-100 monitor scoop in gebruik, die een tweetoon generator ingebouwd heeft. In de manual van de YO-101 (zie bijlage, PDF, pagina 11) zie je voorbeelden van goed en slecht afgeregelde zenders. Heb je daar wat aan?

Hans
inderdaad heb ik hier wel wat aan .. en dan vooral pag. 9 . Heb ik even afgedrukt . Dank je !
73 , Stef .. pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: 2 toon generator

#8 Bericht door SM0FLY »

Hallo Stef,

Als je geen S.A. hebt maar wel een 2 toon generator, kan je toch zulke plaatjes maken.

Je hebt alleen nodig:

1. Een extra RX met CW filter 100-400Hz
2. Een geijkte S-meter op deze RX

Je kan nu met je extra RX de passband toon en de 3, 5, n- orde op papier (xls) zetten en manueel bijna hetzelfde plaatje maken als met een S.A.

73/Bram

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: 2 toon generator

#9 Bericht door PD0RTT »

maar , ik kan toch de zender aansturen met de twee toon op de micr. ingang ? Bij een goed afgestemde zender zie ik dan het plaatje op de scope zoals aangegeven in fig.1 in de door jou aangegeven link .
Met scherpe kruizingen in het nulpunt en een nette , onvervormde omhullende .
Wie heeft er een spectrumanalizer ? ! Ik heb het uitgangssig gezien van mijn trx en dat ziet er fraai uit . Of ... toch niet ?
Waarom dan al die artikelen over de 2toon gen. ? 73 , Stef
Hallo Stef, inderdaad kun je gewoon op een scoop de scoopbeelden zoals in Hans zijn PDF'je stuurde zichtbaar maken.
Als er iets niet goed is in het SSB signaal krijg je dus een ander plaatje wat er anders uitziet, zoals die alfbeeldingen in dat PDF'je weergeven.
Maar om even op de verschillen tussen een dubbeltoon en enkeltoon generator metingen aan een SSB gemoduleerd signaal terug te komen.
Is een enkeltoonsignaal voldoende om de lieariteit van een opgewekt SSB signaal te kunnen bekijken.
Met een dubbeltoonsignaal kan dat dus ook, maar die IMD metingen kun je alleen met een dubbeltoon generator doen.
(met enkeltoon is dat weer niet mogelijk).
En jouw vraag ging over die dubbeltoon metingen, vandaar dit hele verhaal over IMD (wat jij dus niet wilde meten, maar wel wilde weten) :)
Dus je heb zeker wel gelijk; die dubbeltoon is gewoon prima bruikbaar om de metingen in het PDF'je van Hans op jou scoop zichtbaar te maken.

groetjes van Martin

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2 toon generator

#10 Bericht door PE1PQX »

Zo maar een suggestie/idee:

Niet iedereen heeft een spectrum-analyzer, maar zou een SDR zoals een FunCube ook niet deels voor zoiets ingezet kunnen worden? (Dit natuurlijk afhankelijk van de software dat gebruikt wordt)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#11 Bericht door pa0sjm »

Ik heb nu wel genoeg informatie gekregen . Toch wel leuk zo . Allen hartelijk dank .73 . Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#12 Bericht door pa0sjm »

PE1PQX schreef:Zo maar een suggestie/idee:

Niet iedereen heeft een spectrum-analyzer, maar zou een SDR zoals een FunCube ook niet deels voor zoiets ingezet kunnen worden? (Dit natuurlijk afhankelijk van de software dat gebruikt wordt)
Kan aan mij liggen .. ben ik te oud ? ( 72 ) . Want wat is toch ene FunCube ? Ik meende te weten dat een SDR zoiets was als een thyristor of triac, hi .
Dus , je reactie zal best goed bedoeld zijn , maar helaas snap ik daar niets van . Sorry . 73 . pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2 toon generator

#13 Bericht door PE1PQX »

Een funcube is een USB stickje waarin een complete receiver is onder gebracht: http://www.funcubedongle.com/
SDR: Software Defined Radio. De (on)mogelijkheden worden grotendeels door software bepaald, en niet door de tranceiver zelf.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#14 Bericht door pa0sjm »

PE1PQX schreef:Een funcube is een USB stickje waarin een complete receiver is onder gebracht: http://www.funcubedongle.com/
SDR: Software Defined Radio. De (on)mogelijkheden worden grotendeels door software bepaald, en niet door de tranceiver zelf.
beste André , mooie site van jou . Wat burenstoring betreft .. het gelijk hebben is één , maar krijgen ervan is twee ! Ik zie nog één van de buren bijna schuimbekkend van woede bij ons in de keuken staan vanwege mijn hoorbare signaal op zijn toen inferieure versterker ! En dat is al weer heeeel wat jaren geleden , hi !
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: 2 toon generator

#15 Bericht door pa0sjm »

en toch .... dank zij mijn 2toon generatortje heb ik vanwege het scoopbeeld kunnen vaststellen dat er in mijn zender iets raars aan de hand was ... de nuldoorgangen in de omhullende op de scope waren niet echt nul ... bleek dat bij zenden de carrier in frequentie verschoof naar een veel hogere waarde zodat ik " deels uit het kristalfilter viel " .
Onderwerp is wat mij betreft .... maar met dank aan allen die reageerden .... opgelost . 73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie